https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Z S5 ruszą ekspresowo od połowy kwietnia

Marek Weckwerth
Nad biurkiem dyrektora Jarosława Gołębiewskiego zawisła tablica informująca o drodze ekspresowej S5. Prace nad jej budową ruszą zaraz po wydaniu pozwoleń, czyli w połowie kwietnia
Nad biurkiem dyrektora Jarosława Gołębiewskiego zawisła tablica informująca o drodze ekspresowej S5. Prace nad jej budową ruszą zaraz po wydaniu pozwoleń, czyli w połowie kwietnia Fot. marek weckwerth
Już niedługo wojewoda 
kujawsko-pomorski wyda pierwsze pozwolenia na budowę drogi nr 5. Archeolodzy już pracują.

Archeolodzy rozkopują ziemię na trzech odcinkach (spośród siedmiu) przyszłej drogi S5 - tych, które należą do Lasów Państwowych bądź ogólnie do Skarbu Państwa.

- Pierwsze ciekawe znaleziska sygnalizowane są w okolicach Żnina, ale szczegółów jeszcze nie znamy - mówi Jarosław Gołębiewski, nowy dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Niecierpliwie czekamy na wydanie przez wojewodę kujawsko-pomorskiego pierwszych zezwoleń na realizację inwestycji drogowej, czyli tak zwanych ZRiD-ów. Wtedy wykonawcy poszczególnych odcinków 130-kilometrowej trasy będą mogli rozpocząć budowę.

>> Najświeższe informacje z regionu, zdjęcia, wideo tylko na www.pomorska.pl <<

- Pierwsze decyzje ZRiD wydane zostaną najpóźniej do 15 kwietnia, a może kilka dni wcześniej - zapewnia Adrian Mól, rzecznik prasowy wojewody kujawsko-pomorskiego. - A mowa jest o odcinkach numer 6 i 7.

To oznacza, że wykonawcy tych odcinków (Szubin - Jaroszewo i Jaroszewo - południowa granica województwa) są najlepiej przygotowani do budowy.

- Po wydaniu decyzji wykonawcy od razu przystąpią do pracy, ale też tylko na terenach należących do państwa - przypomina dyrektor Gołębiewski. 
- Przed służbami wojewody, ale za nasze pieniądze, jest wykup około 3 tysięcy nieruchomości należących do osób prywatnych. Nie spodziewamy się żadnych rejtanowskich gestów, kładzenia się na ziemi przed swoją posesją, bo kwestie związane z wykupami były dyskutowane podczas spotkań z mieszkańcami w poszczególnych gminach. Firmy wykonujące drogę uwzględniły wiele wniosków właścicieli nieruchomości.

Do dyrektora nie dotarły żadne informacje, jakoby przejazd S5 miałby być płatny. Tak szef bydgoskiej GDDKiA nawiązał do informacji płynącej z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, które zastanawia się, skąd wziąć brakujące pieniądze na budowę wszystkich dróg ujętych w rządowych planach do roku 2023. Bo w budżecie przygotowano 107 miliardów, a w sumie potrzeba 200. Dlatego wiceminister Jerzy Szmit rozważa wprowadzenie opłat na ekspresowej „dziesiątce”, która ma połączyć Bydgoszcz z Toruniem. Skoro zaś tak, to rodzą się pytania o finansowanie innych dróg, jak choćby S5.

Całkowity koszt tej „ekspresówki” (z dokumentacją, wykupami gruntów i budową) to 3,5 mld zł. Kierowcy mają nią jechać w roku 2019.

- A co do S10, to nie wiem, czy ta droga będzie płatna czy też nie. Ja tylko odpowiadam za plany i ich realizację - stwierdza Jarosław Gołębiewski. Dodaje, że nie należy do żadnej partii politycznej i nie zamierza wstąpić. Zapewnia, że nie ulega też politykom lobbystom.

Na razie zabezpieczono pieniądze (4,7 mln zł) na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego drogi S10. Budowa trasy planowana jest w latach 2018-21.

Dyrektor Gołębiewski przyznaje, że często spotyka się z reprezentantami władz samorządowych, którzy zwracają mu uwagę na konieczność budowy chodników i dróg rowerowych. W ramach likwidacji miejsc niebezpiecznych GDDKiA przebudowuje kilka skrzyżowań (m.in. w Strzelnie), w połowie tego roku odda do użytku obwodnicę Inowrocławia. Kolejne planowane inwestycje to budowa obwodnicy Sępólna i Kamienia Krajeńskiego.

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

C
CLPodszkodowania

Nie czekaj na zaniżone odszkodowanie z "urzędu", nie zwlekaj - skontaktuj się z nami i zadbaj o należne odszkodowanie już teraz. Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji prawnej, jesteśmy do Twojej dyspozycji na terenie całego kraju! tel. 605-260-148

 
H
Heniu

"Firmy wykonujące drogę uwzględniły wiele wniosków właścicieli nieruchomości"

Stwierdzenie wyssane z palca takich rozmów nigdy nie było , zawsze były odpowiedzi w stylu "o odszkodowaniach my nic nie wiemy pytajcie się w GDDKiA" , a tam odsyłali do tych pierwszych . A do tej pory i tak nic nie wiadomo o odszkodowaniach . Więc nie piszcie bzdur .

S
Szubiniak
2010 - 2017 Az o 7 lat opóźniona budowa tak ważnej dla kierowców i dla regionu drogi. Ciekawe czy w planach jest budowa przeprawy dla pieszych i dla rowerzystów przy juz istniejącym wiadukcie na obwodnicy Szubina w stronę Labiszyna.Jak budowali wiadukt to o rowerzystach zapomnieli a chodzi o bezpieczeństwo. Porusza się tamtędy dużo samochodów ciężarowych, które stwarzają zagrożenie dla rowerzystów a sezon rowerowy juz się zaczyna. Wiadukt ten bez chodników jest w ciągu drogi wojewódzkiej. W planach S5 powinni tę przeprawę dla pieszych i dla rowerzystów uwzględnić.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska