Spis treści
Jednorazowy zwrot za prąd – dlaczego przysługuje?
Jest rozporządzenie ministra klimatu opublikowane 12 września 2023, która nakłada na sprzedawców prądu obniżkę należności za prąd w 2023 roku. Obowiązuje od 19 września 2023.
Ile wynosi zwrot za prąd?
Obniżka wynosi 12 proc. iloczynu średniej ceny energii dla taryfy G11 oraz wolumenu 2523 kWh. Przy średniej cenie energii 0,4140 zł za kWh, maksymalna obniżka dla gospodarstwa domowego może wynieść około 125 zł. Kwota ta jest odliczana od rachunku. Rozliczenie powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki i nie później niż na ostatniej fakturze w 2023 r.
Kto może otrzymać zwrot za prąd?
Jest sześć przesłanek, by otrzymać zwrot za prąd. Wystarczy jednak spełnić jedną z nich:
- potwierdzić swoje dane znajdujące się w posiadaniu sprzedawcy prądu;
- wyrazić zgody na otrzymywanie korespondencji, w tym faktur VAT drogą elektroniczną;
- wyrazić zgody na otrzymywanie od sprzedawcy informacji o produktach i usługach świadczonych przez niego
- zmniejszyć o 5 proc. zużycia w okresie co najmniej trzech następujących po sobie miesięcy w trzech pierwszych kwartałach 2023 r.
- być prosumentem – posiadaczem instalacji OZE
- korzystać z podwyższonych limitów wprowadzonych przez rządową Tarczę Solidarnościową (gospodarstwa domowe z Kartą Dużej Rodziny, niepełnosprawni lub rolnicy).
Zobacz w galerii zasady otrzymania jednorazowego zwrotu za prąd.
Na spełnienie jakiegoś z dwóch ostatnich warunków jest czas do 31 grudnia, w przypadku pozostałych termin mija 15 grudnia 2023. Niektórzy dostawcy automatycznie naliczają obniżkę (np. za e-fakturę w Energa Obrót). Należy sprawdzić u swojego dostawcy prądu, czy warunek, który spełniamy skutkuje automatycznym zwrotem czy trzeba złożyć stosowne oświadczenie, wypełnić elektroniczny formularz, zadzwonić pod wskazany numer telefonu lub odwiedzić najbliższy oddział firmy.
- Nie musisz składać dodatkowych oświadczeń ani kontaktować się z nami, jeśli na dzień wejścia w życie rozporządzenia (tj. 19 września 2023 r.) dla danego punktu poboru energii jesteś prosumentem, lub wyraziłeś zgodę na otrzymywanie od nas informacji dotyczących produktów i usług świadczonych przez nas, lub masz aktywną eFakturę, lub złożyłeś oświadczenie w ramach Tarczy Solidarnościowej – zaznacza Energa.
Problemów nie powinno sprawić też potwierdzenie danych. Zwykle wystarczy połączenie z automatyczną infolinią.
Tu potwierdzisz telefonicznie swoje dane lub wyrazisz zgodę na e-fakturę - numery telefonów infolinii
- ENERGA numer infolinii 555 555 512
- TAURON numer infolinii 32 606 0 606
- ENEA zaleca kontakt internetowy https://www.enea.pl/ebok, infolinia 611 111 111
- PGE numer infolinii 422 222 222
Co jeśli nie spełniamy warunków z rozporządzenia?
Jeżeli odbiorca nie spełnia żadnego z określonych w rozporządzeniu warunków, rozliczenie za 2023 r. ma nastąpić w fakturach za kolejne okresy rozliczeniowe w kolejnym roku, najpóźniej do 31 marca 2024 r.
Czytaj w serwisie
- Ile wynosi odprawa emerytalna? Kto i na jakich zasadach otrzyma odprawę z zakładu pracy
- Skierowania do sanatorium z NFZ, ZUS i KRUS Zasady dotyczące skierowań do sanatorium, kto może skorzystać i ile kosztuje pobyt?
