W Gostycynie dostaną po kieszeni, więcej zapłacą za śmieci

jwZaktualizowano 
Barbara Patoleta udzieli wszelkich informacji.
Barbara Patoleta udzieli wszelkich informacji. Archiwum UG
Od 1 kwietnia w gminie są wyższe opłaty za odbiór odpadów.

Radni przegłosowali nowe stawki za śmieci i od początku miesiąca trzeba o 2 zł więcej zapłacić od osoby. Są też inne zmiany, mało korzystne.
Przetarg wygrało ponownie Przedsiębiorstwo Komunalne z Tucholi. Zaproponowało najniższą stawkę, która w porównaniu do poprzednich jest dużo wyższa. - Niestety, jesteśmy zmuszeni podnieść opłaty - informuje Barbara Patoleta z urzędu w Gostycynie. - My nie zarabiamy na tym, ale nie możemy ponosić kosztów. Od pierwszego kwietnia weszły w życie nowe stawki i zmieniają się niektóre przepisy.

W gminie podzielone są opłaty na nieruchomości zamieszkane i niezamieszkane i różne są opłaty.

Dla nieruchomości zamieszkanych opłaty naliczane są w zależności od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i od sposobu gromadzenia odpadów. W przypadku zbierania odpadów w sposób zmieszany w danej nieruchomości trzeba płacić 18 zł miesięcznie od osoby, a w przypadku segregowania śmieci w danej nieruchomości opłata jest o połowę niższa, czyli 9 zł miesięcznie.

W gminie Gostycyn aż 98 proc. mieszkańców segreguje odpady. - Tak, to jest naprawdę godne podziwu, tylko pojedyncze osoby nie zdecydowały się - mówi Patoleta. - Mieszkańcy są zadowoleni i dostają w terminie worki i sami też dobrze się wywiązują z segregacji.

Tu jest ważna zmiana, która jest niekorzystna dla dużych rodzin. Od 1 kwietnia zmieniały się przepisy i nie ma już niższej opłaty - 3,5 zł - za czwartą i kolejną osobę w rodzinie. - Niestety, wszyscy płacą równo - dodaje urzędniczka. - To jest ogólnopolski przepis, a nie nasz wymysł.

W przypadku nieruchomości niezamieszkanych, np. parafie, urzędy, szkoły, gdzie powstają odpady, stawka opłaty za gospodarowanie nimi jest wyliczona za pojemnik i jest wyliczona w zależności od jego pojemności.

I jeszcze jedna zmiana, w przypadku nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku uchwalono stawkę ryczałtową za rok. W przypadku zbierania odpadów w sposób zmieszany płaci się 140 zł, a gdy segregujecie - 100 zł.

Zmienia się też termin opłat. Należy płacić z góry za kwartał do 10 czerwca, września i grudnia danego roku. Ci, co mają domki letniskowe, uiszczają opłatę jednorazowo do 10 czerwca. - Od 18 maja wszystkich zalegających z opłatami przejmuje urząd skarbowy - dodaje Patoleta. - U nas w gminie około 15 proc. mieszkańców nie płacić za śmieci.

W razie pytań można dzwonić do Barbary Patolety pod nr 52 336 73 13.

Czytaj e-wydanie »

Nieruchomości z Twojego regionu

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3