Teraz jest tak: początkujący przedsiębiorca musi pofatygować się do urzędu gminy, urzędu statystycznego, skarbówki oraz ZUS. Wszędzie wypełnia liczące nawet po kilka stron formularze.
Ale już od 1 kwietnia wystarczy pofatygować się do urzędu gminy. Tam w referacie działalności gospodarczej trzeba będzie wypełnić jeden wniosek, zamiast dotychczasowych czterech.
Od dnia wpisuj
Szukaj wzoru
Projekt rozporządzenia dotyczącego wpisu w "jednym okienku" oraz wzór nowego wniosku znajduje się na stronie internetowej resortu gospodarki www.mg.gov.pl
Następnie gmina w ciągu trzech dni prześle wniosek do urzędu statystycznego, ZUS i urzędu skarbowego.
Na podstawie tego wniosku początkujący przedsiębiorca dostanie Numer Identyfikacji Podatkowej, będzie też zgłoszony jako płatnik składek w myśl przepisów o ZUS lub KRUS.
Urzędnik wpisze biznesmena do gminnej ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie po otrzymaniu kompletnego wniosku. A działalność będzie można rozpocząć od dnia wpisu.
Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy do rozpoczęcia działalności potrzebne okaże się jeszcze uzyskanie zezwolenia lub koncesji.
Przedsiębiorca będzie też mógł załatwić wpis listownie. Jednak w takiej sytuacji konieczne jest notarialne poświadczenia podpisu.
Ten sam druk posłuży przedsiębiorcy do wprowadzenia zmian związanych z prowadzoną przez niego firmą, a także do zawieszenia działalności.
Co istotne, zarówno wpis do ewidencji, jak i zmiany w nim mają być bezpłatne.
Niestety, nadal gmina nie wyręczy przedsiębiorców, których działalność wymaga wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. W ich przypadku wpis będzie się odbywał na dotychczasowych zasadach ustawy o KRS.
Zero okienka
Batalia o wprowadzenie "jednego okienka" trwała pięć lat. Wreszcie organizacje biznesowe doczekały się wcielenia w życie postulowanych przepisów.
Mało tego, od lipca 2011 roku ma obowiązywać zasada "zero okienka". Wówczas to będzie można założyć firmę bez wychodzenia z domu. Aby zarejestrować biznes, wystarczy wypełnić tylko jeden wniosek i przesłać go przez internet. Dane zawarte we wniosku zostaną wpisane do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej.
Na początku przedsiębiorcy będą mogli wybrać rejestrację przez internet albo w tradycyjnej formie papierowej.
Papierowe formularze nadal będą przyjmować gminy. Natomiast w systemie on-line biznesmen będzie mógł się samodzielnie zarejestrować, wypełniając formularz elektroniczny opublikowany na stronie internetowej CEIDG.
