Spis treści
MZK Grudziądz kupuje kolejne autobusy marki Solaris
MZK Grudziądz kupuje pięć elektrycznych autobusów przegubowych. Przetarg na ich dostawę z ceną 26,7 mln zł wygrała firma Solaris Bus&Coach.
Są to autobusy o długości 18 metrów, więc mieszczą się w klasie pojazdów MEGA.
- W chwili obecnej są to największe nasze autobusy: 18-metrowe, 4-drzwiowe, przegubowe o pojemności ponad 100 pasażerów - mówi Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Solaris.
Andrzej Sienkiewicz zachwala: - Oczywiście są to autobusy całkowicie zeroemisyjne, całkowicie niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, wyposażone w systemy cyberbezpieczeństwa, także w pantografy.
Autobusy będą posiadały baterie o pojemności ponad 500 kilowatogodzin z kilkunastoletnią gwarancją. - Zakładając około 15-letni okres życia takiego autobusu, to przez cały ten czas będą nowe, sprawne baterie, które są najistotniejszym elementem autobusu - dodaje dyrektor Sienkiewicz.
Solaris dostarczy nie tylko autobusy, ale także pięć ładowarek do zajezdni autobusowej oraz dwie pantografowe, które zostaną zamontowane na pętlach przy ul. Rydygiera oraz nowej na osiedlu Rządz.
- Po dostarczeniu tych pięciu autobusów przegubowych, ponad 30-procent naszych autobusów to będą pojazdy elektryczne - podkreśla Paweł Maniszewski, prezes MZK Grudziądz. I dodaje: - Korzystamy też ze zmiany technologii. Dostarczone w przyszłym roku autobusy będą posiadały już baterie nowego typu o dużym zasięgu. Taki autobus w optymalnych warunkach może przejechać od 250 do 300 km bez ładowania.
Na których liniach będą jeździły tak duże autobusy MZK Grudziądz?
- Podstawową linią będzie "3", dlatego że rozwój północnej części Owczarek powoduje to, że w okresie szczytowym czyli w g. 6-9 i 14-17 są napełnienia, które czasami powodują, że dosyłamy dodatkowy autobus. Gdy będzie tam autobus 18-metrowy wszystkich pasażerów zabierze jedna jednostka - mówi prezes Maniszewski. Przegubowe elektryki mają też pojawiać się na liniach nr 18, 4, 12 oraz do Rudnika w gorące dni.

Wszystkie nowe autobusy oraz infrastruktura mają być gotowe do końca maja 2026 roku.
Skąd pieniądze na zakup tych autobusów?
Lwią część rachunku za ten kontrakt - około 17,6 mln złotych - pokryją środki z KPO, natomiast na resztę MZK Grudziądz otrzyma pożyczkę ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie autobusów sięgnie 90 proc., a pozostałej infrastruktury 50 proc.
Dużo inwestujemy w tabor MZK Grudziądz
To kolejny już przetarg na autobusy, który wygrała firma Solaris:
w 2022 roku MZK Grudziądz kupiło 17 autobusów elektrycznych, za blisko 50 mln zł. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
a w 2023 roku, za 23,5 mln zł netto, MZK kupiło 12 autobusów hybrydowych. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Miasto inwestuje też w komunikację tramwajową: w ostatnich latach kompleksowo zmodernizowano sieć i kupiono cztery nowe, częściowo niskopodłogowe wozy tramwajowe marki Moderus Beta. Czekamy na dostawę kolejnych trzech takich pojazdów, które mają być gotowe do października 2026 roku. Produkuje je firma Modertrans.
- Chcielibyśmy, aby jakość komunikacji publicznej w Grudziądzu wzrastała, żeby coraz więcej grudziądzan przesiadało się na komunikację publiczną ze swoich samochodów - mówi Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza.
Już w sobotę: MZK Grudziądz świętuje 100-lecie komunikacji autobusowej
O tym i niespodziance z tej okazji piszemy w artykule poniżej.
Dzieje się w Grudziądzu
