Obejrzyj: Tajemnice Twierdzy Toruń i innych miejsc w mieście

Przed nami jubileuszowa odsłona Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE. Wiadomo już, że światowe święto kina odbędzie się w Toruniu pomiędzy 12 a 19 listopada 2022 roku. Organizatorzy imprezy ogłosili we wtorek, 14 czerwca nazwisko laureatki Nagrody za Awangardowe Osiągnięcia w Sztuce Filmowej. To Ulrike Ottinger, niemiecka reżyserka. Artystka zapowiedziała już swój przyjazd do Torunia.
Świat oczami kobiety
W swoich filmach Ottinger podejmuje kwestie norm społecznych, zderzania się różnych kultur, kobiecego punktu widzenia, a także tego, co kulturowo „męskie” i „żeńskie”. Za pomocą eksperymentowania z formą i narracją manifestuje bunt przeciw przyzwyczajeniom widzów. Jako artystka wizualna, sama stworzyła warstwę wizualną do niemal każdego swojego filmu, zawsze zwracając szczególną uwagę na estetykę dzieła.
- Wokół Torunia. Powiatowe inwestycje dostaną dofinansowanie z Polskiego Ładu
- Toruń. Budynek przy Bramie Klasztornej został rozebrany. Co w nim kiedyś było?
- Wicewojewoda Józef Ramlau rozdał dotacje na inwestycje w ramach Polskiego Ładu
- Meldunek z budowy nowej linii tramwajowej na Jar. Co aktualnie się dzieje?
Urlike urodziła się w 1942 roku i dorastała w Konstancji, gdzie zaczęła tworzyć swoje pierwsze realizacje plastyczne. Od 1962 do 1969 roku uczyła się i pracowała jako niezależna artystka w Paryżu. Zainteresowanie malarstwem, fotografią i sztuką performansu pchnęło ją w kierunku kina, co zaowocowało debiutem w 1973 roku obrazem "Laokon i synowie". Międzynarodowym sukcesem okazał się jej następny film, "Madame X – absolutna władczyni" (1977), szybko obwołany manifestem ówczesnego ruchu feministycznego. Kolejne trzy filmy artystki umocniły jej pozycję na europejskiej mapie kina. "Portret pijaczki" (1979), "Dorian Gray w zwierciadle prasy brukowej "(1984) i "Freak Orlando" (1981) dzięki fascynacji mroczną stroną życia miasta i antyspołecznej wymowie były często porównywane do niemieckiego ekspresjonizmu z lat 20.
- Nowe restauracje i hotele w Toruniu. Wśród nich miejsce z widokiem na panoramę!
- Nowa rzeczniczka policji w Toruniu z dyscyplinarnymi zarzutami! W szkole był alkohol
- Gdzie jest 15-letni Patryk z Brzozówki? Od rana trwały poszukiwania na Wiśle
- Kiedy rozpocznie się remont toruńskiego mostu kolejowego i co zostanie wyremontowane?
Azja w filmach dokumentalnych
Drugą stroną twórczości filmowej Ulrike Ottinger są jej dokonania na płaszczyźnie dokumentu, charakteryzowane przez jej etnograficzną refleksję. W "Countdown" (1990) ukazuje ona Berlin po upadku dzielącego go muru, a "Southeast Passage" (2002) to zapis jej podróży przez peryferia Europy Środkowej i Wschodniej, z kolei "Prater" (2007) to obraz rozrywkowej dzielnicy Wiednia. W centrum jej uwagi często stoi Azja, której poświęciła wiele ze swoich filmów: od debiutu dokumentalnego "China - The Arts - The People" (1985), w którym ukazuje codzienny rytm życia w tytułowym Państwie Środka, przez "Koreański kufer ślubny"(2009) ukazujący ewolucję tradycyjnego ceremoniału w świecie globalizacji i przenikających się kultur, po "Pod śniegiem" (2011) – opowieści o życiu mieszkańców japońskiego regionu Echigo.
Warto podkreślić, że celem Ulrike Ottinger było zawsze poszerzanie narracji i konwencji formalnych w różnych dziedzinach sztuki: w filmie, fotografii, teatrze, operze oraz realizacjach wystawienniczych. Jej dzieła wytrącały widzów z komfortu odbiorczych przyzwyczajeń i zmuszały do pogłębionej refleksji.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku: