Syrena dziś to już autka muzealne, ale w latach 50. 60., a nawet 70., czyli przed erą fiacików – były królowymi polskich szos – unikatowe, jedyne jak dotąd samochody osobowe całkowicie polskiej konstrukcji. Warto dodać, że w „syreniej” rodzinie były też samochody dostawcze: wersje bosto i R-20, a ponadto sportowe i limuzyny.
Historia Syreny się kończy
Już jest nowa Syrena
ZOBACZ KONIECZNIE:
TAK WYGLĄDA NOWA SYRENA WIDEO + ZDJĘCIA
Syrena Meluzyna R na rajdzie
III Śląski Zlot Syren
26 maja rozpocznie się III Śląski Zlot Syren. Impreza odbywać się będzie od piątku do niedzieli w Ustroniu i Cieszynie. Program zlotu jak zwykle obejmuje nie tylko liczne konkurencje i prezentacje aut, ale także zwiedzanie Cieszyna. Organizatorzy zapewniają, że w ten weekend nie zabraknie atrakcji i dobrej zabawy.
Impreza rozpocznie się w piątek 26 maja w Ustroniu, gdzie zlokalizowano bazę zlotu.
W sobotę wszystkie załogi wyjadą w trasę Rajdu Turystycznego według itinerera strzałkowego do Cieszyna, gdzie planowana jest wystawa samochodów i krótkie zwiedzanie wybranych atrakcji miasta.
Niedziela to dzień podsumowania imprezy i ostatnia okazja, aby zobaczyć zlotowe syrenki w komplecie podczas pokazu samochodów, który odbędzie się na terenie Jaszowca w Ustroniu.
Śląskie Zloty Syren odbywają się co dwa lata naprzemiennie z Bielskimi Rajdami Syren i są największymi imprezami w Polsce skierowanymi do posiadaczy samochodów marki Syrena, które od kilku lat cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko uczestników, ale również widzów.
Prace konstrukcyjne i budowę prototypu rozpoczęto w 1953 r., a już dwa lata później zaprezentowano prototyp syrenki publicznie – na Targach Poznańskich. Konstruktorzy wykorzystali przy projektowaniu tego pojazdu elementy konstrukcyjne modelu warszawa M20.
20 marca 1957 r. w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu rozpoczęła się produkcja modelu 100. W pierwszym roku wyprodukowano 200 sztuk syren, których nadwozie wykonane było z blach ręcznie wyklepywanych na cementowo-asfaltowych formach. Seryjne syreny 100 posiadały już w pełni metalową konstrukcję nadwozia. Ich prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, a średnie zużycie paliwa 8,5 l/100 km.
Zmodernizowana wersja pojazdu, czyli syrena 101, wdrożona została do produkcji seryjnej w 1960 r. Kolejne wersje – syrenki 102, 103, 104 nadal były produkowane w FSO. Dopiero model 105 zaczął wyjeżdżać z taśm FSM w Bielsku-Białej, bo właśnie tam w 1972 r. została przeniesiona produkcja.
Od 1975 r. wytwarzano także wersję syrena 105 Lux. Miała m.in. węższe fotele z regulacją kąta oparcia. W tym samym roku zaczęto montować radio w specjalnie wyciętym i zaślepianym otworze. Na kołach pojawiły się ozdobne kołpaki. Samochód mógł rozpędzić się do 120 km/h.
Właśnie syrena 105 doczekała się wersji pochodnych: R-20 - jako rolniczy pick-up, natomiast syrena bosto to furgon przeznaczony do przewozu czterech osób i 200 kg bagażu. Na początku lat 60. XX wieku grupa inżynierów FSO stworzyła też syrenę sport z nadwoziem wykonanym z laminatu. W 1960 r. na bazie syreny wykonano prototyp 3-drzwiowego mikrobusu dla 7 osób.
Zespół konstruktorów FSO na Żeraniu stworzył też bardziej nowoczesny model syreny 110. Miała modną konstrukcję i osiągi na światowym poziomie, lecz w latach 1965-1966 wykonano tylko ok. 20 samochodów serii próbnej. Prace nad nią przerwano ze względu na zakup licencji na fiata 125p.
Warto też wspomnieć o syrenie laminat – prototypie samochodu 5-osobowego z dwudrzwiowym nadwoziem z laminatu, wykorzystującym część elementów z nadwozia syreny 104.
30 czerwca 1983 r. FSM zakończyła produkcję syren. Łącznie powstało ich 521 311 sztuk. W ciągu 28 lat produkcji wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych, udoskonalając kolejne seryjne wersje tych pojazdów. W toku prac nad nowymi modelami powstało wiele prototypów, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji.