https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W samo południe: LOT-em bliżej, PKP - dalej

Jacek Deptuła
Jacek Deptuła, autor komentarza.
Jacek Deptuła, autor komentarza. Archiwum GP
Mieszkańcy Kujaw i Pomorza! Chcecie latać do Warszawy, czy turlać się śmierdzącymi wagonami na Centralny? Zaczynają się podjazdy pod Bydgoski Port Lotniczy. "Specjaliści" polecają nam lotniska w... Gdańsku i Poznaniu!

"Narodowy przewoźnik" - to brzmi dumnie. Jednak LOT w grudniu rezygnuje z obsługi trasy Bydgoszcz - Warszawa stawiając nasze jedyne lotnisko w kiepskiej sytuacji. Tymczasem red. Paweł Rydzyński w portalu "Rynek infrastruktury" sugeruje, by marszałek Piotr Całbecki w ogóle zrezygnował z poszukiwania innego przewoźnika. Dlaczego? Bo - pisze Rydzyński - "rocznie kosztuje to kujawsko-pomorskiego podatnika 4,7 mln zł". Te pieniądze powinien marszałek zainwestować w poprawę połączeń kolejowych.

Nie wiem, ile zarabia red. Rydzyński, choć na pewno ta suma w porównaniu z poborami dziennikarza rzeczywiście wydaje się gigantyczna. Jest tylko kilka zasadniczych wątpliwości.

Po pierwsze - bydgoskie lotnisko jest jedyne w 2-milionowym województwie. Mamy XXI wiek i w najbliższych dekadzie liczba pasażerów może wzrosnąć dwukrotnie. W dobie globalizacji skazywanie mieszkańców regionu na śmierdzące i spóźniające się koleje byłoby głupotą. No, chyba że red. Rydzyński załatwi nam Pendolino.

Przeczytaj: Koniec lotów z Warszawy do Bydgoszczy? "Połączenie nie będzie likwidowane. Może zmienić się operator"

Po drugie - Rydzyński pisze, że pociąg z Warszawy do Bydgoszczy jedzie 3 godziny. Zgodnie z rozkładem może tak. W rzeczywistości bywa to i 4 lub więcej godzin za duże pieniądze.

Po trzecie - autor radzi marszałkowi Całbeckiemu, by zainwestował w... dojazd do lotnisk w Poznaniu i Gdańsku! Ależ po co - nie lepiej to od razu zainwestować w dojazd do Warszawy, na przykład Wisłą, jak to drzewiej bywało?

Po czwarte wreszcie - jeśli red. Rydzyński tak martwi się o kujawsko-pomorskich podatników, niech nie zapomina o podatnikach z całego kraju. Otóż w grudniu 2013 roku były zarząd LOT wnioskował o udzielenie 1,4 miliarda (sic!) zł pomocy państwa. Po targach "narodowy przewoźnik" dostał w tym roku 781 milionów. Problem więc nie tyle w naszym lotnisku, co fatalnym zarządzaniu wiecznie deficytowym LOT-em - "narodowym bankrutem".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Zdaje się więc, że nie chodzi o śmieszne 4,7 miliona od marszałka Całbeckiego, a o to, by napędzić klientów lotniskom w Gdańsku i Poznaniu.

Piotr Całbecki obiecuje przetarg na nowego przewoźnika. I słusznie. Jest bowiem zbyt wiele osób i instytucji, którym bydgoski port lotniczy stoi ością w gardle. A od podróży samolotami i tak nie ma ucieczki.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja
Kazde wojewodztwo walczy o wlasne lotnisko. Nawet Olsztyn i Zielona G. Tylko u nsa w tej ... tzw. 2 stolecznej patologii nic sie nie oplaca. Od kiedy Bydgoszcz zbratala sie z Toruniem ciagle grzeje tylt. Czas skonczyc z ta paranoja. Niech caly Torun ze swoim marszalkiem sp... do Gdanska. Nikt tych przybled i pasozytow tu nie chce.
G
Grudziądzanin
W dniu 28.08.2013 o 06:30, golony_przez_małego napisał:

Tylko, że nabijacie kasę marszałkowi pomorskiemu a nie toruńskiemu.

A co Nas obchodzi marszałem województwa kuj-pom. Jak tak i tak zapomina o Grudziądzu i pozostałej północnej cześci województwa. Co my mamy się z tym województwem utożsamiać jak wy macie Nas gdzieś. Większość połączeń kolejowych zlikwidowana, zredukowana do minimum.WIĘC PO CO MAMY POMAGAĆ PRAKTYCZNIE DWÓM KUJAWSKIM MIASTOM tORUNIOWI I BYDGOSZCZY.

r
rommel84
W dniu 28.08.2013 o 06:30, golony_przez_małego napisał:

Tylko, że nabijacie kasę marszałkowi pomorskiemu a nie toruńskiemu.

A latając z Bydgoszczy komu nabijają kasę skoro by latać trzeba dopłacać? Lepiej nabijać kasę tamtemu marszałkowi niż nasze województwo narażać na koszty.

g
golony_przez_małego
W dniu 27.08.2013 o 16:20, Grudziądzanin napisał:

Nie rozumiem autora tego artykułu.. Przecież z Grudziądza łatwiej dojechać do lotniska w Gdańsku, mamy autostradę, lotnisko zlokalizowane jest blisko trójmiejskiej obwodnicy. Odległość jest porównywalna, chociaż bydgoskie lotnisko jest gorzej ulokowane od gdańskiego bo praktycznie trzeba przejechać, ominąć  całe miasto. Władze województwa pomorskiego  zakupiły 4 nowe składy kolejowe  i za rok uruchamia 4 bezpośrednie połączenia kolejowe z Grudziądza do Trójmiasta. Przecież my z Bydgoszczą nie dość, że mamy gorsze połaczenie drogowe to o kolejowym nie wspomnę, raptem 4 h przestoju w Laskowicach na pociąg do Bydgoszczy. Sorki ale z Waszego lotniska z oczywistych względów nie skorzystam, bo brak tam praktycznie jakichkolwiek połączeń, to i logistycznie to jest trudniejsze. Nie inwestowaliście , w resztę województwa , wręcz je okradaliście to nie dziwcie się, że reszta województwa na Was i WaSze lotnisko się wypieła. Przecież z Grudziądza już jeżdzą przewoźnicy na gdańskie lotnisko a o takich przewoźnikach do Bydgoszczy nie słyszałem. TORUŃ I BYDGOSZCZ MAJĄ  RESZTĘ WOJEWÓDZTWA ZA NIC, TO CZEGO TERAZ OCZEKUJECIE.

Tylko, że nabijacie kasę marszałkowi pomorskiemu a nie toruńskiemu.

P
Piotr
W dniu 27.08.2013 o 15:25, evel napisał:

biedny mały toruńczyk

Nie ma to jak rzeczowy komentarz :) P.S. Nie jestem w Torunia niestety (dla Ciebie).

E
Ekspert lotniczy niestety

Niestety z artykułu wynika, że lotnisko w Bydgoszczy nie ma żadnego sensu. Jeśli region ma 2 mln mieszkańcow, to jest w stanie wygenerować około 250.000 pasażerów + jakieś 50.000 turystów, to razem 300.000 pax. To jest około 10 razy za mało by lotnisko miało sens. Minie kilkadziesiąt lat zanim polska mobilność dorowna średniej europejskiej i wtedy takie lotnisko będzie miało szanse na przetrwanie. Dziś politycy wydają jedynie nasze pieniądze na swoje mżonki.

k
kk

Tak właściwie to niby dlaczego każdy mieszkaniec województwa ma się składać na te 5 milionów dopłaty na loty dla kilkudziesięciu latających do Warszawy? Niech sami płacą całość. Rynek powinien regulować.

G
Grudziądzanin

Nie rozumiem autora tego artykułu.. Przecież z Grudziądza łatwiej dojechać do lotniska w Gdańsku, mamy autostradę, lotnisko zlokalizowane jest blisko trójmiejskiej obwodnicy. Odległość jest porównywalna, chociaż bydgoskie lotnisko jest gorzej ulokowane od gdańskiego bo praktycznie trzeba przejechać, ominąć  całe miasto. Władze województwa pomorskiego  zakupiły 4 nowe składy kolejowe  i za rok uruchamia 4 bezpośrednie połączenia kolejowe z Grudziądza do Trójmiasta. Przecież my z Bydgoszczą nie dość, że mamy gorsze połaczenie drogowe to o kolejowym nie wspomnę, raptem 4 h przestoju w Laskowicach na pociąg do Bydgoszczy. Sorki ale z Waszego lotniska z oczywistych względów nie skorzystam, bo brak tam praktycznie jakichkolwiek połączeń, to i logistycznie to jest trudniejsze. Nie inwestowaliście , w resztę województwa , wręcz je okradaliście to nie dziwcie się, że reszta województwa na Was i WaSze lotnisko się wypieła. Przecież z Grudziądza już jeżdzą przewoźnicy na gdańskie lotnisko a o takich przewoźnikach do Bydgoszczy nie słyszałem. TORUŃ I BYDGOSZCZ MAJĄ  RESZTĘ WOJEWÓDZTWA ZA NIC, TO CZEGO TERAZ OCZEKUJECIE.

 

e
evel
W dniu 27.08.2013 o 14:07, Piotr napisał:

"Mieszkańcy Kujaw i Pomorza!" zaczyna Pan Redaktor po czym prezentuje typowo bydgoski punkt widzenia, który nie jest puntem widzenia wszystkich mieszkańców Kujaw i Pomorza.Lotnisko w Bydgoszczy służy tylko dopieszczaniu rozdętego ego bydgoszczan, którzy nie chcą zauważyć, że mieszkają w mieście prowincjonalnym a nie metropolii, do bycia którą aspiruje. Tymczasem realia są takie, że dla mieszkańców wschodniej części województwa (Grudziądz, Toruń, Włocławek) lotnisko w Bydgoszczy jest niepotrzebne, ponieważ dzięki autostradzie mają blisko do lotniska w Gdańsku, a włocławianie, którzy do W-wy jadą 2 godziny nie byliby szybciej jadąc najpierw do Bydgoszczy a potem lecąc do W-wy. Z kolei mieszkańcy południowej części województwa mając do dyspozycji większy port lotniczy w Poznaniu i mniejszy w Bydgoszczy co będą woleli? Politycy i dziennikarze z Bydgoszczy powinni wreszcie zauważyć, że ich miasto nie jest dla województwa kujawsko-pomorskiego tym czym dla wielkopolskiego jest Poznań, dolnośląskiego Wrocław, czy małopolskiego Kraków. Nie ta skala nie ten potencjał. Dla porównania: Poznań ma 550 tys. mieszkańców a następny w woj. wielkopolskim Kalisz 105 tys.; Kraków ma 775 tys. a następny Tarnów 115 tys. Tymczasem Bydgoszcz ma 360 tys. a następny w naszym województwie Toruń 200 tys.Megalomania osób, które obecnie trzymają władzę w Bydgoszczy niestety jest hamulcem rozwoju dla całego regionu. Prawda jest taka, że nasze województwo jest dość dobrze kolejowo połączone w resztą kraju. I może nie ma co szarpać się na połączenie lotnicze, które nie ma uzasadnienia biznesowego.

biedny mały toruńczyk

s
stantrzc

Problem w tym, że LOT nie dysponuje samolotami na ok 30 miejsc (optymalnie na loty Bydgoszcz-Warszawa), więc musi podnajmować je w linii SPRINT AIR (SAAB 340). W takim układzie na lotach Bydgoszcz-Warszawa musiałyby zarabiać dwie linie lotnicze jednocześnie (sic!). Niestety osiągana liczba pasażerów (nawet z dopłatami) nie zapewnia zaplanowanej rentowności i koło się zamyka. Pan Marszałek niech sam kupi samolot i go wynajmie darmo LOT-owi (i dopłaci). Może wtedy...

 

b
bydgoszczanin
W dniu 27.08.2013 o 14:07, Piotr napisał:

"Mieszkańcy Kujaw i Pomorza!" zaczyna Pan Redaktor po czym prezentuje typowo bydgoski punkt widzenia, który nie jest puntem widzenia wszystkich mieszkańców Kujaw i Pomorza.Lotnisko w Bydgoszczy służy tylko dopieszczaniu rozdętego ego bydgoszczan, którzy nie chcą zauważyć, że mieszkają w mieście prowincjonalnym a nie metropolii, do bycia którą aspiruje. Tymczasem realia są takie, że dla mieszkańców wschodniej części województwa (Grudziądz, Toruń, Włocławek) lotnisko w Bydgoszczy jest niepotrzebne, ponieważ dzięki autostradzie mają blisko do lotniska w Gdańsku, a włocławianie, którzy do W-wy jadą 2 godziny nie byliby szybciej jadąc najpierw do Bydgoszczy a potem lecąc do W-wy. Z kolei mieszkańcy południowej części województwa mając do dyspozycji większy port lotniczy w Poznaniu i mniejszy w Bydgoszczy co będą woleli? Politycy i dziennikarze z Bydgoszczy powinni wreszcie zauważyć, że ich miasto nie jest dla województwa kujawsko-pomorskiego tym czym dla wielkopolskiego jest Poznań, dolnośląskiego Wrocław, czy małopolskiego Kraków. Nie ta skala nie ten potencjał. Dla porównania: Poznań ma 550 tys. mieszkańców a następny w woj. wielkopolskim Kalisz 105 tys.; Kraków ma 775 tys. a następny Tarnów 115 tys. Tymczasem Bydgoszcz ma 360 tys. a następny w naszym województwie Toruń 200 tys.Megalomania osób, które obecnie trzymają władzę w Bydgoszczy niestety jest hamulcem rozwoju dla całego regionu. Prawda jest taka, że nasze województwo jest dość dobrze kolejowo połączone w resztą kraju. I może nie ma co szarpać się na połączenie lotnicze, które nie ma uzasadnienia biznesowego.

i tu masz rację - dwustołeczność to dramat tego województwa. podzielić i pozbyć się problemów. Lódzkie tylko czeka, żeby ktoś ich uraczył włocławską bidą. Toruń w pomorskiem miałby jak pączek w masle - trzeci lub czwarty w kolejce po pieniądze, a nie tak jak teraz pierwszy. torunska starówka znaczylaby tyle co Frombork, a uniwerek tyle, co jedna z kilkunastu wyzszych szkol trojmiasta. Zadne inne województwo nie dałoby się tak doić, jak doicie kujawsko-pomorskie. największe pasożyty tego województwa najbardziej na Bydgoszcz psiocza nie zdając sobie sprawy, że tylko podcinaja gałąź, na ktorej wygodnie siedzą.

y
yogi
W dniu 27.08.2013 o 14:59, blupompon napisał:

w najblizszej dekadzie 2x wiecej pasażerów? Skad te wnioski, wojewodztwo sie wyludnia w szybkim tempie.bo nie ma pracy, mieszkan w przystepnej cenie, a place najgorsze w kraju

zlikwidujmy lotnisko, zniechęćmy inwestorów - i wtedy sytuacja sie poprawi?

b
blupompon

w najblizszej dekadzie 2x wiecej pasażerów? Skad te wnioski, wojewodztwo sie wyludnia w szybkim tempie.

bo nie ma pracy, mieszkan w przystepnej cenie, a place najgorsze w kraju

k
k

Dla autora bilet za 60 złotych w PKP to są duże pieniądze, ale lot za 250 w jedną już nie są.

k
kamil
W dniu 27.08.2013 o 14:07, Piotr napisał:

"Mieszkańcy Kujaw i Pomorza!" zaczyna Pan Redaktor po czym prezentuje typowo bydgoski punkt widzenia, który nie jest puntem widzenia wszystkich mieszkańców Kujaw i Pomorza.Lotnisko w Bydgoszczy służy tylko dopieszczaniu rozdętego ego bydgoszczan, którzy nie chcą zauważyć, że mieszkają w mieście prowincjonalnym a nie metropolii, do bycia którą aspiruje. Tymczasem realia są takie, że dla mieszkańców wschodniej części województwa (Grudziądz, Toruń, Włocławek) lotnisko w Bydgoszczy jest niepotrzebne, ponieważ dzięki autostradzie mają blisko do lotniska w Gdańsku, a włocławianie, którzy do W-wy jadą 2 godziny nie byliby szybciej jadąc najpierw do Bydgoszczy a potem lecąc do W-wy. Z kolei mieszkańcy południowej części województwa mając do dyspozycji większy port lotniczy w Poznaniu i mniejszy w Bydgoszczy co będą woleli? Politycy i dziennikarze z Bydgoszczy powinni wreszcie zauważyć, że ich miasto nie jest dla województwa kujawsko-pomorskiego tym czym dla wielkopolskiego jest Poznań, dolnośląskiego Wrocław, czy małopolskiego Kraków. Nie ta skala nie ten potencjał. Dla porównania: Poznań ma 550 tys. mieszkańców a następny w woj. wielkopolskim Kalisz 105 tys.; Kraków ma 775 tys. a następny Tarnów 115 tys. Tymczasem Bydgoszcz ma 360 tys. a następny w naszym województwie Toruń 200 tys.Megalomania osób, które obecnie trzymają władzę w Bydgoszczy niestety jest hamulcem rozwoju dla całego regionu. Prawda jest taka, że nasze województwo jest dość dobrze kolejowo połączone w resztą kraju. I może nie ma co szarpać się na połączenie lotnicze, które nie ma uzasadnienia biznesowego.

gdyby przyjąć tylko kryterium biznesowe, to należaloby zlikwidować większość lokalnych połączeń kolejowych i autobusowych, komunikację miejską itd, itp.

W wielu aspektach masz rację, ale prezentujesz tylko punkt widzenia wylatujących. mam kontakt z wieloma inwestorami, którzy PRZYLATUJĄ do naszego regionu. dla nich jednak jest różnica, czy z Warszawy dojadą do np.Torunia w 3 godziny, czy z dolotem przez Bydgoszcz w 2. Poza tym nie tylko czas sie liczy. nie chcą jeżdzić samochodami ani pociągami, bo uważaja polskie drogi za niebezpieczne, a polskie pociągi kursujące do naszego województwa za uragające wszelkim standardom higienicznym.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Pociąg z Polski do Chorwacji w wakacje? Tak dojedziesz z Bydgoszczy

NOWE FAKTY
Pociąg z Polski do Chorwacji w wakacje? Tak dojedziesz z Bydgoszczy

Zmiany w zwolnieniach z abonamentu RTV. Te osoby także nie muszą go płacić

Zmiany w zwolnieniach z abonamentu RTV. Te osoby także nie muszą go płacić

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska