Wśród zawodników, którzy przyjadą do Torunia warto wymienić m.in. Jakuba Wyszyńskiego – wicemistrza Polski w klasie Seicento Cup oraz aktualnego wicelidera Mistrzostw Polski w klasie SuperNationals, a także Rafała Berdysa, który ma za sobą starty w KIA LOTOS Race, a w tym sezonie skutecznie rywalizuje w Mistrzostwach Polski i po dwóch rundach plasuje się na trzeciej pozycji.
Ciekawostką dla kibiców będzie jazda Marcina Gagackiego. Doświadczony zawodnik, który w OPONEO Mistrzostwach Polski Rallycross startuje w najwyższej klasie SuperCars, tym razem wsiądzie do BMW e36, by rywalizować w klasie przeznaczonej dla kierowców takich samochodów. Gagackiego czeka niełatwe zadanie, bowiem kategoria BMW e36 będzie najmocniej obsadzoną klasą w niedzielnych zawodach – wystartuje w niej łącznie 13 kierowców, w tym czołowi zawodnicy OPONEO Mistrzostw Polski Rallycross – Przemysław Wójcicki i Dawid Struensee.
Kibice, którzy przyjadą w niedzielę do toruńskiego OPONEO Motoparku, mogą liczyć na sporą dawkę motoryzacyjnych wrażeń oraz sportowych emocji i to za darmo, bowiem wstęp na imprezę jest bezpłatny. Zawody zaczną się o 9:30 od treningów. Godzinę później zawodnicy będą walczyć w biegach kwalifikacyjnych, a o 14:50 najlepsi w kwalifikacjach ruszą do rywalizacji w biegach półfinałowych.
O tym, kto zwycięży w poszczególnych klasach zdecydują wyniki zmagań w finałach, które zaplanowano na 15:30. Obiekt w Toruniu ma bardzo kompaktowy format, co oznacza, że kibice zgromadzeni na torze z jednego miejsca mogą oglądać praktycznie całą rywalizację. Ta toczy się w wysokim tempie i gorącej atmosferze – nie brakuje widowiskowych poślizgów, walki zderzak w zderzak i przepychanek między zawodnikami.
Harmonogram III rundy OPONEO Mistrzostw Okręgów Bydgoskiego i Warszawskiego (OPONEO Motopark Toruń):
4 czerwca 2017, niedziela:
9:30-10:00: treningi
10:30: biegi kwalifikacyjne I, II, III, IV
14:50: biegi półfinałowe A i B
15:30: biegi finałowe
16:40: wręczenie nagród
Czym jest rallycross?
Rallycross to forma krótkich, ale bardzo emocjonujących i efektownych wyścigów samochodowych odbywających się na zamkniętych obiektach (torach) o mieszanej – szutrowo-asfaltowej nawierzchni. Długość toru to około 1 km. Wyjątkiem są tu francuskie rozgrywki Trophee Andros, które także spełniają kryteria rallycrossu, z tą jednak różnicą, że odbywają się na śniegu i lodzie.
W rallycrossie cała akcja rozgrywa się na krótkim i kompaktowym obiekcie, dzięki czemu widzowie zgromadzeni na trybunach, jak również przed telewizorami, mogą jednocześnie oglądać pojedynki w praktycznie każdym miejscu toru. Walka jest niezwykle zacięta, a między samochodami bardzo często dochodzi do kontaktów i przepychanek, a to wszystko przy wysokich prędkościach i w widowiskowych poślizgach.
Samochody, czyli czym można się ścigać?
W rallycrossie zawodnicy ścigają się samochodami zbudowanymi w oparciu o zwykłe seryjne modele. Samochody grupowane są w różnych klasach – w zależności od stopnia zaawansowania przeróbek, a co za tym idzie – mocy i osiągów. W OPONEO Mistrzostwach Polski w Rallycrossie zawodnicy mogą rywalizować w jednej z tych klas:
· SuperCars – najmocniejsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje. W tej klasie samochody mają napęd na 4 koła, a napędzane są turbodoładowanymi silnikami o pojemności do 2058 cm3 (benzyna) lub 2333 cm3 (diesel). Auta tej klasy rozwijają moc dochodzącą nawet do niesamowitych 600 KM i przyspieszają do 100 km/h w czasie poniżej 3 sekund. Zwycięzca klasy SuperCars otrzymuje tytuł Mistrza Polski w Rallycrossie.
· SuperNational OPEN – w tej kategorii rywalizują zawodnicy dysponujący samochodami z napędem na jedną oś – przednią lub tylną i silnikami o pojemności od 2000 cm3 do 5000 cm3.
· SuperNational S2000 – to klasa dla kierowców w samochodach z napędem na jedną oś – przednią lub tylną i silnikami o pojemności do 2000 cm3.
· BMW e36 – klasa markowa, jak nazwa wskazuje, przeznaczona dla zawodników w różnych wariantach BMW e36, napędzanych seryjnymi silnikami o pojemności do 2000 cm3.
· SC – kolejna z klas markowych, utworzona z myślą o kierowcach, którzy chcą rywalizować w rallycrossie za kierownicą Fiatów Seicento lub Cinquecento napędzanych seryjnym silnikiem o pojemności 1108 cm3.
· 126p – kategoria, w której ścigają się zawodnicy dysponujący samochodami, które zmotoryzowały Polskę, czyli Fiatami 126p. Małe, ale dzielne Fiaty napędzane są silnikami o pojemności 652 cm3.