Teleporady medyczne stają się popularniejsze. Ich rozwój ogromnie przyspieszyła pandemia

Joanna Maciejewska
Joanna Maciejewska

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
W jaki sposób uzyskać poradę medyczną, przedłużyć receptę lub otrzymać skierowanie na badania diagnostyczne bez konieczności wychodzenia z domu? Te informacje przedstawił w czasie Forum Seniora Jakub Husejko. Mogą przydać się nie tylko w czasie epidemii.

Jakub Husejko był gościem Forum Seniora w czwartek 25 czerwca. Od ponad dwóch lat jest przewodniczącym Interdyscyplinarnego Koła Naukowego Geriatrii Collegium Medicum UMK w Toruniu.

Studenci Collegium Medicum aktywizują seniorów

- Jesteśmy, na skalę krajową, takim trochę unikalnym kołem - mówił Jakub Husejko. - To właśnie w Bydgoszczy, jako pierwszym mieście w Polsce, studenci oddolnie rozpoczęli inicjatywę, aby aktywizować osoby w wieku podeszłym pod kontem nowych technologii. Podejmujemy działalność społeczną, aby uświadamiać im nowinki medyczne i naukowe. Teleporady są kwintesencją naszej działalności. Robimy to skutecznie i z sukcesem - zostaliśmy np. nagrodzeni przez Ministerstwo Nauki jako najlepsze kolo naukowe w Polsce.

Przedostatniego dnia naszych zdalnych spotkań rozmawialiśmy o nowych technologiach. Jakub Husejko przybliżył zagadnienia związane z uzyskiwaniem teleporad medycznych bez wychodzenia z domu. - Teleporada jest częścią tzw. telemedycyny - informował Jakub Husejko, student szóstego roku medycyny. - Są to wszelkie usługi medyczne świadczone na odległość, czyli lekarz nie ma kontaktu bezpośredniego z pacjentem, ale może zapoznać się np. z wynikami badań, które otrzymujemy głównie za pośrednictwem łącza internetowego. Brzmi to trochę jak taka wizja przyszłości, dlatego że jeszcze parę lat temu kontakt niebezpośredni z pacjentem, był w sferze naszych marzeń, natomiast w obecnej rzeczywistości jest to sfera bardzo szybko rozwijająca się.

Pandemia przyspieszyła rozwój teleporad

W czasie teleporady pacjent kontaktuje się (telefonicznie lub przez internet) z pracownikiem ochrony zdrowia po to, by powiedzieć o swoich problemach zdrowotnych i zasięgnąć porady dotyczącej np. dalszego postępowania. - Teleporady obecnie bardzo szybko się rozwijają - z tego względu, że kontaktowanie się przez internet potrafi np. zaoszczędzić czas spędzany w kolejkach, gdyż możemy czekać na swoją kolej w domu - mówił Husejko. - To był główny argument za rozwojem teleporad przed wybuchem pandemii na początku roku. Obecnie, kiedy zaleca się niewychodzenie z domu, czy wychodzenie tylko w nagłych sytuacjach, to teleporady były taką deską ratunku dla wielu osób i pozwalały uzyskać pomoc nie wychodząc z domu, żeby nie narażać się na kontakt z patogenem, z którym staramy się walczyć.

Jak uzyskać poradę?

Obecnie, z racji epidemii, wiele przychodni prowadzi m.in. telefoniczne porady dla pacjentów. Dopiero w czasie rozmowy lekarz podejmuje decyzję, czy pacjent powinien pojawić się w placówce, żeby lekarz mógł przeprowadzić badanie, czy jednak nie będzie to konieczne. Teleporad udzielają lekarze podstawowej opieki zdrowotnej, jak i specjaliści - zarówno prywatnie, jak i na NFZ. Uruchomiono także rządową stronę internetową, na której można zarejestrować się na konsultację online z pracownikiem medycznym. To właśnie na niej skupił się Jakub Husejko i zaprezentował uczestnikom, w jaki sposób korzystać z aplikacji.
Aby skorzystać z porady medycznej na odległość, poprzez stronę rządową, potrzebujemy komputera bądź smartfona, kamerę, mikrofon i głośniki.

Trzeba wejść na stronę teleporada.ezdrowie.gov.pl i wypełnić formularz (trzeba podać m.in. imię i nazwisko, numer PESEL) oraz zaznaczyć oświadczenie, że nie możemy uzyskać porady u lekarza POZ (porady na wspomnianej stronie powinniśmy traktować jedynie jako alternatywę, najpierw powinniśmy próbować skontaktować się i uzyskać poradę od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ). Musimy również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych i oświadczyć, że mamy prawo do publicznych świadczeń medycznych, czyli że jesteśmy ubezpieczeni.

O tym nie wolno zapomnieć

Bardzo ważną rzeczą jest także wypełnienie pola z adresem e-mail i numerem telefonu.
- Na e-maila powinniśmy dostać informację o tym, że zostaliśmy zarejestrowani na platformie teleporada - mówił Jakub Husejko. - Klikamy w link i przenosimy się do teleporady, na początku jest to tylko próba. Musimy zezwolić na to, żeby platforma skorzystała z naszego mikrofonu i kamery. Klikamy „zezwalaj”, przechodzi-my do próby, by sprawdzić czy nas słychać i czekamy na swoją kolej. Gdy przychodzi nasza kolej, otrzymujemy informację, że możemy dołączyć do teleporady. Musimy znów kliknąć w link.
Jeśli nie słyszymy tego, co mówi lekarz, możemy połączyć się z teleporadą dzwoniąc na numer otrzymany w sms’ie. Po uzyskaniu połączenia, trze-ba podać kod PIN z otrzymanej wiadomości i nacisnąć #.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3