Wniosek należy złożyć w Biurze Obsługi Mieszkańców (Zielony Rynek 11/13, hol budynku "B"). Do wniosku o wydanie zezwolenia, który powinien zawierać: imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości, tytuł prawny władania nieruchomością, nazwę gatunku drzewa lub krzewu, obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm, przeznaczenia terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew, przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy.
Po zmianie przepisów należy dołączyć również rysunek lub mapę określającą usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości. Zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów nie wymagają: drzewa owocowe, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz w granicach parku narodowego lub rezerwatu przyrody, na obszarach nieobjętych ochroną krajobrazową, drzewa rosnące na plantacjach drzew i krzewów, drzewa, których wiek nie przekracza 10 lat (dotychczas 5 lat) i zabiegi pielęgnacyjne.
Kolejna zmiana dotyczy zabiegów w obrębie korony drzewa na terenach zieleni lub zadrzewionych. Mogą one obejmować wyłącznie: usuwanie gałęzi obumarłych, nadłamanych lub wchodzących w kolizje z obiektami budowlanymi lub urządzeniami technicznymi, kształtowanie korny drzewa, którego wiek nie przekracza 10 lat, utrzymywanie formowanego kształtu korony drzewa (dotychczas nie było definicji zabiegów pielęgnacyjnych).