Ulica Szymańskiego to pierwsza droga zakładowa dawnej Elany, którą przejęło miasto. Miała już swoją oficjalną uroczystość otwarcia. Jesienią ubiegłego roku nadano jej nazwę i zawieszono tablice informacyjne. Ulica biegnie od skrzyżowania ulic Skłodowskiej-Curie z Bukową, wchodzi na zakładowy teren i łączy się z ul. Płaską.
Projekt jej modernizacji opracował Miejski Zarząd Dróg. A to dopiero początek. Przypomnijmy, że po długich negocjacjach miasto w 2014 roku podpisało porozumienie ze spółką Boryszew kontrolowaną przez miliardera Romana Karkosika. Mówi ono o przejmowaniu przez samorząd dawnych zakładowych dróg elanowskich, czyli ciągu komunikacyjnego znajdującego się w kwartale ulic Równinnej, Skłodowskiej-Curie, Płaskiej i Na Zapleczu. Miasto, na swój koszt, zobowiązało się do wyremontowania tych tras. Dzięki temu każda z nieruchomości znajdująca się na terenie Parku Przemysłowego Elana posiadać będzie dostęp do drogi publicznej. To ważne dla Boryszewa, bo wiele obiektów wciąż usiłuje on sprzedać.
Spółka natomiast zobowiązała się w tym porozumieniu do stworzenia 500 miejsc pracy, ale stopniowo, do roku 2020.
- Etapami oddajemy kolejne drogi. Pierwsza była wspomniana ul. Szymańskiego. Ją przekazaliśmy w grudniu 2014 roku - przypomina Zbigniew Wojciechowski, kierujący inwestycjami w spółce Eastside-Bis Oddział Elana Nieruchomości. - W grudniu 2015 roku przekazaliśmy miastu dwie kolejne drogi zakładowe. Pierwsza biegnie równolegle do ul. Skłodowskiej-Curie. Początek ma w rejonie ul. Na Zapleczu, a kończy się 250 metrów od skrzyżowania ul. Równinnej i Płaskiej. Druga natomiast to dawna droga zakładowa "B", która biegnie od dawnego biurowca Elany (dziś budynku Urzędu Marszałkowskiego) do ul. Płaskiej.
W opinii Wiktora Krawca, dyrektora Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta w Toruniu, przejmowanie dróg przez miasto przebiega sprawnie. Choć, jak to w takich wypadkach bywa, nie uniknie się problemów. - Dlaczego przekazywanie dróg odbywało się za każdym razem pod koniec roku? Bo spółka miała swoje kłopoty. Jej geodeta ociągał się z dostarczeniem nam potrzebnych dokumentów. Ostatecznie jednak obie strony porozumienia trzymają się terminarza - podsumowuje dyrektor Krawiec.
Kwestie modernizacji przejmowanych dróg zakładowych leżą w gestii MZD. Nad dotrzymaniem punktu umowy, mówiącego o tworzeniu obiecanych miejsc pracy czuwa natomiast z ramienia miasta Centrum Wsparcia Biznesu.
- Do 2020 roku powstać ma na terenie po Elanie 500 nowych miejsc pracy - udokumentowanych i nie efemerycznych - mówi Krzysztof Koman, wicedyrektor Centrum Wsparcia Biznesu. - Przedstawiane przez spółkę dokumenty, a zresztą i to, co widać gołym okiem, potwierdzają, że ten kierunek jest realizowany. Nowe miejsca pracy powstały nie tylko w spółkach z pakietu Romana Karkosika, ale i w firmach, które zaczęły działać na terenie Parku Przemysłowego Elana. W pierwszym etapie, do 2015 roku, przybyło ponad 100 miejsc pracy, drugie tyle w ubiegłym roku.
