https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Więcej czynności wykonujemy zdalnie ale zapominamy o bezpieczeństwie. Czym to grozi?

Maciej Badowski
Opracowanie:
WIB i ZBP podkreślają, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo usług finansowych spoczywa nie tylko na bankach, ale w dużej mierze na samych  konsumentach.
WIB i ZBP podkreślają, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo usług finansowych spoczywa nie tylko na bankach, ale w dużej mierze na samych konsumentach. 123RF
Ograniczenia związane z pandemią koronawirusa zmusiły nas do tego, abyśmy więcej czynności wykonujemy zdalnie. Jak się okazuje- wychodzi nam to bardzo dobrze, jednak bardzo często zapominamy o bezpieczeństwie w sieci.

Pandemia COVID-19 dokonała zmian w wielu sferach naszej aktywności, również w cyberprzestrzeni. Jak wynika z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2021”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Związek Banków Polskich, na przestrzeni ostatniego roku, wirus utrwalił trend korzystania z różnego rodzaju usług w formie elektronicznej.

Obecnie, oprócz spraw bankowych i urzędowych, Polacy zastępują wizyty w punktach stacjonarnych zakupami online, w tym odzieży i sprzętu elektronicznego. Ponadto jak się okazuje, Polacy wciąż wyraźnie ufają bankom w obszarze cyberbezpieczeństwa, choć odsetek wskazań zmalał r/r z 61 do 54 proc. Na pytanie czy czują się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej, 66 proc. respondentów odpowiedziało „raczej tak”. „Zdecydowane tak„ zadeklarował co piąty badany.

Przedstawiciele ZBP oraz WIB wskazują, że od wielu lat, instytucje finansowe ponoszą znaczne koszty związane z rozbudową systemów cyberbezpieczeństwa i stosują liczne narzędzia, aby utrzymywać wysoki poziom tej infrastruktury.

Jednocześnie WIB i ZBP podkreślają, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo usług finansowych spoczywa nie tylko na bankach (jak uważa 74 proc. Polaków), ale w dużej mierze na samych konsumentach. Zgodnie z tym, eksperci wyrażają swoje zaniepokojenie faktem, iż zaledwie 3 na 10 użytkowników bankowości elektronicznej (29 proc.) czuje się współodpowiedzialna za bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w sieci.

Jak wynika ze statystyk GUS dotyczących średniej rocznej ceny 1 litra benzyny bezołowiowej (95 oktanów) w ostatnich latach. Ogólnokrajowa stawka kształtowała się następująco: 2010 r. - 4,59 zł; 2011 r. - 5,14 zł; 2012 r. - 5,73 zł; 2013 r. - 5,51 zł; 2014 r. - 5,30 zł; 2015 r. - 4,65 zł; 2016 r. - 4,37 zł; 2017 r. - 4,63 zł; 2018 r. - 4,95 zł; 2019 r. - 5,02 zł; 2020 r. - 4,48 zł.

W którym województwie najwięcej zapłacisz za paliwo? [RANKIN...

Użytkownik jest jednym z najważniejszych ogniw bezpieczeństwa, ale niestety bywa jednocześnie najsłabszym- wskazano. Zaledwie 33 proc. badanych przyznało, że nie stosuje tych samych haseł do różnych kont elektronicznych, a ponad 15 proc. deklaruje, ze robi to często. Niepokojący jest również fakt, że 9 proc. nie używa żadnych metod ochrony. Ponadto, co piąty Polak nie korzysta z powszechnych zabezpieczeń dostępu do swojego smartfona (wzrost r/r o 13 pp.). Większość (38 proc.) wykorzystuje do tego powszechny kod PIN, a 32 proc. odcisk palca.

Jednocześnie blisko połowa Polaków (49 proc.) stosuje długie, skomplikowane hasła, choć jest to wartość niższa niż w 2020 roku (spadek o 5 pp.). Jako społeczeństwo w większości (53 proc.) deklarujemy również, że korzystamy z aktualnego oprogramowania antywirusowego na swoim smartfonie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
I've made $84,000 so far this year working online and I'm a full time student. I’m using an online business opportunity I heard about and I've made such great money. It'sdfdfd really user friendly and I'm just so happy that I found out about it. The potential with this is endless.

Here’s what I do... W­w­w­.N­e­t­J­o­b­1­.c­o­m
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska