Niestety, udaje się to tylko nielicznym. Marketing to sztuka podejmowania decyzji. Pozwala wyznaczać odpowiednie cele i obrać najlepszą strategię.
Góra do zdobycia
Specjalistami ds. marketingu zostają tylko ci, którzy zdobywają wiedzę i doświadczenie. Dzisiejszy marketing przypomina górę, której szczyt rośnie proporcjonalnie do postępów wspinaczy. Im bardziej spektakularne są sukcesy firm, im wyższy staje się poziom osiągany przez różnych "guru" z tej dziedziny - tym wyżej jest szczyt, który trzeba zdobyć.
Punkt ten przesuwa się wraz z rosnącą konkurencją rynkową. Marketing jest sztuką, bo wymaga nieprzerwanie twórczego podejścia do wszystkich jego aspektów.
Oblicze klienta ulega zmianie. Należy więc nadążać za jego wymaganiami przy równoczesnym zachowaniu zasad etyki w biznesie.
Biznes plan
W nowoczesnym marketingu istotne wydają się kompetencje menedżerskie, które pozwalają pokonywać większe trudności czy podejmować skuteczne decyzje.
Jednym z podstawowych zadań osoby kierującej marketingiem, jest przygotowanie planów marketingowych. Każdy taki plan zawiera szereg informacji dotyczących produktu, jego potencjalnego nabywcy, promocji, reklamy i kanałów dystrybucji. Wiele dobrych planów upadło wyłącznie dlatego, że nie zwrócono uwagi na kompetencje emocjonalne sprzedawców. Trudno sobie dziś wyobrazić efektywne realizowanie zadań, kiedy barierą, m.in. dla sprzedawcy i przedstawiciela handlowego, staje się brak umiejętności perswazji, niska samokontrola oraz brak motywacji.
W obecnej sytuacji na rynku pojawia się uzasadniona nieufność w stosunku do nowych partnerów i ostrożność w doborze strategii marketingowej. To właśnie kompetencje menedżera coraz częściej decydują o skuteczności podejmowanych działań. Na wybór partnera nie ma już wpływu atrakcyjność oferty, ale kompetencje osób, z którymi nawiązujemy pierwszy kontakt.
Marketing to przecież nic innego, jak proces zmierzający do stworzenia takiej sytuacji, kiedy swe cele osiągnie zarówno sprzedający, jak i kupujący. **
