Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. W 2013 na Bielany dojedziemy tramwajem. Unia daje na to miliony

(WG)
na Bielany dojedziemy tramwajem
na Bielany dojedziemy tramwajem fot. archiwum
Kolejny strumień unijnych funduszy popłynie do Torunia. Dziś magistrat podpisał umowę na dofinansowanie budowy linii tramwajowej na Bielany.

Kontrakt został zawarty dziś w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu. Zakończył on przygotowania do realizacji jednej z największych w ostatnich latach inwestycji w komunikację tramwajową. Projekt "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" pochłonie łącznie 84,7 mln zł, z czego 42,1 mln zł otrzymamy z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Podpisana dziś mowa umożliwi miastu korzystanie z tej puli.

Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery podprojekty: uruchomienie zielonej fali dla tramwajowej trasy średnicowej, systemu informacji o przyjeździe składu, modernizację 18 wagonów oraz budowę linii tramwajowej na Bielany.

Do kampusu wjedziemy po torach

- Część zadań jest już realizowana - podkreśla Marcin Kowallek, szef magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. - Przebudowujemy perony tramwajowe m.in. przy ul. Gołębiej. Modernizujemy kolejne składy.

Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć projektowanie linii do kampusu uniwersyteckiego. Do tej pory nie udało się jednak rozstrzygnąć przetargu na firmę, która opracuje dokumentację, a następnie wybuduje nową trasę. O lukratywny kontrakt, na który magistrat zarezerwował 57 mln zł, walczy czterech oferentów: warszawski Budimex (wycenił zadanie na 47 mln zł), konsorcjum, na czele którego stoi Elektorobudowa (66 mln zł), grupa firm, której lideruje Torpol (67 mln zł) oraz ZUE z Krakowa (ponad 73 mln zł). Zwycięzcę konkursu mamy poznać w tym miesiącu. Kiedy? Kowallek nie wskazał nam jednak konkretnego terminu. Urzędnicy jeszcze analizują oferty m.in. pod kątem, czy spełniają wymogi postawione w przetargu.

Linia ma być gotowa we wrześniu 2013 r.

Tymczasem według pierwotnych zapowiedzi przetarg miał zostać rozstrzygnięty do końca września, a w październiku miało ruszyć już projektowanie. Układanie torowiska ma się rozpocząć w przyszłym roku.

Nowa trasa - 1,9 km - zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema z Sienkiewicza i będzie biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli na Szosie Okrężnej. Na tej trasie wyznaczono przystanki: "Fałata", "Od Nowa", "Akademiki", "Rektorat UMK" oraz "Okrężna". Linia ma być gotowa we wrześniu 2013 r. Wówczas też zmieni się trasa tramwajowej "jedynki". Będzie kursować nieczynnym obecnie odcinkiem torowiska na al. Solidarności, Czerwoną Drogą oraz Kraszewskiego w kierunku Bielan. Trzeba będzie więc przebudować perony przy ul. Sienkiewicza, Cinema City oraz Solidarności, gdzie powstanie platforma przesiadkowa tramwaj-autobus. Wraz z otwarciem nowej linii magistrat uruchomi też zieloną falę dla "jedynki" i zamontuje na przystankach elektroniczne tablice, które będą informować pasażerów o czasie przyjazdu składów.

W ramach tego zadania zaplanowano też modernizację trakcji na ul. Broniewskiego, ustawienie sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Sienkiewicza i Gagarina oraz Bema i Broniewskiego.
Udostępnij

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska