Chyba już dawno żaden z remontów w centrum miasta nie dał się we znaki torunianom, jak przebudowa torów tramwajowych w ul. Warszawskiej oraz Szumana i budowa węzła przesiadkowego przy Dworcu Miasto. W ostatnich miesiącach mieszkańcy nie zostawiali suchej nitki nie tylko na organizacji ruchu, ale także podawali w wątpliwość w ogóle sens budowy platformy przesiadkowej przy stacji.
Przeczytaj również: Dworzec Główny w Toruniu w połowie jest gotowy. Ale będzie opóźnienie
Czytelnik: - Po co w ogóle nam ta platforma?
- Kilka tygodni temu wydawało mi się, że już będzie z górki - mówi nasz Czytelnik z ul. Warszawskiej. - Okazało się, że najgorsze było dopiero przed nami. W pewnym momencie - po zamknięciu fragmentu skrzyżowania Bulwaru Filadelfijskiego, Warszawskiej i Traugutta - miasto zostało podzielone na dwie części. Teraz - kiedy został przywrócony ruch dwukierunkowy na Warszawskiej i Szumana - jest znacznie lepiej. Wciąż jednak nie mam pojęcia, po co powstaje platforma przesiadkowa między przystankami tramwajowymi a stacją. Przecież w pobliżu peronów tramwajowych powstaje właśnie przejście dla pieszych w poziomie "zero".
Niestety, torunianie muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość. Mimo niedawnych zapowiedzi wykonawcy - firmy Budimex - prace związane z przebudową układu drogowego w centrum nie potrwają do końca miesiąca. A co za tym idzie - nieco dłużej będziemy skazani na utrudnienia. Jak długo? - Otwarcie całego skrzyżowania pl. 18 Stycznia, Bulwaru Filadelfijskiego, Warszawskiej i Traugutta to kwestia około dwóch tygodni - odpowiada Piotr Reich, rzecznik Miejskiego Zakładu Komunikacji, który nadzoruje to zadanie. - Roboty torowe są zakończone. Zgodnie z obietnicą ruch na ul. Warszawskiej i Szumana odbywa się dwukierunkowo. Zwężenie przy kładce dla pieszych wynika z konieczności włączenia Traugutta w pl. 18 Stycznia.
Wymalowali pasy. Teraz brukują przed stacją
Co jeszcze pozostało do zrobienia? Drogowcy muszą jeszcze ułożyć asfalt na połączeniu Warszawskiej z Traugutta, wykonać wjazdy w Bulwar Filadelfijski i w stronę pl. 18 Stycznia. Te roboty mają być ukończone w tym tygodniu. Oprócz tego trwa budowa nawierzchni chodników. W ubiegłym tygodniu rozpoczęło się także malowanie oznakowania na jezdniach. Wreszcie liniami zostały wydzielone pasy dla rowerzystów. Trwają też prace związane z montażem i uruchomieniem sygnalizacji świetlnych. Realizowane są też roboty brukarskie na chodnikach i jezdni łączącej ul. Warszawską z ul. Piastowską i Skrzyńskiego.
Ale to nie wszystko. Za ok. dwa tygodnie - zaraz po otwarciu skrzyżowania przy Dworcu Miasto - wykonawca przerzuci większe siły w inne miejsce. Chodzi o ul. Skrzyńskiego, czyli połączenie między stacją a pl. Pokoju Toruńskiego. - W najbliższym czasie przebudowane zostaną sieci elektroenergetyczne oraz wybudowana sieć kanalizacji deszczowej - tłumaczy rzecznik prasowy MZK. - Do wykonania pozostają jeszcze m.in. jezdnia z miejscami parkingowymi i nawierzchnie chodników i ścieżki rowerowej wraz z oświetleniem ulicznym i urządzenie zieleni.
Reich podkreśla, że platforma przesiadkowa ma służyć pasażerom korzystającym z linii tramwajowych nr 1 i 5. - Przystanki są w trakcie budowy - wyjaśnia rzecznik toruńskiego przewoźnika. - Prace mogły się rozpocząć po zakończeniu prac torowych. Windy dla niepełnosprawnych są aktualnie montowane już w oszklonych szybach windowych. Pozostaje budowa platform przystankowych wraz z barierami, osłonami i wiatami. Planowo tramwaje mają ruszyć w połowie sierpnia.
Wartość dwóch projektów wynosi ponad 42,7 mln zł. Budimex dotychczas otrzymał z tej puli łącznie 24 mln zł. Zaawansowanie rzeczowe obecnie wynosi 75 proc.
Czytaj e-wydanie »