Głównym celem proponowanych zmian jest ochrona osób najbardziej narażonych na wypadki: dzieci, seniorów, pieszych i rowerzystów. Elementem poprawy bezpieczeństwa będą obowiązkowe systemy wspomagające kierowców, które w nowych pojazdach mogą być obowiązkowe od połowy 2022 roku.
Do zwiększenia ich bezpieczeństwa przyczynią się nowe inteligentne systemy w tym m.in
- inteligentne dostosowanie prędkości
- ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon
- systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy
- zaawansowane systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy
- awaryjne sygnały stopu
- systemy wykrywania obiektów przy cofaniu
- rejestratory danych na temat zdarzeń
- systemy monitorowania ciśnienia w oponach.
Zobacz także: Czy „piątkę” źle oznakowano - zastanawiają się służby
Samochody osobowe i samochody dostawcze będą musiały mieć dodatkowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak:
- zaawansowane systemy hamowania awaryjnego
- systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach
- zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego np. pieszymi i rowerzystami
- Obecnie za najnowocześniejsze systemy, takie jak automatyczne nagłe hamowanie czy dostosowywanie prędkości, trzeba dodatkowo dopłacić.
Kontrowersje wzbudza m.in. obowiązek instalowania w autach inteligentnych tempomatów ISA (Intelligent Speed Assistance). Ich zadaniem jest dopasowywanie prędkości pojazdu do limitów obowiązujących na danym odcinku drogi.
