Do podgrzewania schodów i podjazdów stosuje się maty lub kable grzewcze.
Maty wykonane są ze specjalnie wzmocnionego kabla grzejnego. Zasilane napięciem 230 lub 400 V, rozgrzewają się do temperatury nie wyższej niż 60 stopni Celsjusza.
Elektryczne kable grzewcze mogą mieć moc 18, 20, 25 W/m i są dostępne w odcinkach od 4 do 220 m. Długość dobiera się zależnie od powierzchni schodów i mocy grzewczej jaką należy zapewnić, aby system przeciwoblodzeniowy spełniał zadanie.
Zarówno kable jak i maty mogą być układane pod różnymi nawierzchniami, np. kostką brukową, betonem lub asfaltem.
Na schodach
Jeżeli konstrukcja schodów nie jest jednolita (przestrzeń pod nimi jest otwarta i narażona na działanie mrozu), zaleca się wykonanie dodatkowej izolacji cieplnej, np. z wełny mineralnej. Kable grzewcze układa się na stopnicach w formie pętli, zachowując stały odstęp pomiędzy sąsiednimi odcinkami. Kable układa się bezpośrednio na powierzchni schodów i następnie zalewa warstwą betonu lub cementu o grubości 3-5 cm.
Na zjeździe
W tym przypadku najlepiej użyć mat grzewczych. Produkowane są w zestawach gotowych do ułożenia.
Matą można wyłożyć cały zjazd do garażu lub tylko dwa pasy, po których toczą się koła samochodu. To rozwiązane jest często wykorzystywane w zjazdach do domowych garaży. Natomiast podjazd dla niepełnosprawnych, ze względu na bezpieczeństwo niepełnosprawnego poruszającego się wózkiem, powinien być cały wyłożony matą grzewczą.
- Montaż maty jest prosty i można wykonać go samemu - zapewnia Grzegorz Wincek, ekspert Grupy Atlas. - Matę przykleja się do podłoża, układa rurkę ochronną, która posłuży do przeprowadzenia przewodu czujnika temperatury i wilgotności, a następnie całość należy zalać minimum pięciocentymetrową warstwą betonu lub Posadzką Cementową Atlas. Zarówno schody, jak i podjazd (zjazd) można wykończyć płytkami.