https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koniec tanich przeglądów? Takie są propozycje: 260 – 280 zł za badanie techniczne auta

Marek Weckwerth
Diagności samochodowi domagają się wyższych stawek na badania techniczne wszystkich rodzajów pojazdów
Diagności samochodowi domagają się wyższych stawek na badania techniczne wszystkich rodzajów pojazdów Depositphotos
Od 2004 roku opłaty za badania techniczne pojazdów stoją w miejscu, ale to ma się zmienić jeszcze w tym roku - diagności postulują wzrost do 260–280 zł brutto.

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad reformą systemu badań technicznych pojazdów. To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły.

Jak informuje resort, złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.

Dlaczego cena przeglądu samochodu ma wzrosnąć

Od 2004 roku opłaty za badania stoją w miejscu, choć świat wokół poszedł do przodu – i to w zawrotnym tempie.

Koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (SKP) wzrosły wielokrotnie, a właściciele punktów diagnostycznych muszą zmagać się z rosnącymi rachunkami za gaz, prąd, wodę, czynsze, podatki, a także coraz wyższymi kosztami zatrudnienia oraz nowych wymagań Transportowego Dozoru Technicznego (TDT).

- Weźmy pod uwagę choćby płacę minimalną, która w 2004 roku wynosiła zaledwie 824 złotych brutto, a od stycznia 2025 roku osiągnęła już 4666 złotych. Dwie dekady temu opłata za badanie techniczne auta osobowego stanowiła 11,9 procent minimalnej pensji. Dziś to tylko 2,31 procent. W praktyce oznacza to, że diagnostyka pojazdów staje się coraz mniej opłacalna, a stacje kontroli balansują na granicy rentowności – uświadamia Paulina Eliasz-Pietrusewicz, radczyni prawna z TC Kancelarii Prawnej.

Ile obecnie kosztuje przegląd auta i jak bardzo podrożeje

Standardowe badanie techniczne samochodu osobowego kosztuje 98 zł, ciężarówki – 153 zł, motocykla – 62 zł, a pojazdu z instalacją gazową – 162 zł.

Diagności alarmują, że niemal jedna trzecia tych kwot to podatki, a reszta ledwo pokrywa rzeczywiste koszty prowadzenia działalności.

Reprezentujące diagnostów stowarzyszenia – Związek Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów i Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów – biją na alarm, podkreślając, że od 2004 roku koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów wzrosły o 70 proc., podczas gdy minimalne wynagrodzenie podskoczyło aż o 400 proc.

Aby badania techniczne mogły funkcjonować w zgodzie z realiami ekonomicznymi, diagności postulują wzrost stawek do poziomu 260–280 zł brutto.

Kiedy nowe stawki za przegląd samochodu wejdą w życie?

Jak zapowiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, resort intensywnie pracuje nad nowym projektem ustawy, który ma zaktualizować stawki opłat za okresowe badania techniczne. Nowe stawki mogłyby wejść w życie w tym roku, ale konkretna data nie padła.

- Dodatkowo, ministerstwo rozważa wprowadzenie nowych rozwiązań. Jednym z nich jest obowiązek dokumentowania badań technicznych. Diagności będą zobowiązani do wykonywania zdjęć pojazdów podczas badania technicznego, a następnie przesyłania ich do Centralnej Ewidencji Pojazdów – kontynuuje Paulina Eliasz- Pietrusewicz.

Rozpatrywane są także nowe zasady terminów badań – kierowcy będą mogli wykonać badanie techniczne do 30 dni przed terminem ważności obecnego badania, a nowy przegląd będzie liczony od ostatniego dnia ważności poprzedniego.

Kary za spóźnienie

Wiceminister Bukowiec wskazuje na alarmujące statystyki – aż 7 z 21 milionów samochodów w Polsce przechodzi przegląd po terminie.

Podwyższone mają być zatem opłaty za spóźnienie się z badaniem technicznym – spóźnienie o tydzień oznaczałoby podwójną stawkę, o trzy tygodnie 200 – procentową, zaś o 90 dni trzykrotność standardowej opłaty. Możliwe są także wyższe stawki dla samochodów terenowych 4x4.

Jak Polska wypada na tle innych krajów UE

Ministerstwo infrastruktury porównało opłaty za badania techniczne w krajach UE.

Polska zajmuje 19. miejsce pod względem kosztów badań technicznych. Dla przykładu w Niemczech badanie kosztuje ok. 100 euro (co dwa lata), we Francji 70-100 euro (co dwa lata), a we Włoszech ok. 66 (co dwa lata).

Częstotliwość badań technicznych w Polsce jest następująca: pierwsze badanie po 3 latach od rejestracji nowego pojazdu, kolejne po 2 latach, a następnie corocznie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 1

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jarek Kaczyński
300 zeta - pogięgło xD
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska