Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak teraz wygląda wielka przebudowa drogi wojewódzkiej nr 548 Stolno - Wąbrzeźno [zdjęcia]

Monika Smól
Monika Smól
Tak wygląda przebudowa drogi wojewódzkiej nr 548 na odcinku Stolno - Lisewo
Tak wygląda przebudowa drogi wojewódzkiej nr 548 na odcinku Stolno - Lisewo Szymon Zdziebło tarantoga.pl dla UMWKP
Końca dobiega największa aktualnie prowadzona inwestycja drogowej w województwie - gruntowna przebudowa drogi wojewódzkiej nr 548 łączącej Stolno w powiecie chełmińskim z Wąbrzeźnem. Z nową drogą powstaje około 30-kilometrowa ścieżka rowerowa.

Smaki Kujaw i Pomorza - Sezon 4 odcinek 20

od 16 lat

Jeszcze jesienią na większości jezdni ułożona zostanie ostatnia warstwa nawierzchni. Wartość zadania to blisko 180 mln złotych.

Jak informują Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego, prace budowlane podzielono na dwa etapy. W listopadzie 2020 roku podpisana została umowa wznawiającą prace na odcinku pomiędzy węzłem autostradowym w Lisewie a Wąbrzeźnem. Umowa na modernizację kolejnego odcinka (Stolno-Lisewo) została zawarta na początku ubiegłego roku. Za przebudowę obu odcinków odpowiada konsorcjum firm Kobylarnia SA i Mirbud.

Prace przy drodze wojewódzkiej nr 548 dobiegają końca

Obecnie wykonawca przebudowuje konstrukcję drogi na zurbanizowanych terenach w Lisewie i Płużnicy. W Lisewie kontynuowane są prace przy budowie kanalizacji deszczowej i elektroenergetyczne - związane z oświetleniem trasy. Między autostradą a Płużnicą budowany jest kolejny fragment ścieżki rowerowej. W Płużnicy udostępniono do ruchu konstrukcję ronda. Na przyległych do gotowej jezdni terenach zielonych trwa nakładanie warstwy urodzajnej ziemi. Przygotowywane jest także podłoże pod pobocza. Przed zimą ułożona zostanie ostania warstwa jezdni na odcinku o długości około 10 kilometrów.

Tak zmienia się DW 548

W ramach zadania jezdnia została już na większości odcinków wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż niej powstają pobocza. Wykonane wcześniej prace pozwoliły ominąć miejscowość Kamlarki od strony północnej i uniknąć wyburzeń. Zniknął także niebezpieczny łuk pomiędzy Cepnem i Kamlarkami, a trasę poprowadzono nowym śladem. W Krusinie, w miejscu skrzyżowania z drogami na Paparzyn i Bartlewo, wybudowano rondo. Takie rozwiązanie zastosowane będzie także w Lisewie, w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska.

Skrzyżowania z drogami lokalnymi na Kornatowo i Pniewite, przebiegające w pobliżu przejazdu kolejowego, zostały od niego odsunięte. W Cepnie wyznaczono miejsce do prowadzenia kontroli drogowych, a w Lisewie powstanie jeszcze drogowa stacja meteorologiczna. Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem zbudowano pięć skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda wybudowano na przecięciu drogi wojewódzkiej z drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo, Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek.

Cała trasa jest wyposażana w przejścia dla pieszych, zjazdy na posesje, bariery zabezpieczające łuki i skarpy, nowe oznakowanie pionowe, wyspy kanalizujące ruch i zatoki autobusowe. Zaplanowano również szereg nasadzeń w pasie zieleni.

Z wykorzystaniem z środków unijnych

Dzięki wsparciu przedstawicieli samorządów lokalnych - gmin Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźno - na całym modernizowanym odcinku powstają bezpieczne, oddzielone od jezdni ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Wkład finansowy samorządów lokalnych w realizację tej części inwestycji to 4,3 mln złotych. W przedsięwzięciu uczestniczą też powiaty chełmiński i wąbrzeski, które - podobnie jak gminy - przekazały grunty pod budowę.

Droga wojewódzka nr 548 ma kluczowe znaczenie dla połączenia północnej części regionu (Świecia, Chełmna, Brodnicy i Wąbrzeźna) z autostradą A1 (węzeł w Lisewie). Wartość całej inwestycji na blisko 29-kilometrowej trasie ze Stolna do Wąbrzeźna to 177 milionów złotych. Jest ona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.

Inwestycja w liczbach:

  • 28,5 km to długość całej modernizowanej trasy (Lisewo-Wąbrzeźno 14,5 km; Stolno-Lisewo 14 km)
  • koszt prac na odcinku Lisewo-Wąbrzeźno 69 mln zł, Stolno-Lisewo 69 mln zł
  • wartość całej inwestycji: 177 mln zł
  • liczba nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym: 7
  • gwarancja: 7 lat

Zobaczcie zdjęcia z dwóch odcinków przebudowy DW 548 Stolno-Lisewo i Lisewo-Wabrzeźno

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska