Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyprzedaże. Jak napisać reklamację do zagranicznego sklepu?

(maw) fot. sxc.hu
Jeśli zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum
Jeśli zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum
Ruszyły wyprzedaże, także za granicą. Podpowiadamy, jakie prawa mają konsumenci kupując w innych krajach? Czy każdy towar można reklamować?

W Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie wyjaśniają, że korzystając z wyprzedaży podczas zimowego urlopu za granicą, mamy takie same prawa, jak podczas „zwyczajnych” zakupów bez obniżki.

Przeczytaj: Wyprzedaże zimowe w Europie. Oto przewodnik, jak z nich korzystać (wykaz państw i daty ich obowiązywania)

Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go kilkadziesiąt procent taniej.

Ceny spadają

- Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dokonaliśmy zakupu towaru przecenionego ze względu na konkretną wadę, na przykład porysowaną obudowę w laptopie. Wówczas nie możemy domagać się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru ze względu na ten konkretny defekt, ale jeśli w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy prawo reklamować urządzenie u sprzedawcy – mówi Małgorzata Furmańska, prawniczka z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przeczytaj: Wyprzedaże. Sprawdziliśmy: naprawdę tanio, czy tylko tani chwyt marketingowy?

Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową (np. kupiliśmy telefon z funkcją GPS, a po zdjęciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam zamówiony model bez dodatkowej funkcji).

Jak napisać reklamację do zagranicznego sklepu?

W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić:

- swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon),

- opis problemu,

- roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy w Hiszpanii),

- podstawę prawną naszych roszczeń (opcjonalnie).

Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów Wspólnoty).

Gotowy wzór takiego pisma można pobrać ze strony

- www.konsument.gov.pl i www.konsument. gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html.

Przeczytaj: Spoglądamy w stronę PRL-u

Do reklamacji należy dołączyć paragon, będący dowodem zakupu (oryginał lub kopię) i wysłać do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

Pomogą za darmo

W razie kłopotów, kiedy zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Należy wysłać maila pod adresem: [email protected] - Nasi prawnicy udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami, mającymi siedziby w krajach Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii - mówią w ECK.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska