XXI wiek, albo będzie ekologiczny, albo nie będzie go wcale

Redakcja
To dewiza toruńskiej szkoły, której uczniowie na co dzień żyją w zgodzie z ekologią. Segregacja śmieci, oszczędzanie energii, czy korzystanie z płóciennych toreb to dla nich standard.

Toruńscy uczniowie, nie dość, że chętnie o ekologii i ochronie środowiska się uczą, to równie chętnie wiedzę tę wcielają w życie codzienne. Nic dziwnego, poznając środowisko i zachodzące w nim procesy, łatwiej do tego się przekonać. _- Wszystkie kierunki, które proponujemy uczniom mają bardzo duży związek ze środowiskiem - podkreśla Anna Kolas, pedagog w Zespole Szkół Inżynierii Środowiska.- Ale ekologicznie chcemy żyć nie tylko w szkole jako uczniowie i pedagodzy, ale cały czas. Ekologia warunkuje nasze dalsze istnienie i do tego staramy się przekonać uczniów, pracowników i rodziców. Namawiamy swoich uczniów to tego by włączać się w działania ogólnopolskie i ogólnoświatowe, bierzemy również udział w projektach unijnych, konkursach i przedsięwzięciach. Najważniejsze jednak jest to, by wszystko co robimy wspólnie w szkole było przenoszone do domu, najważniejsze to obudzić świadomość problemu i wagi dbania o środowisko. Na co dzień staramy się propagować dbanie o ekologię poprzez najprostsze rzeczy - ustawiliśmy przy szkole stojaki na rowery, kadra nauczycielska zrezygnowała z reklamówek foliowych na rzecz toreb ekologicznych, uczulamy na problem marnowania wody. Takie małe kroki są równie ważne w codziennym życiu - tłumczy pedagog.

Ekologicznie w szkole i w domu

Zdanie to podzielają uczniowie._- W domu przede wszystkim sortujemy odpady. Makulaturę wrzucamy do makulatury, plastik do plastiku i tak dalej - mówi Szymon Lipiński. - Ważne jest także to, czego uczymy się w szkole, zdobywamy wiedzę o środowisku i zachodzących w nim procesach dzięki temu możemy lepiej je poznać i zrozumieć. W programie mamy bardzo ciekawe przedmioty zawodowe, między innymi gospodarowanie odpadami, na których uczymy się o wysypiskach odpadów, o składowiskach, o segregacji odpadów. Dzięki temu mamy dość dużą wiedzę. Dziś wiedza ta jest szeroko propagowana, na pewno wygląda to zupełnie inaczej niż kilka lat temu. Ludzie liczą się coraz bardziej z ekologią, poza tym Unia Europejska organizuje szereg projektów i dofinansowań proekologicznych. Ochrona środowiska to nie tylko badania i laboratoria, ale także codzinne życie, dbanie o czystość i estetykę. Ekologia to przyszłość - zaznacza Michał Blonkowski. _- Podczas zajęć w laboratorium wykonujemy różne doświadczenia oparte na badaniu próbek wody, gleb, sprawdzamy próbki pH. Są to bardzo praktyczne i wiele uświadamiające zajęcia. Uczymy się jak oszczędzać wodę, energię - dodaje Joanna Kołkowska. - Uczestniczymy także w ciekawych warsztatach, chociażby o odnawialnych źródłach energii, odbywamy wycieczki do takich miejsc, jak wodociągi, oczyszczalnie ścieków, obcowanie z takimi miejscami na żywo to zupełnie coś innego niż uczenie się o nich. _- Kiedy widzimy na własne oczy, jak to wszystko funkcjonuje łatwiej wyobrazić sobie zależności między środowiskiem, a człowiekiem - stwierdza Michał Dobrowolski.
O to, by tematyka ekologii, była na pierwszym miejscu dbają także nauczyciele. - Przed nami obchody Dnia Ziemi, corocznie organizujemy konkurs na plakat z tej okazji, uczestniczymy też w ciekawych debatach i dyskusjach związanych z tematyką ekologiczną - mówi Ewelina Derkowska, nauczyciel przedmiotów zawodowych. Uczestniczymy także w zbiórce baterii, sadzimy drzewa, uczestniczymy w akcji "Sprzątanie Świata". Również sami nauczyciele starają się poszerzać swoją wiedzę. Uczymy się jak gospodarować energią, swoją wiedzę cały czas rozszerzamy, żeby młodzieży przekazywać najnowsze fakty i standardy z tego zakresu. Tematyką ekologiczną staramy się zarażać już gimnazjalistów - Dla szkół gimnazjalnych organizujemy dwa ciekawe konkursy - "Bliżej Ekologii" oraz "Razem w Unii Europejskiej - w dzisiejszym roku pod hasłem "Ochrona Środowiska, a Unia Europejska".

Nowoczesne podejście do ekologii szkoła wdraża przez innowacyjne projekty, takie jak planowana od przyszłego roku specjalna grupa uczniów zajmująca się konkretnym problemem.
- Jesteśmy bardzo zainteresowani tematyką odnawialnych źródeł energii, za tym idzie innowacja, którą chcemy wprowadzić od przyszłego roku - zdradza Lucyna Stodolak, nauczyciel przedmiotów z zakresu ochrony i inżynierii środowiska. - Będzie to piętnastoosobowa grupa energetyczna, która będzie brała udział w dodatkowych zajęciach z zakresu odnawialnych źródeł energii. Ma to na celu również przygotowanie naszych uczniów do wejścia na rynek pracy. Odnawialne źródła energii to bardzo ważne zagadnienie, niestety programy nauczania które powstały jakiś czas temu do tych zagadnień podchodzą zupełnie inaczej, my chcemy pokazywać to z jak najnowocześniejszej strony. Młodzież lubi to, co nowe i już dziś mamy zainteresowanych tym projektem.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie