Spis treści
Wyższa świadomość czy presja ceny? Kupujemy mniej reklamówek
Widać wyraźną zmianę nastrojów społecznych. Z pewnością Polacy w ciągu kilku ostatnich lat stali się ludźmi bardziej świadomymi szkodliwości plastiku, jaki zalega na naszej planecie i częściowo to wpłynęło na naszą zmianę codziennych nawyków zakupowych, ale czy przede wszystkim to?
Z pewnością swoje znaczenie mają też stale rosnące ceny reklamówek w sklepach. Portal Pan Paragon porównał średnie ceny reklamówek obecnie z tym sprzed kilku lat. Jeszcze w 2019 roku za pojedynczą reklamówkę płaciliśmy 0,25 zł, a w tym roku ich cena przekracza już 0,70 zł. To wzrost o blisko 300 proc. i to w ciągu zaledwie 4 lat.
Wzrost cen reklamówek przełożył się bezpośrednio także na ich sprzedaż. We wspomnianym już 2019 roku dodatkową torebkę foliową dodawaliśmy do ponad 14 proc. zakupów. Dzisiaj już tylko do nieco ponad 7 proc. To znaczący spadek popularności reklamówek, który także może przełożyć się na większą świadomość społeczną.
– Ludzie przerzucają się na własne oraz papierowe torby. Takie było założenie, ale jest jeszcze oczywiście sporo do zrobienia. Torby z tworzywa sztucznego i inne opakowania pomocnicze, ułatwiające wyniesienie zakupionego towaru, stanowią niecały 1 procent wyrzutu plastiku z sektora handlu – mówi Andrzej Faliński, były dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, cytowany przez portal samorzad.infor.pl.
Nadal jednak mamy bardzo wiele do nadrobienia. Tylko w 2022 roku zużyliśmy blisko 900 mln reklamówek i chociaż zużycie spada, to nadal te liczby wydają się kosmicznie duże. Pozytywnie wyglądają jednak wpływy do budżetu z tytułu opłaty recyklingowej. W 2019 roku przekraczały one miliard, a od tego czasu ustawicznie spadają do poziomu blisko 700 mln w 2022 roku.
UOKiK przypomina: pobierz opłatę za reklamówkę albo zapłacisz karę
Pierwsze lata obowiązywania opłat za reklamówki były ciężkie zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Przypomnijmy, obecnie bezpłatnie w sklepach otrzymamy tylko tzw. zrywki, a więc cienkie woreczki do pakowania owoców, warzyw czy pieczywa. Do każdej innej reklamówki sprzedawca musi dodawać opłatę recyklingową w wysokości 0,20 zł. Początkowo w samych klientach wzbudzało to wiele emocji, a sprzedawcy obawiali się ich utraty i celowo nie wprowadzali opłaty.
Obecnie swój skutek przynoszą grożące za niepobieranie opłat restrykcje finansowe. UOKiK przypomina, że grozi za to od 500 do 200 tys. zł kary, a kontrole regularnie prowadzi w sklepach Inspekcja Handlowa.
Opłatę sprzedawcy powinni uiszczać co kwartał w Urzędzie Marszałkowskim właściwym dla miejsca prowadzenia działalności. Konieczny jest do tego także wpis do BDO, a więc bazy danych o produktach i opakowaniach. Przedsiębiorcy są również zobowiązani do prowadzenia ewidencji kupionych i wydanych już toreb z tworzyw sztucznych.
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Cichopek i Kurzajewski piją sobie z dzióbków u Ibisza. O Hakielu i Smaszcz ani słowa
- Co się stało z Piotrem Kupichą?! Mała zmiana, a już trudno go rozpoznać | ZDJĘCIA
- Przetakiewicz paraduje z bobrem na głowie. "Arystokracka" balanga u Ferensteinów
- Hanna Lis uciekła z kraju. Teraz nęci Polaków długimi do nieba nogami | ZDJĘCIA