XXXV Zjazd Komunikacji Mejskiej Grudziądz
W Grudziądzu zjazd odbył się po raz pierwszy. Organizowane są co dwa lata, od czasów przedwojennych.
W Grudziądzu spotkali się specjaliści zajmujący się transportem miejskim, przedstawiciele rządu, ministerstwa infrastruktury i wielkich firm, prezydenci miast.
Koło teatru - bazy zjazdu - pojawiły się nowoczesne autobusy, m.in. niskoemisyjny mercedes oraz kursujący już po Grudziądzu elektryczny solaris urbino 8,9.
Obecność przedstawicieli rzadu i ministerstwa infrastruktury była okazją do zadawania im pytań przez samorządowców, zainteresowanych szybkim rozwojem transportu. Pytania były konkretne, odpowiedzi ogólnikowe . Władze miast muszą trochę na wyczucie planować unowocześnianie komunikacji.
Zintegrować i wprowadzić jeden bilet
Grudziądz też ma plany w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. Zrobiły wrażenie na słuchaczach.
O tym, w jakim kierunku idzie Grudziądz, mówił Marek Sikora, wiceprezydent: - Zintegrowane Inwestycje Terytorialne w naszym województwie obejmą subregionalne miasta Bydgoszcz i Toruń, ale także trzy mniejsze: Inowrocław, Włocławek i Grudziądz, który może zintegrować się z gminami Gruta (ze stacją kolejową), Rogóźno, Grupa, Dragacz. Wykorzystując linie kolejowe i stacje podmiejskie, można wprowadzić z czasem ujednolicone bilety na kolej, tramwaj, autobusy - objaśniał wiceprezydent. - Trzeba iść w tym kierunku. Przed nami rozmowy z władzami gmin i samorządem województwa, który dysponuje szynobusami.
Zobacz: ROZKŁAD JAZDY MZK GRUDZIĄDZ
Transport autobusowy, tramwajowy, kolejowy ma być zintegrowany z ruchem rowerowym na
sieci ponad 60 km ścieżek dla cyklistów. Rowerzyści mogliby zostawiać dwuślady na parkingach przy stacjach kolejowych. Stąd dojeżdżaliby do Grudziądza, gdzie korzystaliby z innych środków transportu, mając jeden i ten sam bilet. Pojawia się wreszcie szansa na pozyskanie unijnych pieniędzy na niskopodłogowe tramwaje. Wcześniej nie mogliśmy starać się o dofinansowanie kupna tramwajów, gdyż Grudziądz nie był miastem - gospodarzem EURO 2012 ani też nie jest w Bloku Wschodnim.
W dalszych, perspektywicznych planach Grudziądz ma zintegrowanie obu dworców PKP i PKS, wydłużenie linii tramwajowej w tym kierunku. Są też plany zakupu autobusów regionalnych i wydzielenie dywizji transportu regionalnego.
To zadania dla obecnej władzy, ale i przyszłych samorządów.Grudziądz był gospodarzem zjazdu, jako że rozwija transport publiczny i jest jednym z 15 miast w Polsce, posiadającym tramwaje - ekologiczną komunikację.
Czytaj e-wydanie »