Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W interesie młodych ludzi

Redakcja
Mateusz Browiński (na zdjęciu: z prawej) jako pierwszy założył firmę w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości przy Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Od kilku miesięcy wraz ze swoimi współpracownikami m.in. Dariuszem Stangreckim, Jakubem Kubińskim prowadzi portal internetowy o nocnym życiu miasta "Klubowa Bydgoszcz”
Mateusz Browiński (na zdjęciu: z prawej) jako pierwszy założył firmę w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości przy Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Od kilku miesięcy wraz ze swoimi współpracownikami m.in. Dariuszem Stangreckim, Jakubem Kubińskim prowadzi portal internetowy o nocnym życiu miasta "Klubowa Bydgoszcz” Fot. Tomek Czachorowski
Założyć i prowadzić firmę w Polsce nie jest łatwo - oceniają młodzi przedsiębiorcy. Według nich wiąże się to z ryzykiem, a w dodatku uczelnie nie przygotowują do pracy na własny rachunek.

- Teoretycznie polityka państwa jest skierowana na zachęcanie młodych ludzi do pozostawania w kraju i rozpoczynania działalności gospodarczej. Nie znajduje to jednak odzwierciedlenia w odczuciach młodych przedsiębiorców - ocenia Jacek Aleksandrowicz, wiceprezes zarządu Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości.

Za mało praktyki

Młodzi przedsiębiorcy działający w AIP, a jest ich w całym kraju już około 130, w trakcie badań ankietowych wysoko ocenili ryzyko założenia firmy w Polsce. W skali od 1 do 10, średnia odpowiedzi wyniosła 7. Najwięcej badanych wybrało 9. Według nich znacznie mniejsze ryzyko ponosi osoba, która wyjeżdża za granicę do pracy - średnia odpowiedzi to 5.
Badanie wykazało też, że polskie uczelnie słabo przygotowują absolwentów do prowadzenia własnej firmy. - Brakuje praktyki, bo zajęć teoretycznych jest aż nadto. Potrzeba jak najwięcej interaktywnych ćwiczeń, zadań typu "case study" i innych praktycznych zajęć, tak jak to się dzieje w innych krajach - stwierdza Aleksandrowicz. - W Holandii, na trzecim semestrze studiów ekonomicznych studenci muszą obowiązkowo prowadzić firmę w ramach inkubatorów przedsiębiorczości.

Konieczne znajomości

Duże znaczenie w prowadzeniu biznesu właściciele firm działających w AIP przypisują znajomościom. Większość z nich jest przekonana, że bez nich osiągnięcie sukcesu w biznesie jest wręcz niemożliwe. Wyróżniają jednak dwa rodzaje kontaktów: pozytywne, do których zaliczają referencje od partnerów biznesowych i wypracowane opinie, oraz negatywne, czyli krótko mówiąc nieuczciwe osobiste porozumienia.
Ankietowani zwracali też uwagę, że w Polsce przedsiębiorca nie jest najlepiej postrzegany. Głównie wynika to z niewiedzy Polaków na temat prowadzenia działalności gospodarczej. Oni sami oceniają polskiego przedsiębiorcę pozytywnie.
Badanie wśród przedsiębiorców z inkubatorów przeprowadzono w ramach kampanii AIP i Business Centre Club "Wspierajmy Młody Biznes". To akcja promująca firmy działające w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości, której celem jest przekonanie przedsiębiorców oraz społeczeństwa, że młode firmy potrafią profesjonalnie i niedrogo realizować zlecenia biznesowe. Każde przedsiębiorstwo, które nawiąże współpracę biznesową z jedną lub kilkoma młodymi firmami z AIP, na łączną kwotę powyżej 50 000 zł, zostanie uhonorowane statuetką Lwa Młodego Biznesu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska