Fortepiany Carla Bechsteina, Johanna Friedricha Marty’ego oraz Eugena Wiszniewskiego 22 stycznia 2023 r. stały się instrumentami autorskiego recitalu jazzowego pianisty i kompozytora Łukasza Ojdany. Wrażenia muzyczne przeplatały się z opowieściami o tych trzech zabytkowych fortepianach, które dziś by tak nie brzmiały, gdyby nie sprawnie przeprowadzone renowacje pod opieką Andrzeja Włodarczyka.
Rarytas w prezencie na 100. urodziny Andrzeja Szwalbego
Opiekun Zabytkowej Kolekcji Fortepianów im. Szwalbego w Ostromecku Andrzej Gawroński wraz z dyrektor MCK Marzeną Matowską z dumą zaprezentowali także najnowszy nabytek do kolekcji - fortepian pionowy, tzw. leżącą żyrafę, jedną z trzech tego typu konstrukcji zachowanych na świecie, autorstwa Petera Christiana Uldahla. Instrument został kupiony jako prezent z myślą o przypadającej w tym roku 100. rocznicy urodzin Andrzeja Szwalbego.
Polecamy także
Czy niegrający obecnie fortepian Uldahla zakończyć Rok Andrzeja Szwalbego swym pierwszym koncertem po renowacji? Czas pokaże. Najpierw musi powstać kosztorys. Wiceprezydent Bydgoszczy Iwona Waszkiewcz, z której przychylnością pomyślnie przeprowadzono poprzednie renowacje zabytkowych fortepianów ostromeckiej kolekcji, obecna na inauguracji Roku Andrzeja Szwalbego w Ostromecku, wie już o tym ambitnym planie. Wśród gości przybyłych na inaugurację m.in. był również dyrektor Filharmonii Pomorskiej Maciej Puto oraz wicemarszałek Zbigniew Ostrowski.
Dzieła z Kolekcji Współczesnego Polskiego Malarstwa i Grafiki im. Tadeusza Brzozowskiego wróciły do Pałaców Ostromecka
Bez wątpienia prezentem na 100. urodziny pierwszego Dyrektora Filharmonii Pomorskiej jest powrót po latach do Pałaców Ostromecka dzieł, jakie Andrzej Szwalbe zebrał w latach 1986-88 w Kolekcję Współczesnego Polskiego Malarstwa i Grafiki im. Tadeusza Brzozowskiego. Wyeksponowanie wybranych prac w Ostromecku stało się możliwe dzięki współpracy dyrektor MCK Marzeny Matowskiej, dyrektora Filharmonii Pomorskiej Macieja Puto oraz Wacława Kuczmy dyrektora Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, które dotychczas miało te dzieła w depozycie.
W odnowionym na tę okazję Gabinecie Andrzeja Szwalbego w Pałacu Starym na razie znalazło się 17 wybranych prac z kolekcji. Można zobaczyć m.in. gobeliny z cyklu „Kwartet Zapustny” Tadeusza Brzozowskiego, a także obrazy: Magdaleny Abakanowicz, Romana Artymowskiego, Edwarda Dwurnika, Ryszarda Gierywszewskiego, Józefa Hałasa, Władysława Hasiora, Jerzego Kałuckiego, Jerzego Korzeniowskiego i Jana Tarasina. Zobaczymy też dzieła uznanych twórców lokalnych: Mariana Turwida czy Andrzeja Nowackiego. Całość ekspozycji zaaranżowały Bożena Januszewska, Marta Wiśniewska oraz Justyna Gongała-Wyzujak - plastyczki z Galerii Wspólnej MCK.
Na koniec dla melomanów mamy znakomitą wiadomość. Koncert Łukasza Ojdany otworzył cały cykl comiesięcznych koncertów, jakie będą rozbrzmiewać w Pałacach Ostromecka w Roku Andrzeja Szwalbego!
Plan koncertów w ramach Roku Szwalbego w Ostromecku
- 19 luty 2023 - Adam Kośmieja - jeden z najbardziej wyrazistych polskich pianistów młodego pokolenia, pedagog i absolwent AMFN w Bydgoszczy;
- 26 marca 2023 - Adam Goździewski - pianista, laureat krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kameralnych w Polsce, Słowenii, Rosji, na Ukrainie i we Włoszech.
- 23 kwietnia 2023 - Adam Lemańczyk (utytułowany, znany)
- 27 maja 2023 - Aleksandra Bobrowska - pianistka wykona mazurki Fryderyka Chopina, jakie w Ostromecku nagrała na dwupłytowym albumie, grając na odresturowanym fortepianie marki Krall & Seidler, należącym do kompozytora Zygmunta Noskowskiego
- 18 czerwca 2023 – Poznańskie Trio Fortepianowe z muzyką Krzysztofa Meyera - znakomitego polskiego kompozytora, który ma zaszczyć swą obecnością na koncercie w Ostromecku;
- lipiec i sierpień 2023 - koncerty na tarasie Pałacu w Ostromecku
- 17 września 2023 – Michał Gozdek - bydgoski pianista młodego pokolenia;
- 15 października 2023 – Witold Janiak - pianista i kompozytor, który w jazzowych aranżacjach gra nawet melodie bajek dla dzieci;
- 19 listopada 2023 – Paweł Świeca - pianista wystąpi z koncertem muzyki współczesnej na fortepian i gitarę elektryczną
