Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uważaj, próbują wyłudzać dane od klientów kolejnych banków! PKO BP prosi o rozwagę

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne naszemiasto.pl
Następna instytucja finansowa, tym razem PKO BP, ostrzega przed próbami wyłudzania informacji od klientów podczas rozmów telefonicznych.

„Oszuści w kontakcie telefonicznym podają się za pracowników banku, kancelarii prawnej lub firmy współpracującej z bankiem, i - powołując się na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa - proszą o podanie poufnych informacji. W rzeczywistości ich celem jest wyłudzenie danych do logowania do serwisu internetowego oraz kodów z narzędzia autoryzacyjnego. Wyciągnięte dane mogą zostać użyte do zlecenia dyspozycji (np. przelewu) z rachunku klienta” - ostrzega w komunikacie PKO BP.

Warto zapamiętać, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego czy telefonicznego).

PKO BP nigdy też nie wymaga podania kodu jednorazowego w trakcie rozmowy telefonicznej nawiązanej przez pracownika banku, chyba że kontakt telefoniczny następuje z inicjatywy klienta.

Uwaga! Podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego jest niezbędne tylko do zatwierdzenia zleconej przez klienta dyspozycji, na przykład zlecenia przelewu, założenia lokaty, zmiany danych korespondencyjnych, zdefiniowania płatności lub zlecenia stałego i tym podobnych.

Zgłoś sytuację firmie
Odbierasz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku, w którym posiadasz konto? Masz jakieś wątpliwości, czy potrzebne jest podawanie kodu (z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych), jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda się nietypowa lub podejrzana? Niczego nie podawaj przez telefon!

>> Najświeższe informacje z regionu, zdjęcia, wideo tylko na www.pomorska.pl <<

Co więc zrobić? Niezwłocznie skontaktuj się z konsultantem swojego banku. Dane do kontaktu telefonicznego, ale też e-mailowego znajdziesz na oficjalnej stronie www danej placówki. Jeśli nie korzystasz z internetu, informacje takie otrzymasz w najbliższej placówce banku.

To już plaga
Przypomnijmy, że pod koniec września ING Bank Śląski ostrzegał klientów przed takimi próbami wyciągania danych. Podobnie kilka dni temu Komisja Nadzoru Finansowego alarmowała, że nie dzwoni do nikogo i nie pyta o produkty finansowe, które dana osoba posiada.

- Proceder wyciągania danych przez telefon nosi nazwę vishing, od voice phishing (czyli „głosowy phishing”) i opiera się na zastosowaniu różnych metod socjotechnicznych do skłonienia rozmówcy do zrealizowania planu przestępcy - wyjaśnia Michał Kisiel, ekspert portalu Bankier.pl. - Mogłoby się wydawać, że tak banalna próba oszustwa jest łatwa do zdemaskowania i mało efektywna. Tymczasem w jednej z kampanii, odnotowanej w 2015 r. na terenie hrabstwa Hertfordshire w Wielkiej Brytanii, na 1200 osób aż 11 zgodziło się wydać rzekomym „policjantom” swoją kartę płatniczą i PIN.

Zachowajmy więc ostrożność.

INFO Z POLSKI 5.10.2017 - przegląd najciekawszych informacji ostatnich dni w kraju

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska