Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Włoskie koleje wstrzymały odbiory pociągów Pesy. Swingi mają kłopoty na "przeklętej trasie" górskiej i krętej

Marek Weckwerth
Włoskie koleje wstrzymały odbiory pociągów Pesy. Swingi mają kłopoty na "przeklętej trasie"  górskiej i krętej Swing na trasie w Toskanii
Włoskie koleje wstrzymały odbiory pociągów Pesy. Swingi mają kłopoty na "przeklętej trasie" górskiej i krętej Swing na trasie w Toskanii Pesa
To jedna z najtrudniejszych we Włoszech.

Włoskie koleje Trenitalia wstrzymały odbiory pociągów pasażerskich bydgoskiej Pesy Atribo ATR 220 Tr, czyli popularnych Swingów - podaje włoska prasa, a za nią polskie media. Powodem ma być wadliwie działająca sygnalizacja bezpieczeństwa w kabinie maszynisty.  

Według Włochów, sygnalizacja nie komunikuje się prawidłowo z infrastrukturą kolejową, pociąg zatrzymuje się automatycznie i wstrzymany jest ruch na całej linii. Włoska prasa pisze, że polskie pociągi jeżdżą z obniżoną szybkością.  

- Czasami niektórych redaktorów trudno mi zrozumieć - pisze na jednym z portali społecznościowych Maciej Grześkowiak, szef promocji Pesy. - Ktoś napisał, że nasze pociągi wycofano z ruchu we Włoszech. Prawda jest inna, więc pozdrawiam „życzliwych” z Toskanii.

 

Na potwierdzenie Grześkowiak zamieszcza zdjęcia ATR 220 Tr stojącego 27 października na peronie Pisa Centrale, z pasażerami, zgodnie z rozkładem jazdy. 

 Trudna linia 

A chodzi o lokalną linię między miejscowościami Lucca a Aulla w Toskanii nazywaną „przeklętą trasą”. Bo jest jedną z najtrudniejszych we Włoszech - typowo górską, krętą.  - To jedyna linia, na której są problemy - potwierdza nam Maciej Grześkowiak. - Ale 16 naszych pociągów dostarczonych Włochom   jeździ, a tylko w  trzech sprawdzane są systemy. I to nie jest nasza wina, bo systemy te znalazły się w pociągach na wyraźną prośbę Włochów. 

Wadliwie działające systemy bezpieczeństwa są produkcji włoskiej spółki Mermec. Producent twierdzi, że przyczyna jest już znana i właśnie odbywają się próby.  A jednak, jak pisze „Dziennik Gazeta Prawna”, Trenitalia chce zażądać od Pesy wypłaty kar umownych, czyli 10 procent wartości kontraktu.  Umowa między Trenitalią a Pesą dotyczy 40 pociągów dla regionów środkowych i południowych Włoch - Toskanii, Marche i Basilicata o wartości 140 mln euro.  

Problemy z homologacją 

To nie jedyne problemy Pesy, choć firma słynie głównie z sukcesów, jako zdobywająca kolejne europejskie rynki.  Największa jak dotąd porażka bydgoskiego przedsiębiorstwa dotyczy kolei niemieckich - dostawy dla regionalnego przewoźnika Oberpfalzbahn 12 spalinowych pociągów Link za 30 mln euro.

Niestety, grupa Netinera, do której należy przewoźnik, zerwała kontrakt. Powodem był brak pozwolenia na eksploatację tego taboru w Niemczech. Homologację może wydać tylko EBA, czyli niemiecki odpowiednik polskiego Urzędu Transportu Kolejowego.  

Teraz Pesa stara się o homologację EBA dla 9 Linków, które mają jeździć u niemieckiego przewoźnika regionalnego NEB. Dostawa pierwszych pojazdów szynowych powinna się odbyć w pierwszym kwartale 2016 roku, ale pozwolenia od EBA jeszcze nie ma. O niemiecką  homologację rozbijają się także nadzieje Pesy na największy w historii bydgoskiego przedsiębiorstwa kontrakt o wartości 1,2 mld euro. Chodzi o 470 pociągów dla Deutshe Bahn - niemieckiego przewoźnika narodowego.  

Moskwa nie ma pieniędzy

Jak już pisaliśmy, Pesa produkuje też tramwaje.  60 Fokstrotów jeździ już po Moskwie, ale docelowo - zgodnie z kontraktem - ma ich być 120. Odbiór kolejnych tramwajów blokuje wywołany sankcjami europejskimi spadek wartości rubla w stosunku do euro. Rosjanie nie mają teraz czym zapłacić.   

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska