W Pałacu Anny Wazówny odbyły się konsultacje koncepcji rozwoju dróg rowerowych w mieście.
- Głównymi założeniami opracowania była poprawa bezpieczeństwa rowerzystów, zapewnienie odpowiedniego komfortu jazdy rowerem i spójności infrastruktury rowerowej oraz podniesienie atrakcyjności tras rowerowych o przeznaczeniu typowo rekreacyjnym - wylicza Mateusz Dondalski z Biura Inżynierii Drogowej.
W Brodnicy, zdaniem inżynierów, jest obecnie ok. 8 km dróg rowerowych, do których zaliczono część ul. Podgórnej od Reymonta do Poprzecznej, ale obecnie to chodnik i jazda naraża na mandat 50 złotych. Uczestnicy spotkania wyprowadzili z błędu autorów koncepcji. Pozostałe odcinki to najdłuższy przy alei Piłsudskiego oraz skrawki: aleja Leśna, kładka nad Drwęcą oraz oddana niedawno „Jaśkowa droga".
- W większości są to ścieżki, które nie mają ze sobą połączenia - słusznie podkreśla Mateusz Dondalski. - Do wad możemy zaliczyć brak połączenia z ważnymi obiektami użyteczności publicznej, usługowymi i zakładami pracy. Nam udało się zrealizować koncepcję dla prawie 15 km infrastruktury rowerowej.
Pierwszy odcinek biegnie przy ul. Kolejowej: 2,5-metrowa droga dla rowerów z asfaltu i 1,5-metrowy chodnik. Drugi odcinek biegnie w sąsiedztwie ul. Sikorskiego: początkowo 2,5-metrowa ścieżka z asfalt i 1,5-metrowy chodnik w początkowym biegu, a dalej ze względu na uwarunkowania terenowe 3-metrowy ciąg pieszo-rowerowy.
Czwarty odcinek śladem istniejącego chodnika na Sądowej połączy Piłsudskiego z Sienkiewicza za pośrednictwem 3-metrowego ciągu pieszo-rowerowego z kostki tzw. bezfazowej, czyli bez żłobień na łączeniach, co jest uciążliwe w czasie jazdy dla rowerzystów.
Na Zakole ulicami Paderewskiego i Królowej Jadwigi będzie wiódł ciąg pieszo-rowerowy o zmiennej szerokości od 2,5 do 3 metrów z kostki.
Na ul. Podgórnej od Poprzecznej do 18 Stycznia powstanie ciąg pieszo-rower śladem istniejącego chodnika.
Rowerzyści pojadą też ścieżką przy ul. Lidzbarskiej z Mazurskiej aż do granic miasta. W zależności od chodnika, będzie miała szerokość od 3 do 4 metrów, a w dalszym biegu 2 m i asfalt. W końcowym biegu zmieni się w 2,5-metrową drogę asfaltową wraz z dołączonym chodnikiem.
Na Matejki pojawi się asfaltowa droga dla rowerów z dołączonym chodnikiem. W całym ciągu powstaną przejazdy rowerowe. W przyszłości ścieżka połączy się też z obwodnicą.
Na odcinku Mazurska, Piwna, 3 Maja, Sienkiewicza nastąpi jedynie zmiana oznakowania umożliwiająca rowerzystom poruszanie się chodnikiem i wymiana kostki na bezfazową.