https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Bydgoszczy niebezpiecznie na przejściach dla pieszych. Gdzie?

(MP)
Jedną z najbardziej niebezpiecznych ulic w Bydgoszczy jest Nakielska.
Jedną z najbardziej niebezpiecznych ulic w Bydgoszczy jest Nakielska. Tomek Czachorowski
Zwiększyła się liczba wypadków drogowych na zebrach w mieście. O prawa pieszych upomina się stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych.

Wrzesień 2016 r. Na wysokości skrzyżowania ul. Nakielskiej z Chłopickiego na przejściu dla pieszych kierowca twingo śmiertelnie potrąca 68-latka. Dwa miesiące później, ta sama ulica w pobliżu posesji nr 120: na pasach pod kołami skody ginie 34-latek. Grudzień, ul. Ogińskiego - 77-letni kierowca wjeżdża na czerwonym świetle na przejście dla pieszych. Ginie 6-letni chłopiec.
Do niebezpiecznych sytuacji najczęściej dochodzi na ulicach: Fordońskiej, Wyszyńskiego, Grunwaldzkiej, Jagiellońskiej czy Nakielskiej.

- Wielu tragedii można by uniknąć, gdyby użytkownicy dróg zachowali rozwagę - mówi podkomisarz Przemysław Słomski z biura prasowego KWP w Bydgoszczy. O prawa pieszych chce walczyć istniejące od niedawna Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych. - Projektujący drogi w mieście nie dostrzegają wszystkich potrzeb pieszych - mówi Paweł Górny. - Przykładowo ul. Nakielska na odcinkach, gdzie są przejścia bez sygnalizacji świetlnej, mogłaby mieć zwężone pasy ruchu. Kierowcy musieliby zwolnić. Poza tym niektóre przejścia są zbyt słabo oświetlone. Tak jest np. na Kamiennej na wysokości ul. Lelewela i Mierosławskiego. Surowsze kary dla kierowców nie wystarczają. Trzeba szukać innych rozwiązań. Można np. budować przejścia dla pieszych na wyniesieniu lub montować progi zwalniające.

>> Najświeższe informacje z regionu, zdjęcia, wideo tylko na www.pomorska.pl <<

Drogowcy twierdzą, że robią, co mogą. - Na Nakielskiej w pobliżu przejść bez sygnalizacji w jezdni zamontowano pulsujące światła. Są tam też znaki informujące o przejściu dla pieszych i pulsacyjne, pomarańczowe światła stroboskopowe - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Podobnie jest na ul. Jagiellońskiej przy Pałacu Młodzieży. Użytkownicy dróg nie zawsze stosują się do oznakowania.

Pogoda na dzień (09.02.2017) | KUJAWSKO-POMORSKIE
Źródło: TVN Meteo Active/x-news

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
piszszszszy

część 'pieszych' oczywiście zachowuje się bezmyślne i wchodzi na jezdnię  - gdzie chce, bez patrzenia, a nawet wymuszając pierwszeństwo, ale......jako doświadczony 50-letni pieszy mam prawo powiedzieć, że WIĘKSZOŚĆ kierowców ma pieszych...gdzieś.

 

i trochę przepisów, które obowiązują i pieszych i KIEROWCÓW:

 

Ustawa Prawo o ruchu drogowym:
Art.  13.
1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.
oczywiście, należy wiedzieć o:
Art.  14.
Zabrania się:
1)  wchodzenia na jezdnię:
  a)  bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
  b)  spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
2)  przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
3)  zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
4)  przebiegania przez jezdnię;
5)  chodzenia po torowisku;
6)  wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7)  przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
oraz:
Art.  17.
2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu (czyli pieszemu)

oraz co ważne:

Art.  26.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1)  wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
2)  omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
3)  jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.
6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.
Art.  49.
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
2)  na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem;

 

Na koniec proponuję szanownym kierowcom doszkolić się co to jest 'strefa zamieszkania' oznaczona odpowiednim znakiem....

 

szerokiej drogi i dużo rozumu!

 

...

I oczywiście całą winę zwala się na kierowców. Ludzie z roku na rok głupieją i stąd te wypadki. Włażą na przejście nie patrząc w ogóle czy coś jedzie, bo mogą! Mam pierwszeństwo to właże jak święta krowa. Nie wspomne już o tępakach co przechodzą sobie gdzie chcą i żeby jeszcze szybko, gdzie tam powoli sobie idzie. Mówie to jako pieszy

D
Dawid
Panie Kosiedowski chyba dawno nie byl Pan na ulicy Nakielskiej. Polowa tych pulsujacych swiatel juz dawno nie dziala!!!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska