ZFP: Firmy odmówiły udzielania pożyczek aż ponad 2/3 konsumentów. To rekord, podkreślają eksperci

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Średnia wartość zobowiązania zaciąganego w firmie pożyczkowej wynosi ponad 2,8 tys. zł. Jednak eksperci zwracają uwagę na fakt, że firmy odmówiły udzielania pożyczek aż ponad dwóm trzecim konsumentów. To rekord. Dla porównania w 2020 r. odsetek odrzuconych wniosków nie przekraczał 60 proc., a w 2018 r. wahał się w okolicach 40 proc. – Kolejne podwyżki stóp procentowych, stopniowo nie tylko podnosiły koszt obsługi pożyczek, ale jednocześnie zmniejszały zdolność kredytową klientów – komentuje dr Artur Trzebiński, ZPF.

Spis treści

Na jakie cele Polacy zaciągają pożyczki?

Z raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych „Sektor instytucji pożyczkowych w Polsce” przeprowadzonego w pierwszej połowie 2022 roku wynika, że 64,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce spłaca pożyczkę gotówkową. Średnia wartość zobowiązania zaciąganego w instytucji pozabankowej to 2824 zł.

Okazuje się, że klienci najczęściej pożyczają środki na krótkie okresy, pożyczki z terminem spłaty do trzech miesięcy stanowią 46 proc. wszystkich udzielanych przez instytucje uczestniczące w badaniu. Autorzy badania zwracają uwagę na wzrost udziału w strukturze sprzedaży pożyczek na okres powyżej dwóch lat (32 proc. wobec 26,3 proc. w 2020 r.).

Środki z instytucji pożyczkowych konsumenci przeznaczają m.in. na:

  • zakup urządzeń RTV, AGD,
  • wydatki konsumpcyjne (np. na wakacje i święta),
  • sfinansowanie nagłych potrzeb po zdarzaniach losowych,
  • spłatę starych zobowiązań.
ZFP: Firmy odmówiły udzielania pożyczek aż ponad 2/3 konsumentów. To rekord, podkreślają eksperci
ZPF

Rekordowa liczba odrzuconych wniosków
Ankietowane firmy w badanym okresie odmówiły udzielania pożyczek ponad dwóm trzecim konsumentów. To rekord. – Jeszcze w 2020 r. odsetek odrzuconych wniosków nie przekraczał 60 proc., a w 2018 r. wahał się w okolicach 40 proc. – wskazano.

– Kolejne podwyżki stóp procentowych, których świadkami jesteśmy od jesieni 2021 r., stopniowo nie tylko podnosiły koszt obsługi pożyczek, ale jednocześnie zmniejszały zdolność kredytową klientów. Oznacza to, że przy tych samych dochodach pożyczkobiorcy w 2022 r. mogli uzyskać o wiele niższą kwotę niż rok wcześniej – podkreśla dr Artur Trzebiński, doradca ds. ekonomicznych ZPF.

Internet głównym kanałem sprzedaży pożyczek. Spada znaczenie oddziałów

Z badania wynika, że 70 proc. pożyczek (pod względem wartości) jest udzielanych za pośrednictwem internetu, podczas gdy jeszcze w 2020 r. ten kanał przynosił 64,5 proc. sprzedaży. Na stałym poziomie w strukturze utrzymuje się udział pożyczek z obsługą w domu klienta (11 proc.).

Spada za to znaczenie oddziałów własnych i partnerskich instytucji pożyczkowych. Z raportu wynika, że sytuacja rynkowa skłania firmy do zmniejszania liczby oddziałów i redukcji zatrudnienia, skupiając się na działalności w internecie.

– Jako podmioty gospodarcze instytucje pożyczkowe musiały zmierzyć się z podwyżkami wynagrodzeń, kosztów zatrudnienia, kosztów ogólnych prowadzenia działalności i rosnącym poziomem inflacji. Ostatecznie te czynniki skumulowały się i wpłynęły na obniżenie dochodów, zmniejszając tym samym wysokość środków przeznaczonych na finansowanie nowych inwestycji czy na zwiększanie zatrudnienia – tłumaczy Trzebiński.

Do połowy 2025 r. nastąpi polepszenie w dostępie do kapitałów

Połowa przedstawicieli firm pożyczkowych zapytana o przewidywania dotyczące koniunktury w branży w okresie od jednego do trzech lat określiła prognozy jako neutralne, 42 proc. zdefiniowała perspektywy jako „raczej złe”. Pozostałe 8 proc. wskazało, że koniunktura w sektorze będzie „raczej dobra”.

Żaden z ekspertów nie udzielił skrajnych odpowiedzi, które również były do wyboru, że sytuacja będzie „zła” lub „dobra”. Natomiast co trzeci stwierdził, że do połowy 2025 r. nastąpi polepszenie w dostępie do kapitałów, które będą udostępnione instytucjom pożyczkowym.

– To dobre prognozy długoterminowe. Dostęp do finansowania przełoży się na stabilność działalności prowadzonej przez instytucje pożyczkowe, jednakże sytuację powinniśmy oceniać także przez pryzmat ocen krótkoterminowych, a te nie są optymistyczne – uważa Marcin Czugan, prezes ZFP.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: ZFP: Firmy odmówiły udzielania pożyczek aż ponad 2/3 konsumentów. To rekord, podkreślają eksperci - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie