o zabrzmi brutalnie: Toruń nie jest miastem przyjaznym dla turystów. Sondaże miejskiego Ośrodka Informacji Turystycznej pokazują, że około połowa gości skarży się na pobyt w Toruniu. Co najbardziej im doskwiera?
Problemy z porozumieniem się po angielsku, słabo oznakowane miasto oraz niskie poczucie własnego bezpieczeństwa. Lokalna Organizacja Turystyczna postanowiła to zmienić.
Zapisz się na stronie www
Wczoraj rozpoczęła się rekrutacja do projektu "OdLOTowe kompetencje w turystyce - kompleksowe wsparcie kwalifikacji zawodowych osób obsługujących ruch turystyczny".
Inicjatywę zaprezentowano podczas konferencji, w ciekawej i niekonwencjonalnej formie - zabawnej scenki rodzajowej, w której kelner, coraz bardziej zirytowany pytaniami turysty, opowiada mu własną wersję toruńskiej historii.
LOT proponuje zatem szkolenie skierowane dla osób, które w Toruniu stykają się z turystami. Do udziału w nim mogą zgłosić się nie tylko pracownicy restauracji czy hoteli.
- Zapraszamy osoby, które mają kontakt z gośćmi, a więc na przykład również pracowników stacji benzynowych, kwiaciarki czy ryksiarzy - mówi Justyna Kasprzak, koordynator projektu.
Rekrutacja odbywa się poprzez stronę: www.odlotowekompetencje.pl.
Lekcje języka
Organizacja chce podnieść kwalifikacje torunian poprzez cykl szkoleń z trzech sfer: udzielania podstawowej informacji turystycznej, kursu językowego oraz pierwszej pomocy.
Do wyboru będą trzy języki: angielski, niemiecki i hiszpański, ponieważ nasi turyści najczęściej posługują się właśnie nimi. Doszkalanie się z dwóch pierwszych jest zrozumiałe. Od kilku lat natomiast obserwujemy także zwiększenie się liczby gości mówiących po hiszpańsku.
Potwierdziła nam to także w wakacje m.in. Katarzyna Łuczak, która na Rynku Staromiejskim prowadzi Galerię Szafa.
LOT chce przeszkolić 180 osób, w małych grupach i dogodnym dla nich czasie. Tak, aby projekt nie kolidował z ich pracą zawodową.
Szkolenie zakończy się w czerwcu przyszłego roku.
Zapłaci Unia
Za jego realizację w całości, pół mln zł, zapłaci Unia Europejska. O uzyskanie dotacji postarał się partner LOT Faber Consulting.
- To nowatorski projekt w skali całego kraju - mówi Łukasz Laskowski z FC.
Największe korzyści ze szkolenia ma uzyskać Toruń. Jakie? Opinię miasta przyjaznego turystom. Ona zaś powinna też pomóc w uzyskaniu tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
LOT rozstrzygnął także ogłoszony miesiąc temu otwarty konkurs na piktogram projektu. Wygrała go Aleksandra Bartosik z Sopotu, która nawiązała do loga toruńskiego Ośrodka Informacji Turystycznej. Jej "ludzik", w kolorze niebiesko-żółtym, pokazuje symbol OK.
Piktogram stanie się również produktem turystycznym i będzie umieszczony we wszystkich instytucjach, których pracownicy wzięli udział w projekcie.
Emilia Depczyńska, dyrektor biura LOT wyjaśnia: - Turysta będzie wiedział, że znajdzie tam przyjaznych ludzi, a oni są w stanie mu pomóc.
Według badań miejskiego ośrodka informacji w Toruniu w 2008 roku gościliśmy 1,6 mln turystów polskich i zagranicznych. Podsumowanie 2009 ukaże się około lutego roku przyszłego. Z badań wykonanych na zlecenie ministra turystyki wynika jednak, że w tym roku Polskę odwiedzi mniej gości. Dlatego warto o nich zawalczyć.