Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Takie sztuczki stosują handlowcy podczas Black Friday i Cyber Monday. Uważajmy!

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Wideo
od 16 lat
Przed nami weekend intensywnych wyprzedaży. Choć „Czarny Piątek” może być doskonałą okazją do zaoszczędzenia kilku złotych na wymarzonych zakupach czy prezentach świątecznych, możemy też dać się niepotrzebnie naciągnąć i wydać zbyt duże kwoty. Podpowiadamy, na jakie sztuczki handlowców nie dać się nabrać.

W Black Friday możemy wydać więcej niż planowaliśmy przede wszystkim dlatego, że oszuści czyhający na nasze pieniądze w sieci nie śpią. Po drugie zarówno online, jak i podczas zakupów stacjonarnych, możemy być nieświadomi i podatni na różne techniki sprzedażowe, które w ten weekend na pewno będzie stosować wiele marek. Nie warto paść ofiarą tzw. fałszywych promocji.

- Sklepy prześcigają się w tym, by przyciągnąć uwagę konsumentów. W tym celu organizują promocje, ale stosują też dedykowane techniki sprzedażowe. Warto o nich wiedzieć, nim zdecydujemy się na szaleństwo zakupowe, by móc odróżnić prawdziwe okazje od tych pozornych. A tych drugich niestety jest całkiem sporo – mówi Jakub Baumgart, ekspert Intrum.

Takie sztuczki stosują handlowcy

  • Ceny kończące się cyfrą 9 – to popularny trik sprzedażowy, dlatego w sklepach bardzo często znajdziemy produkty, które mają tak kończącą się cenę. Dzieje się tak dlatego, że zwykle pamiętamy pierwszą część ceny. Dlatego, jeżeli produkt kosztuje 399,99 zł zapamiętamy, że jego cena to ponad 300 zł, a nie 400 zł. Przez to jesteśmy przekonani, iż wydaliśmy zdecydowanie mniej, niż to miało miejsce w rzeczywistości.
  • Karty podarunkowe – dla wielu są świetnym prezentem, ale i tu przedsiębiorcy mają swój ukryty cel. Zwykle posiadacz karty wydaje więcej niż się na niej faktycznie znajduje, bo uważa, że to okazja, jeżeli już w ręku ma część środków na dany zakup i postanawia kupić więcej (i dopłacić!), albo w ogóle decyduje się za zakupy, których nie miał w planach, tylko po to, by wykorzystać prezent.
  • Podwyższanie cen przed obniżką – nie jest to technika sprzedaży, ale właściwie nieuczciwa praktyka rynkowa. Dlaczego? Ponieważ wprowadza w błąd konsumentów. Aby uniknąć takich sytuacji, 1 stycznia 2023 r. została wprowadzona dyrektywa Omnibus, w ramach której przedsiębiorcy wprowadzający obniżki, muszą informować klientów o najniższej cenie towaru lub usługi z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Dzięki temu klienci mogą zweryfikować zapewnienia sprzedawcy, bez konieczności wierzenia im na słowo.

Tak unikniesz wydania zbyt dużych pieniędzy

  • Na zakupy chodź ze smartfonem – nawet jeżeli jesteśmy w sklepie stacjonarnym, za pomocą telefonu możemy szybko sprawdzić, ile dana rzecz kosztuje w sieci lub innych sklepach. Dodatkowo możemy przeanalizować historię zmiany cen i przekonać się czy „super promocja” jest faktycznie okazją, dzięki której zaoszczędzimy trochę pieniędzy – radzi Jakub Baumgart, ekspert Intrum.
  • Przed wyjściem do sklepu zaplanuj, co chcesz kupić – pójście do sklepu z jasno określonym planem pozwoli Ci rozsądnie podejść do zakupów. Jeżeli planujesz kupić np. tylko kurtkę i prezent dla dziecka, to tego się trzymaj. Nie wchodź bez potrzeby do innych sklepów, ponieważ istnieje duża szansa, że coś wpadnie Ci w oko i postanowisz to kupić.
  • Sprawdź, co już masz – przejrzyj swoją garderobę i zastanów się czy, aby na pewno potrzebujesz np. kolejnej pary butów. Jeżeli stwierdzisz, że nie, to nawet nie zaglądaj do sklepów obuwniczych. Według raportu Strategy& Polska, co 4. Polak kupił w zeszłym roku podczas Black Friday przynajmniej jeden produkt pod wpływem impulsu.
  • Ustal budżet – zaplanuj, ile chcesz wydać i nie przekraczaj tej kwoty. Pomoże Ci to uniknąć impulsywnych zakupów.
  • Uważaj na ukryte koszty – jeżeli kupujesz coś przez internet, zwróć uwagę na dodatkowe koszty, np. na wysyłkę lub cło, jeżeli zamawiasz z zagranicznych stron.
  • Pamiętaj, że masz prawo do gwarancji – artykuły kupione na promocji podlegają takim samym zasadom reklamacji, jak te, które zostały zakupione po standardowej cenie. Sprzedawca odpowiada za wady do 2 lat od wydania towaru. W pierwszej kolejności konsument może żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy jest możliwy na dalszym etapie dochodzenia roszczeń.

Nie przegap

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska