https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. W 2013 na Bielany dojedziemy tramwajem. Unia daje na to miliony

(WG)
na Bielany dojedziemy tramwajem
na Bielany dojedziemy tramwajem fot. archiwum
Kolejny strumień unijnych funduszy popłynie do Torunia. Dziś magistrat podpisał umowę na dofinansowanie budowy linii tramwajowej na Bielany.

Kontrakt został zawarty dziś w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu. Zakończył on przygotowania do realizacji jednej z największych w ostatnich latach inwestycji w komunikację tramwajową. Projekt "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" pochłonie łącznie 84,7 mln zł, z czego 42,1 mln zł otrzymamy z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Podpisana dziś mowa umożliwi miastu korzystanie z tej puli.

Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery podprojekty: uruchomienie zielonej fali dla tramwajowej trasy średnicowej, systemu informacji o przyjeździe składu, modernizację 18 wagonów oraz budowę linii tramwajowej na Bielany.

Do kampusu wjedziemy po torach

- Część zadań jest już realizowana - podkreśla Marcin Kowallek, szef magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. - Przebudowujemy perony tramwajowe m.in. przy ul. Gołębiej. Modernizujemy kolejne składy.

Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć projektowanie linii do kampusu uniwersyteckiego. Do tej pory nie udało się jednak rozstrzygnąć przetargu na firmę, która opracuje dokumentację, a następnie wybuduje nową trasę. O lukratywny kontrakt, na który magistrat zarezerwował 57 mln zł, walczy czterech oferentów: warszawski Budimex (wycenił zadanie na 47 mln zł), konsorcjum, na czele którego stoi Elektorobudowa (66 mln zł), grupa firm, której lideruje Torpol (67 mln zł) oraz ZUE z Krakowa (ponad 73 mln zł). Zwycięzcę konkursu mamy poznać w tym miesiącu. Kiedy? Kowallek nie wskazał nam jednak konkretnego terminu. Urzędnicy jeszcze analizują oferty m.in. pod kątem, czy spełniają wymogi postawione w przetargu.

Linia ma być gotowa we wrześniu 2013 r.

Tymczasem według pierwotnych zapowiedzi przetarg miał zostać rozstrzygnięty do końca września, a w październiku miało ruszyć już projektowanie. Układanie torowiska ma się rozpocząć w przyszłym roku.

Nowa trasa - 1,9 km - zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema z Sienkiewicza i będzie biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli na Szosie Okrężnej. Na tej trasie wyznaczono przystanki: "Fałata", "Od Nowa", "Akademiki", "Rektorat UMK" oraz "Okrężna". Linia ma być gotowa we wrześniu 2013 r. Wówczas też zmieni się trasa tramwajowej "jedynki". Będzie kursować nieczynnym obecnie odcinkiem torowiska na al. Solidarności, Czerwoną Drogą oraz Kraszewskiego w kierunku Bielan. Trzeba będzie więc przebudować perony przy ul. Sienkiewicza, Cinema City oraz Solidarności, gdzie powstanie platforma przesiadkowa tramwaj-autobus. Wraz z otwarciem nowej linii magistrat uruchomi też zieloną falę dla "jedynki" i zamontuje na przystankach elektroniczne tablice, które będą informować pasażerów o czasie przyjazdu składów.

W ramach tego zadania zaplanowano też modernizację trakcji na ul. Broniewskiego, ustawienie sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Sienkiewicza i Gagarina oraz Bema i Broniewskiego.
Udostępnij

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mikosaaing wchich
Wszystko mi się podoba tylko po co ta informacja elektroniczna .zamiast informacji ,że tramwaj przyjedzie za 20 minut wolalbym rozklad jazdy w którym tramwaj jeżdzi co 5-7 minut i wtedy wiem że jak pójdę na przystanek to za chwilę mam tramwaj.Jeżeli info ma dzialać jak automaty biletowe to będzie porażka.(notorycznie niesprawne)
j
ja
Trzy lata potrzeba by zbudować dwa przystanki tramwajowe? zresztą nie, nie trzy lata, ta inwestycja chyba już dwa lata jest przygotowywana. Czyli wychodzi 2,5 roku na zrobienie jednego przystanku
K
Karol
Toruń i Bydgoszcz mają identyczne inwestycje tyle, że w Bydgoszczy są nieco większe dlatego droższe. Oba miasta tramwaje i mosty, tyle że w Bydgoszczy jest większy postęp prac.
s
stantrzc
MZK Toruń powinno zakupić conajmniej dwa składy niskopodlogowe, żeby z tramwaju mogli korzystac równiez ludzie niepelnosprawni. Zeby mogli oni wjechac swoim wózkiem do tramwaju. Jeden skład niskopodlogowy powinien jeździc na linii nr 1 , a drugi na linii nr 2.

„Srali muchy - bedzie wiosna...” jak to mówił Władzio, mąż pani naczelnik w „Wyjściu awaryjnym”. W kasie MZK nie ma na nową drukarkę/ploter, żeby na własne/pasażerów potrzeby drukować potrzebne informacje o połączeniach, przesiadkach itp., a co dopiero kasy na nowy tramwaj. Uparli się, że będą remontować starocie i basta. Co do linii na Bielany to dobry pomysł, jednak wykonanie raczej nie będzie profesjonalne (jeździć będą stare, choć podremontowane, tramwaje, system informacji pasażerskiej nie będzie działał albo będzie podawał mylne informacje itd.), bo dbałość o pasażera, o wizerunek, o szczegół, o przeszkoloną w zakresie „customer service” załogę to nie są mocne strony MZK.
p
pałer
Nie pozostaje nic innego jak właśnie stawiać na tramwaje,autobusy,rowery,za 5-10 lat nie da się poruszać autem po mieście tak małym jak Toruń,nie mówiąc już o zaparkowaniu.Teraz już się nie jeździ a przesuwa się po mieście.Większość miast europejskich zrozumiało to 20-30 lat temu.No Amerykanie kochają stanie w kilku godzinnych korkach,i też wszędzie poruszają się autem.(wiem bo mam tam rodzinę).
t
torunianin
MZK Toruń powinno zakupić conajmniej dwa składy niskopodlogowe, żeby z tramwaju mogli korzystac równiez ludzie niepelnosprawni. Zeby mogli oni wjechac swoim wózkiem do tramwaju. Jeden skład niskopodlogowy powinien jeździc na linii nr 1 , a drugi na linii nr 2.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska