Radni przegłosowali nowe stawki za śmieci i od początku miesiąca trzeba o 2 zł więcej zapłacić od osoby. Są też inne zmiany, mało korzystne.
Przetarg wygrało ponownie Przedsiębiorstwo Komunalne z Tucholi. Zaproponowało najniższą stawkę, która w porównaniu do poprzednich jest dużo wyższa. - Niestety, jesteśmy zmuszeni podnieść opłaty - informuje Barbara Patoleta z urzędu w Gostycynie. - My nie zarabiamy na tym, ale nie możemy ponosić kosztów. Od pierwszego kwietnia weszły w życie nowe stawki i zmieniają się niektóre przepisy.
W gminie podzielone są opłaty na nieruchomości zamieszkane i niezamieszkane i różne są opłaty.
Dla nieruchomości zamieszkanych opłaty naliczane są w zależności od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i od sposobu gromadzenia odpadów. W przypadku zbierania odpadów w sposób zmieszany w danej nieruchomości trzeba płacić 18 zł miesięcznie od osoby, a w przypadku segregowania śmieci w danej nieruchomości opłata jest o połowę niższa, czyli 9 zł miesięcznie.
W gminie Gostycyn aż 98 proc. mieszkańców segreguje odpady. - Tak, to jest naprawdę godne podziwu, tylko pojedyncze osoby nie zdecydowały się - mówi Patoleta. - Mieszkańcy są zadowoleni i dostają w terminie worki i sami też dobrze się wywiązują z segregacji.
Tu jest ważna zmiana, która jest niekorzystna dla dużych rodzin. Od 1 kwietnia zmieniały się przepisy i nie ma już niższej opłaty - 3,5 zł - za czwartą i kolejną osobę w rodzinie. - Niestety, wszyscy płacą równo - dodaje urzędniczka. - To jest ogólnopolski przepis, a nie nasz wymysł.
W przypadku nieruchomości niezamieszkanych, np. parafie, urzędy, szkoły, gdzie powstają odpady, stawka opłaty za gospodarowanie nimi jest wyliczona za pojemnik i jest wyliczona w zależności od jego pojemności.
I jeszcze jedna zmiana, w przypadku nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku uchwalono stawkę ryczałtową za rok. W przypadku zbierania odpadów w sposób zmieszany płaci się 140 zł, a gdy segregujecie - 100 zł.
Zmienia się też termin opłat. Należy płacić z góry za kwartał do 10 czerwca, września i grudnia danego roku. Ci, co mają domki letniskowe, uiszczają opłatę jednorazowo do 10 czerwca. - Od 18 maja wszystkich zalegających z opłatami przejmuje urząd skarbowy - dodaje Patoleta. - U nas w gminie około 15 proc. mieszkańców nie płacić za śmieci.
W razie pytań można dzwonić do Barbary Patolety pod nr 52 336 73 13.
Czytaj e-wydanie »