Czy zdałbyś egzamin na prawo jazdy? Rozwiąż test! [10 PYTAŃ - QUIZ - KLIKNIJ NA ZDJĘCIE]

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy Kodeks karny zakłada, że za każde „przekręcenie” licznika będzie grozić kara więzienia od 3 miesięcy do 5 lat– zarówno dla zlecającego oszustwo, jak i wykonawcy, np. mechanika w warsztacie. Dziś można to robić, nie narażając się na karę, co więcej - niektóre warsztaty wręcz oferują taką „usługę”.
Kara grzywny do 3 000 zł lub nagana będzie grozić także wtedy, gdy właściciel samochodu nie zgłosi w stacji kontroli pojazdów faktu wymiany całego licznika na nowy (np. z powodu awarii). Taka sama kara ma dotyczyć uniemożliwienia dokonania odczytu wskazania wymienionego licznika. Po wymianie drogomierza właściciel lub posiadacz pojazdu będzie miał 10 dni od wymiany na udanie się do stacji kontroli pojazdów w celu dokonania odczytu w nowym liczniku. Maksymalna opłata za odczyt wskazania drogomierza na stacji kontroli pojazdów nie będzie mogła przekroczyć 100 zł.
Przypominamy, że stacje kontroli pojazdów już teraz muszą przekazywać do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców stan licznika odczytany podczas obowiązkowych przeglądów technicznych pojazdów. Po zmianie przepisów stacje będą przekazywać do centralnej ewidencji także informację o wymianie licznika i jego przebiegu w chwili odczytu przez diagnostę.
Flesz - wypadki drogowe. Jak udzielić pierwszej pomocy?
Projekt przewiduje ponadto, że przy każdej kontroli policja, Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa i służby celne będą miały obowiązek spisywania aktualnego stanu licznika kontrolowanego samochodu.
W odpowiedzi na interpelację poselską Marcin Warchoł, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, stwierdził, że trakcie kontroli służby te będą mogły także dokonać odczytu drogomierza pojazdu przewożonego (transportowanego) – chodzi przede wszystkim o pojazdy przewożone na lawetach, przyczepach i w kontenerach. Te dane też trafią do centralnej ewidencji pojazdów. Przepis ten ma dotyczyć nie tylko aut zarejestrowanych w Polsce, ale także aut zarejestrowanych za granicą lub w ogóle niezarejestrowanych.
Zaproponowano, aby nowe regulacje zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem zmian w Kodeksie karnym, które powinny wejść w życie 1 stycznia 2019 r.