Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Kujawsko-Pomorskiem kolej bez Plusa, ale i tak dużo się robi - uważa samorząd województwa

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Nasz region wycofał się z II etapu Programu Kolej +.  Samorząd województwa miał wątpliwości co do formuły realizowania tego programu.
Nasz region wycofał się z II etapu Programu Kolej +. Samorząd województwa miał wątpliwości co do formuły realizowania tego programu. Marek Weckwerth
Samorządy województwa kujawsko-pomorskiego nie zdecydowały się na udział w drugiej odsłonie rządowego programu lokalnej i regionalnej infrastruktury Kolej + do 2028 roku. Ich zdaniem „wejście” do tego programu byłoby niekorzystne.

Zobacz wideo: 500 plus. Od lutego 2022 nowy nabór - wnioski tylko online

od 16 lat

Nabór do II etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus” do 2028 roku już się zakończył. W całym kraju złożono wnioski na 47 projektów o szacowanej wartości około 18 mld zł, które obejmują linie kolejowe o łącznej długości 1500 km. Wnioskodawcy złożyli do zarządcy infrastruktury (PKP Polskie Linie Kolejowe SA) dokumenty z opracowanym wstępnym studium planistyczno-prognostycznym.

Samorząd miał wątpliwości

Wnioski w ramach naborów do tego programu mogły zgłaszać samorządy wszystkich szczebli. Program zakładał, że samorządy opracują studium planistyczno- prognostyczne dla każdej inwestycji. Trzeba było także okazać dokument potwierdzający zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji, a także złożyć deklarację organizatora przewozów o uruchomieniu i finansowaniu minimum 4 par pociągów przez 5 lat.

- Niestety opłacenie i wykonanie wniosków nie gwarantowało, że dana inwestycja będzie realizowana. Samorząd województwa miał wątpliwości co do formuły realizowania tego programu – wyjaśnia Beata Krzemińska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu. - Duże projekty infrastrukturalne powinny być finansowane przez państwo, które odpowiada za linie kolejowe, zarówno za ich budowę jak i utrzymanie. A samorząd województwa płaci za ich użytkowanie, czyli za przejazd pociągów po torach. Płaci PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach usługi przewozowej świadczonej przez przewoźników. Niemniej byliśmy gotowi do pomocy finansowej samorządom z naszego regionu, które zgłosiły się do programu Kolej Plus. Okazało się, że nawet w przypadku udzielenia naszego wsparcia, koszty udziału w projekcie były zbyt duże dla samorządów lokalnych z naszego regionu.

Województwo nie zgłaszało indywidualnie projektów, ponieważ linie kolejowe, na których samorząd realizuje przewozy osobowe albo już są wyremontowane, albo trwają na nich prace modernizacyjne, albo w najbliższym czasie PKP PLK planują poprawę parametrów technicznych. Przykładowo ze środków RPO województwa trwają prace na na linii 207 na odcinku z Grudziądza do Torunia.

Dokumentacja dla czterech tras

- Województwo kujawsko-pomorskie wspiera teraz, przy wykorzystaniu środków unijnych, przygotowanie dokumentacji projektowej dla czterech tras przewidzianych do rewitalizacji lub modernizacji – dodaje Beata Krzemińska.

To też może Cię zainteresować

I tak jest to opracowanie dokumentacji dla projektu pn.: "Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz - granica województwa". Dofinansowanie z RPO WKP to 6,8 mln zł. Opracowuje się także dokumentację dla linii kolejowej nr 208 na odcinku Grudziądz –Tuchola – granica województwa. Dofinansowanie z RPO WKP wynosi 7,14 mln zł. Trzecim zadaniem jest opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacja linii nr 208 i 33 na odcinku Grudziądz – Brodnica. Dofinansowanie 7,65 mln zł. Po czwarte chodzi o opracowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla rewitalizacji kolejowego ciągu komunikacyjnego linii nr 356 na odcinku granica województwa – Kcynia wraz z budową mijanki na odcinku Kcynia – Nakło nad Notecią na linii kolejowej nr 281. Dofinansowanie 2 mln zł.

Z kraju wpłynęło 47 wniosków

– Zaangażowanie samorządów pokazuje, jak ważny społecznie jest Program Kolej Plus. Do PKP PLK wpłynęło 47 wniosków. Łącznie obejmują one około 1500 km torów i wskazują na potrzebę zapewnienia dostępu do kolei w 24 miastach powyżej 10 tysięcy mieszkańców, gdzie pociągów pasażerskich nie ma. Kolej jest ważnym środkiem transportu i realizujemy zadania, które poprawiają dostęp mieszkańców do kolei – stwierdził podsumowując ten etap programu Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

W puli wspomnianych 47 projektów są inwestycje na 39 liniach kolejowych, w tym na 13 o łącznej długości 450 km dotyczących odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych dotąd linii. W dziewięciu projektach chodzi o budowę nowych linii o łącznej długości ok. 300 km. Siedem projektów dotyczy rewitalizacji linii o łącznej długość ok. 710 km. Jest także 8 projektów budowy nowych przystanków.

Wraz z wnioskami samorządy musiały dołączyć wstępne studia planistyczno-prognostyczne. Najwięcej wykonano ich w województwach: śląskim (15), wielkopolskim (5), małopolskim (5) i lubelskim (5). Po 4 projekty złożono w województwach mazowieckim i dolnośląskim. Po 2 projekty w lubuskim i łódzkim oraz po 1 projekcie w opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.

To też może Cię zainteresować

Opracowane wstępne studia planistyczno- prognostyczne określają niezbędny zakres prac. Wnioskodawcy mieli uwzględnić również opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska