Zobacz wideo: W restauracji zapłacimy teraz więcej
Według analityków Fortinet należy się spodziewać wzmożonej liczby oszustw z ofertami zniżek na bilety lotnicze, pakiety wakacyjne, hotele itd.
- W miarę zdejmowania kolejnych restrykcji powrócą zagrożenia, których nie widzieliśmy w 2020 roku, ale znamy je z lat ubiegłych. Musimy liczyć się z tym, że pojawią się pod nowymi postaciami. Ataki phishingowe będą odwoływały się do tego, co znajduje się aktualnie w centrum uwagi. W tym roku mogą to być podróże czy promocje w restauracjach – przestrzega Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce.
Jak nie dać się nabrać na fałszywą ofertę wakacyjną?
Przede wszystkim należy uważnie sprawdzać nadawcę emaila oraz domenę i adres z jakiego wiadomość została wysłana. Cyberprzestępcy potrafią skonstruować emaile czy całe witryny łudząco podobne do oryginalnych, ale przy zachowaniu zdrowego rozsądku i podejmując odpowiednie środki nie jest trudne odróżnienie fałszywki od prawdziwej wiadomości.
Warto więc najechać kursorem myszy na linki w wiadomości, aby sprawdzić, jaki adres www się wyświetli. Jeśli ktoś poszukuje noclegu za pomocą jednego z popularnych serwisów pośredniczących, bezpieczniej jest wpisać jego adres w oknie przeglądarki bądź skorzystać z aplikacji mobilnej pobranej z oficjalnego sklepu.
Ponadto, jak zawsze, należy być sceptycznym wobec wiadomości „krzyczących” o wielkich zniżkach, promocjach, ofertach last minute. W takiej sytuacji, w razie jakichkolwiek wątpliwości, lepiej poświęcić kilka dodatkowych minut i skontaktować się z domniemanym nadawcą emaila inną drogą.
Nie przegap
Dodatkową okolicznością, która będzie działać na korzyść cyberprzestępców, jest to, że z powodu reżimu sanitarnego w czasie wakacji część hoteli nie będzie w stanie przyjąć wszystkich chętnych. Dlatego niektóre oferty, opisane np. jako limitowane, będą szczególnie mocno oddziaływać na emocje, a – jak wiadomo – przede wszystkim na tym polegają ataki socjotechniczne.
– Pamiętajmy, że jeśli coś jest zbyt piękne, aby było prawdziwe, to najprawdopodobniej takie nie jest. Dotyczy to także wszystkich tych superofert, jakie spływają i będą spływały na nasze skrzynki email. Zwłaszcza, że zdaniem analityków rynku, w tym roku na wakacyjny wyjazd będzie trzeba wydać więcej niż w ubiegłych latach - podsumowuje Jolanta Malak.
