W Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie wyjaśniają, że korzystając z wyprzedaży podczas zimowego urlopu za granicą, mamy takie same prawa, jak podczas „zwyczajnych” zakupów bez obniżki.
Przeczytaj: Wyprzedaże zimowe w Europie. Oto przewodnik, jak z nich korzystać (wykaz państw i daty ich obowiązywania)
Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go kilkadziesiąt procent taniej.
Ceny spadają
- Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dokonaliśmy zakupu towaru przecenionego ze względu na konkretną wadę, na przykład porysowaną obudowę w laptopie. Wówczas nie możemy domagać się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru ze względu na ten konkretny defekt, ale jeśli w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy prawo reklamować urządzenie u sprzedawcy – mówi Małgorzata Furmańska, prawniczka z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Przeczytaj: Wyprzedaże. Sprawdziliśmy: naprawdę tanio, czy tylko tani chwyt marketingowy?
Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową (np. kupiliśmy telefon z funkcją GPS, a po zdjęciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam zamówiony model bez dodatkowej funkcji).
Jak napisać reklamację do zagranicznego sklepu?
W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić:
- swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon),
- opis problemu,
- roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy w Hiszpanii),
- podstawę prawną naszych roszczeń (opcjonalnie).
Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów Wspólnoty).
Gotowy wzór takiego pisma można pobrać ze strony
- www.konsument.gov.pl i www.konsument. gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html.
Przeczytaj: Spoglądamy w stronę PRL-u
Do reklamacji należy dołączyć paragon, będący dowodem zakupu (oryginał lub kopię) i wysłać do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.
Pomogą za darmo
W razie kłopotów, kiedy zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Należy wysłać maila pod adresem: [email protected] - Nasi prawnicy udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami, mającymi siedziby w krajach Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii - mówią w ECK.
