Zawód: Youtuber. Czyli biznes z pasji, wart miliony

Bartłomiej Wortolec redakcja@pomorska.pl
Po lewej: Rafał „Kiślu” Kisieliński znajduje się na 190. miejscu wśród polskich youtuberów. Ma ponad 250 tysięcy wiernych fanów. A po prawej: Remigiusz „Rezigiusz” Wierzgoń jest 4. youtuberem w Polsce pod względem subskrypcji. Ma ponad 2,5 mln fanów
Po lewej: Rafał „Kiślu” Kisieliński znajduje się na 190. miejscu wśród polskich youtuberów. Ma ponad 250 tysięcy wiernych fanów. A po prawej: Remigiusz „Rezigiusz” Wierzgoń jest 4. youtuberem w Polsce pod względem subskrypcji. Ma ponad 2,5 mln fanów
Znani youtuberzy mają fanów, którzy obejrzeli ich filmy kilkaset milionów razy. Najlepsi zarabiają nawet kilkaset tysięcy złotych.

- Często siedziałem po szkole do późnych godzin wieczornych i sam uczyłem się na własnych błędach. Do pierwszych filmów używałem mikrofonu za 15 złotych. To nie jest tak, że od początku trzeba mieć wypasiony sprzęt za kilka tysięcy zł - mówi Remigiusz Wierzgoń, twórca kanału „reZigiusz”. - Do wszystkiego się dochodzi z czasem - to kwestia praktyki, żeby coraz lepiej montować czy tworzyć miniaturki. Bywało też tak, że tata wyłączał mi prąd, bo zamiast się uczyć albo iść spać, spędzałem całe noce na nagrywaniu - dodaje youtuber.

Remigiusz Wierzgoń 11 września tego roku będzie obchodził swoje 21. urodziny. Swoją przygodę z YouTube rozpoczął w 2010 roku, kiedy założył swój pierwszy kanał o nazwie „reZiGaming”. Publikował tam filmy, w których grał w Minecrafta na modach. Cała seria składała się z kilkudziesięciu odcinków. Następnie zaczął nagrywać filmy z gier pt. „The Forest” czy „GTA V”. Z czasem na swoim kanale, wraz ze wzrostem popularności w sieci, zaczął publikować vlogi czy Q&A. Jego kanał subskrybuje ponad 2,5 mln osób, a filmy „Rezigiusza” zostały wyświetlone łącznie ponad 540 mln razy.

- Nie ma jednego uniwersalnego pomysłu, żeby się wybić na YouTubie. Wiele zależy od osobowości i determinacji. Czasem wystarczy wpaść na trend lub wstrzelić się w odpowiednią niszę, aby osiągnąć sukces. W większości przypadków nie jest to takie łatwe, dlatego trzeba być cierpliwym, nie poddawać się i dalej robić swoje. Oczywiście, jeśli jest to dla nas coś więcej niż zwykła zabawa na chwilę - opowiada youtuber.

Nie zajmuje się tylko tworzeniem własnego kanału. Oprócz YouTube prowadzi z tatą drukarnię tekstylną VRIK oraz własny brand odzieżowy pod nazwą ReZiStyle. Możemy go znaleźć także w mediach społecznościowych. Facebookowy profil Remka lubi ponad 1,2 mln osób. Jego Instagrama śledzi prawie 800 tys. fanów. Dzięki swojej rozpoznawalności udało mu się zorganizować dwie akcje charytatywne, w trakcie których zebrano ponad pół miliona złotych. Rafał Kisieliński znany jest jako „Kiślu”. Ten młody youtuber w grudniu skończy 18 lat. Swoją przygodę z You Tube rozpoczął w połowie 2012 roku. Na swoim kanale nagrywał materiały z takich gier jak „Minecraft”, „The Sims 2”, czy „GTA V”. Rafała Kisielińskiego możemy również zobaczyć na filmach grupy „Terefere”, gdzie nagrywa filmy z takimi youtuberami jak: Jaś, Smav, Thorek czy SKKF.

Przyznaje: - Żeby osiągnąć sukces na YouTube, trzeba być osobą autentyczną, uśmiechniętą i pozytywną.

Obecnie posiada ponad 250 tys. subskrypcji, a jego filmy wyświetlono łącznie 9 mln razy.

Cały czas pojawiają się nowi twórcy, a ci najbardziej rozpoznawalni pobijają kolejne rekordy subskrypcji i wyświetleń. Jednak nigdy nie wiemy, co przyniesie przyszłość i kolejne platformy w internecie.

- Mam świadomość tego, że YouTube za kilka lat może nie być tak popularny jak teraz. Nie chcę na razie gdybać, co wtedy się stanie i czym będę się zajmował. Tak jak wcześniej wspomniałem - mam swoją drukarnię, więc pewnie zajmę się jej rozwojem i wprowadzeniem usług, które oferujemy na nowe rynki - komentuje Remigiusz Wierzgoń.

W Polsce działa kilka firm, które zrzeszają youtuberów i pomagają im zarządzać kanałami i karierą. Pierwsze agencje powstały 3-4 lata temu, np. GetHero zrzesza około 20 youtuberów, którzy łącznie mają niespełna 70 mln subskrybentów, a ich filmy wyświetlono 1 miliard 258 milionów razy.

- Staramy się odciążyć youtuberów, jeżeli chodzi o aspekty biznesowe w ich życiu. Kontaktujemy się z mediami, markami i jeździmy na spotkania, na których rozmawiamy z przedstawicielami firm - mówi Natalia Grodecka, Key Account Manager w agencji GetHero. - Tworzymy także analizy kanałów i przygotowujemy statystyki, które pomagają twórcom dalej rozwijać swoje kanały oraz podpowiadają, co działa i w jaki sposób najlepiej angażować swoją widownię. Oferujemy youtuberom profesjonalne studio, a nawet osoby, które zmontują za nich materiał. Nasi pracownicy mają z twórcami relacje koleżeńsko-partnerskie, więc swoich „podopiecznych” wspierają także poza firmą.

Koronawirus przyspiesza rewolucję w bankach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3