Nikt na to pytanie dziś nie odpowie. Warto jednak zawalczyć o unijne pieniądze, bo do podziału na województwo jest niebagatelna kwota 951 mln zł. Na prośbę władz województwa projekty inwestycyjne dotyczące pięciu gmin powiatu nakielskiego zebrało w całość Starostwo Powiatowe w Nakle. Udało się to zrobić mimo rekordowo krótkiego czasu.
Wspólny program już w Toruniu
W tym tygodniu wicestarosta Tomasz Miłowski przedłożył wypracowany dokument w Toruniu, w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego. Ponoć chwalono go, że dobry, bo powiat nakielski ujęty jest w dokumencie jako peryferyjny powiat aglomeracji toruńsko-bydgoskiej, a właśnie na rozwój tej aglomeracji przeznaczone być mają w najbliższych latach największe pieniądze z Unii. Zgodnie ze wskazaniami nacisk położony został na przygotowanie terenów inwestycyjnych oraz modernizację dróg. Swoje propozycje złożyły wszystkie gminy powiatu.
Szubin
Projekt przewiduje m.in. utworzenie Szubińskiej Strefy Inwestycyjnej. Miałaby ona powstać w Kowalewie lub Rynarzewie (w obu tych miejscowościach są dogodne tereny). Atutem jest dobra lokalizacja (przy drodze krajowej nr.5). Mogłyby się tu lokować małe i średnie firmy reprezentujące np. przemysł elektroniczny. Z planami tymi wiąże się modernizacja drogi powiatowej: Samoklęski Małe-Zamość, która łączy drogę wojewódzką 246 z krajową "5".
Kcynia
Gminie Kcynia marzy się utworzenie Kcyńskiej Strefy Przedsiębiorczości zlokalizowanej w Żurawii. Miałby się tu rozwijać przemysł rolno-spożywczy. Potrzebne jest jednak uzbrojenie tego terenu, doprowadzenie sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Rozwój strefy wymusza budowę obwodnicy dla miasta Kcyni. Jej trasa jest już wytyczona, a mapy gotowe. By strefa mogła się rozwijać potrzebny jest także remont dróg powiatowych: Kcynia -Dziewierzewo oraz Miastowice -Podobowice.
Mrocza
Część wspólnego projektu, która dotyczy gminy Mrocza, wskazuje na potrzebę utworzenia Mroteckiej Strefy Inwestycyjnej w miejscowości Konstantynowo oraz budowę obwodnicy dla miasta. Połączyłaby ona drogi wojewódzkie 241 i 243.
Nakło
Swoje nadzieje inwestycyjne przedstawiło w projekcie także Nakło. Gmina proponuje budowę Nakielskiej Strefy Ekonomicznej w Paterku. Mógłby się tu lokować przemysł ciężki oraz małe i średnie lokalne przedsiębiorstwa. Teren usytuowany jest przy drodze wojewódzkiej nr. 241, w pobliżu linii kolejowej i drogi wojewódzkiej nr 246.
By strefa mogła się rozwijać, konieczna jest budowa obwodnicy Nakła (kierunek: północ - południe) oraz przebudowa drogi powiatowej z Nakła przez Potulice do Bydgoszczy.
W programie umieszczono także budowę w Rozwarzynie nowoczesnego kompleksu unieszkodliwiania odpadów "Noteć".
Memoriał dla marszałka
W Starostwie Powiatowym w Nakle przygotowano także "Memoriał" o fatalnym stanie dróg wojewódzkich, które przebiegają przez powiat nakielski. Wszystko zilustrowano zdjęciami. Dokument wręczony zostanie marszałkowi województwa, gdy ten przyjedzie doła. Ma to się stać w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Jeśli nie dotrze - starostowie zawiozą "Memoriał" do Torunia. - To jest wołanie o zrozumienie. Bo my ciągle o tych drogach mówimy, a nic nie jest na nich robione. Jesteśmy pomijani - podkreśla wicestarosta Tomasz Miłowski. - Liczymy na odczuwalną, zdecydowaną i systematyczną poprawę stanu tych dróg.
O jakie drogi chodzi? Priorytet to rozpoczęcie prac projektowych budowy obwodnicy Nakła (kierunek północ-południe). Zdaniem władz powiatu nie można tego odkładać do 2012 roku. Istotna jest także kontynuacja prac przy budowie ścieżki pieszo-rowerowej z Nakła do Paterka. Budowana w obecnym tempie będzie ona gotowa za 6-7 lat. Pilną koniecznością jest też remont nawierzchni drogi Nakło-Paterek oraz skrzyżowania w Paterku dróg na Szubin i Kcynię.
Pilnych prac wymagają też inne drogi wojewódzkie, m.in. z Kcyni do Szubina, z Kosowa do Nakła, czy ze Studzienek do Szczepic, w kierunku Kcyni.