https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwajową "jedynką" na Bielany dojedziemy najwcześniej w czerwcu 2014 roku

Wojciech Giedrys [email protected] tel. 56 61 99 912
.Tramwajową "jedynką” na Bielany dojedziemy najwcześniej w czerwcu 2014 r
.Tramwajową "jedynką” na Bielany dojedziemy najwcześniej w czerwcu 2014 r Lech Kamiński
Kolejne roszady w projektach tramwajowych. Wiele wskazuje, że już ostatnie. Niestety, większość zadań znacznie się opóźni w stosunku do pierwotnych planów. Wiosną ma rozpocząć się budowa linii do kampusu UMK.

Urząd miasta i MZK ustaliły nowy harmonogram i podział obowiązków w dwóch projektach: BiT City i "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013". Jeszcze w ubiegłym roku ich koordynacją zajmował się wydział gospodarki komunalnej magistratu. Część urzędników przeszła już do MZK, gdzie powstały dwa zespoły odpowiedzialne za projekty. Ich pracę koordynuje Rafał Wiewiórski, od stycznia szef projektów infrastrukturalnych MZK, a do niedawna zastępca menedżera projektów Funduszu Spójności (wcześniej ISPA) w Toruńskich Wodociągach.

Przeczytaj także:E-bilet podoba się torunianom. "Wygodny" i "ekologiczny"

Roszady w projektach

Wydział gospodarki komunalnej będzie odpowiadać m.in. za przebudowę przystanków tramwajowych i uruchomienie zielonej fali dla tramwajów (z MZD), system monitoringu w komunikacji publicznej (z wydziałem ochrony ludności) i modernizacją dworca Toruń Główny (z wydziałem inwestycji i remontów). Natomiast koordynację nad uruchomieniem systemu elektronicznych tablic, które będą wyświetlać rzeczywisty czas przyjazdu tramwajów przejął magistracki wydział inwestycji i remontów. Pozostałymi projektami zajmie się MZK.

Pod koniec grudnia i w połowie stycznia weszły w życie dwa pozwolenia na budowę linii tramwajowej do kampusu uniwersyteckiego i węzła przesiadkowego na al. Solidarności. Magistrat doszedł już do porozumienia z wykonawcą tych zadań - firmą Budimex. - Chcemy, aby rozpoczęły się one 1 marca - zapowiada Wiewiórski. Październik 2013, początek 2014 r. - takie terminy uruchomienia nowej linii na Bielany są już dawno nieaktualne. MZK zakłada, że składy pojadą tam w czerwcu 2014 r. Wtedy też ma być gotowy węzeł przesiadkowy tramwaj - autobus na al. Solidarności. Prace w tym miejscu trzeba będzie podzielić jednak na kilka etapów. W tym roku obejmą okolice pl. Teatralnego i będą wymagać wyłączenia z ruchu fragmentu skrzyżowania. Na 2014 r. zaplanowano roboty na skrzyżowaniu przy NOT.

Budowa nowej linii będzie się wiązać z wieloma zmianami w kursowaniu tramwajów. Roboty na zbiegu ul. Broniewskiego i Sienkiewicza, gdzie tramwaj będzie skręcać w stronę kampusu, mają być prowadzone w godzinach nocnych i w weekendy. Kłopoty pojawią się też - zwłaszcza dla kierowców - na ul. Sienkiewicza.

Tramwaje z obsuwą

- Mamy już gotową specyfikację przetargową na dostawę 12 niskopodłogowych tramwajów - zaznacza Wiewiórski. - Moglibyśmy już teraz ogłosić konkurs. Zrobimy to jednak mniej więcej w połowie tego roku.

Miasto przymierza się do tego przetargu już od końca 2011 r. Dlaczego znów zmienia jego termin? W 2014 r. szykowana jest całkowita wymiana torów i przebudowa peronów między al. Solidarności a ul. Waryńskiego. - Im wcześniej dostaniemy tramwaje, tym dłużej będą one stać bezczynnie w zajezdni i czekać na zakończenie tych prac - tłumaczy dyrektor projektów infrastrukturalnych. Pierwsze składy dotrą do Torunia pod koniec 2014 r. Nowe oblicze dworców, czyli węzeł przesiadkowy pociąg - tramwaj na stacji Toruń Miasto oraz zmodernizowany Toruń Główny wraz z otoczeniem - ujrzymy dopiero w połowie lub drugim półroczu 2015 r. Ten rok upłynie na projektowaniu tych rozwiązań.

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

Swoje zadania MZK sfinansuje z pieniędzy, które uzyska z emisji obligacji i funduszy unijnych. Obecnie trwa przetarg, który wyłoni bank odpowiedzialny za tę operację. Całość zadań, którymi zajmie się MZK, może pochłonąć według szacunków ponad 223 mln zł.

Wiadomości z Torunia

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jogi
Bezpłatne ogłoszenia lokalne- Zapraszamy
k
kasia
Samochód zaleskigo juz 2 miesiace stoi na parkingu- w ogole nie ruszany, widac bo snieg na nim lezy, cwaniak ma samochod sluzbowy i ma nas gdzies.
c
cuśtamcuśtam
jak ktoś sie dziwi, dlaczego dopiero za półtora roku, to proponuję sprawdzić, kiedy są najbliższe wybory samorządowe!
G
GOŚĆ
KOLEJNA INWESTYCJA KTÓRA NIE ZOSTANIE UKOŃCZONA W TERMINIE ,TYLKO POGRATULOWAĆ TAKIEGO PREZYDENTA I JEGO URZĘDASÓW KTÓRZY NIE POTRAFIĄ CHOĆBY JEDNEJ INWESTYCJI ZAKOŃCZYĆ W TERMINIE .ROZWÓJ KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ 2007-2013 ZA TOWARZYSZA ZLIKWIDOWAĆ DOGODNY ŁĄCZNIK NA WSCHODNIEJ W ZAMIAN NIC WAM NIE WYBUDUJĘ A AUTOBUSY ZAPCHANE NIECH WAS WOŻĄ BO JA MAM SŁUŻBOWY SAMOCHÓD I MAM WAS DU..PIE !!!!!!!!
m
mol
Zgadzam sie z tym tu bardziej by były potrzebne przystanki tramwajowe. A tak po zatym ludzie mieszkajacy tam na pewno nie byli by zachwyceni jeszcze tramwajem na tak wąskiej drodze.

TEZ TAK UWAŻAM TRAMWAJ POWINIEN BYC NA LEWEJ STRONIE TORUNIA ,ALE PREZYDENT TORUNIA LUBI ROBIC RZECZY NIEPOTRZEBNE MIESZKANCOM
????????
CZY W TORUNIU JEST JAKAŚ INWESTYCJA ODDANA W TERMINIE ???????????????, jak coś nadzoruje MZD to jest gwarancja ze nie bedzie w terminie
l
luizjana
W ogole przydałoby się wiecej linii tramwajowych bo stanie w korkach nie jest zbyt przyjemne
k
kamilaks
Po co komu tramwaj na Bielany skoro jeździ tam kilka linii autobusowych z różnych stron miasta ? Tramwaj powinien powrócić na Lewobrzeże do Dworca Głównego, Na Wrzosy i powinno połączyć się pętlę na ul. Olimpijskiej z torowiskiem na ul. Skłodowskiej - Curie !!!!!!!!!!! To ma sens, a nie wyrzucanie kasy na Bielany !!!!!!!!!!!!

Zgadzam sie z tym tu bardziej by były potrzebne przystanki tramwajowe. A tak po zatym ludzie mieszkajacy tam na pewno nie byli by zachwyceni jeszcze tramwajem na tak wąskiej drodze.
p
piernik
Po co w Toruniu tramwaje. Przesada. Zlikwidować istniejące i zastąpić je komunikacją autobusową.
m
młodytrn
Srednicową z chełminskiej ??? podobno mają zaczynać... a jeśli idzie o tramwaje to lepiej jakby zrobili przedłużenie 2 do pętli na olimpijskiej, albo chodciaż pętle zrobili na wysokości makro bo sporo ludzi tam do pracy śmiga... ale po co robić coś z głową ???
i
iks
średnicową juz podobno buduja. widzial ktos moze?
T
Tomek
Wreszcie ............bo juz myslalem , ze bedzie lipa
Tramwaj jest potrzebny na bielany , oczywiscie z sensownym układem linii .
1 NA SKARPIE - BIELANY przez Solidarnosci
2 ELANA - MOTOARENA
3 ELANA - BIELANY przez Solidarnosci
4 ELANA - BIELANY
5 NA SKARPIE - MOTOARENA
t
torrr
Oczywiscie ze masz racje. Po co tramwaj na Bielany????
c
ccc
Po co komu tramwaj na Bielany skoro jeździ tam kilka linii autobusowych z różnych stron miasta ? Tramwaj powinien powrócić na Lewobrzeże do Dworca Głównego, Na Wrzosy i powinno połączyć się pętlę na ul. Olimpijskiej z torowiskiem na ul. Skłodowskiej - Curie !!!!!!!!!!! To ma sens, a nie wyrzucanie kasy na Bielany !!!!!!!!!!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska