Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Toruniu zamkną jedno okienko dla firm

Wojciech Giedrys
fot. Lech Kamiński
Od wtorku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące rejestracji firm. Działalność gospodarczą będzie można założyć, składając jeden wniosek w Urzędzie Miasta.

Jeszcze do grudnia ub.r. torunianie, którzy chcieli założyć działalność gospodarczą musieli pielgrzymować po mieście. Najpierw czekała ich wizyta w wydziale ewidencji i rejestracji Urzędu Miasta, a następnie w Głównym Urzędzie Statystycznym na ul. Mickiewicza, urzędzie skarbowym (przy Szosie Chełmińskiej lub Mazowieckiej), a na koniec w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przy ul. Mickiewicza.

Jedno okienko jest zbędne

Bieganie po mieście skończyło się 3 grudnia, gdy w Urzędzie Miasta powstało jedno okienko. Zostało ono otwarte dzięki porozumieniu, które magistrat podpisał z Urzędem Statystycznym w Bydgoszczy, bydgoską Izbą Skarbową oraz toruńskim oddziałem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Od wtorku "jedno okienko" nie będzie już potrzebne. Tego dnia zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące rozpoczęcia działalności gospodarczej i rejestrowania jej przez osoby fizyczne. Co to oznacza? Zakładając własny biznes, będziemy wypełniać tylko jeden wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, który urzędnicy z magistratu przekażą do pozostałych instytucji.

Składasz wniosek, rozpoczynasz działalność

- Wnioski będziemy przesyłać w ciągu trzech dni od wprowadzenia do systemu - mówi Anna Brzezik-Magdowska, kierownik referatu rejestracji pojazdów i nadzoru w wydziale ewidencji i rejestracji magistratu. - Wniosek będzie można składać listownie. List polecony musi zawierać jednak potwierdzony notarialnie podpis wnioskodawcy. Istnieje również możliwość wysłania go za pośrednictwem internetu. Musi być opatrzony jednak podpisem elektronicznym. Od momentu złożenia wniosku będzie można już prowadzić działalność gospodarczą.

Jeśli we wniosku zabraknie podpisu, urzędnicy będą wzywać wnioskodawców do uzupełniania formularzy. Dopiero po tym będą oni mogli prowadzić działalność.
Wszelkie formalności załatwimy w pokoju nr 1 wydziału ewidencji i rejestracji przy Wałach gen. Sikorskiego 25 (tel. 056 657 72 03). Nowe formularze są obszerne. Składają się z kilku części i są jednocześnie: wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej - REGON, zgłoszeniem identyfikacyjnym i aktualizacyjnym do urzędu skarbowego oraz zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany do ZUS lub KRUS.

Nie będzie żadnych opłat

Urząd Miasta już od kilku lat nie pobiera żadnych opłat za wniosek o wpis do ewidencji. Dotąd trzeba było jednak płacić 50 zł za dokonanie zmian we wpisie do ewidencji. Nowe przepisy całkowicie znoszą dotychczasowe opłaty.

Co z jednym okienkiem? - W tej chwili nie ma potrzeby, aby ono funkcjonowało - mówi Brzezik-Magdowska. - Porozumieliśmy się z instytucjami, których pracownicy obsługiwali tam klientów, że zostaną w urzędzie do końca czerwca br. Wszystko po to, aby łagodniej przejść okres zmian. Będą one nam pomagać w sprawdzaniu wniosków.

Kolejne zmiany w przepisach wejdą być może już w przyszłym roku. Wówczas ma powstać centralna ewidencja działalności gospodarczej, co pozwoli na rejestrowanie firm bez wychodzenia z domu - wyłącznie przez internet.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska