Spis treści
Nastroje konsumentówn na stabilnym poziomie
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK to syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. W czerwcu wyniósł -6,7 i spadł o 1,4 jednostki w stosunku do poprzedniego miesiąca. Nadal jednak jest dużo wyższy niż np. w kwietniu (-13,2).
Po wyraźnej poprawie nastrojów konsumenckich w poprzednim miesiącu, w czerwcu br. możemy mówić o ich tymczasowej stabilizacji. Na hurraoptymizm jest jednak za wcześnie – historia badania pokazuje bowiem, że cieplejsze miesiące zazwyczaj wiązały się ze wzrostem głównego wskaźnika – zauważono.
Jak oceniamy swoją sytuację finansową?
Według sondażu w czerwcu Polacy określali swoją aktualną sytuację finansową jako nieco gorszą niż w maju 2023 r. (wskaźnik -11,3 wobec -10,5 w maju). W przyszłość konsumenci również spoglądali trochę mniej optymistycznie niż jeszcze miesiąc temu, co wpłynęło na obniżenie wyniku o 0,8 pkt proc. (średni wskaźnik wyniósł -4,5 wobec -3,7 sprzed miesiąca).
Odsetek osób, które krytycznie patrzą w przyszłość, pozostaje wysoki.
- 38,5 proc. Polaków spodziewa się, że kolejne miesiące przyniosą wzrost bezrobocia.
- 57 proc. respondentów jest zdania, że ceny towarów i usług wciąż będą rosnąć.
- 40 proc. uważa, iż inflacja utrzyma dwucyfrową dynamikę.
Młodzi najbardziej zadowoleni i optymistycznie nastawieni
– W gospodarce nie pojawiły się również wyraźne tąpnięcia i powody do niepokoju związane np. z załamaniem na rynku pracy, spadkiem koniunktury w kluczowych branżach czy dalszym, gwałtownym wzrostem inflacji. Jako konsumenci stale adaptujemy się do niełatwych realiów gospodarczych i wysokich cen, za którymi wciąż nie nadążają wynagrodzenia. Ujemny wynik barometru pokazuje zatem, że jest nie najlepiej, ale nie tak kiepsko, jak choćby kilka miesięcy wcześniej – stwierdziła Barbara Lewicka z GfK.
- Najwyższy poziom zadowolenia przypadał grupie wiekowej 15-22 lata (6,5).
- Wynik na plusie osiągnęły również osoby w wieku 23-29 lat (5,4).
- Na drugim biegunie znalazły się osoby w wieku emerytalnym z wynikiem -18.
- W przypadku osób w grupie wiekowej 40-49 wskaźnik wzrósł o niecałe 3 jednostki (-6,6 wobec -9,3 w maju 2023 r.).
- W grupie 50-59 wyraźnie spadł (-11,5 wobec -5,1 w kwietniu 2023 r.).
Jak podkreślono w badaniu, jedynie młodzi Polacy do 22. roku życia spodziewają się, że w najbliższym roku wzrośnie jakość ich życia. Był to także jedyny wynik na plusie (1,9). Wśród osób w grupie wiekowej 23-29, które jeszcze w zeszłym miesiącu osiągnęły wynik dodatni, wskaźnik spadł o 13 jednostek miesiąc do miesiąca.
Badanie zrealizowano w dniach 7-14 czerwca. Barometr Nastrojów Konsumenckich może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje, że w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wskaźnik ten jest sporządzany na zlecenie Komisji Europejskiej od 1985 roku.
Źródło:
