Zobacz wideo: Wystraszony łoś wbiega na trasę S5 pod Bydgoszczą

Jak informowaliśmy w listopadzie, list w tej sprawie do Sebastiana Borowiaka, dyrektora bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad napisał Dariusz Fundator, wójt gminy Białe Błota. Sprzeciwiając się zamknięciu, zaprosił do rozmów na temat rozwiązania problemu. Spotkanie w tej sprawie odbyło się w czwartek 8 grudnia w Szkole Podstawowej w Białych Błotach.
Oprócz stron w rozmowach uczestniczyli m.in. poseł Piotr Król, wicestarosta bydgoski Zbigniew Łuczak oraz przedstawiciele Zarząd Dróg Wojewódzkich i Zarządu Dróg Powiatowych. Po spotkaniu gmina poinformowała, że osiągnięto porozumienie. W wyniku ustaleń na razie nie dojdzie do zamknięcia trzech zjazdów na trasie:
- z Bydgoszczy do Poznania – dojazd do miejscowości Kruszyn Krajeński, Lipniki i Murowaniec
- z Poznania do Bydgoszczy – dojazd do miejscowości Kruszyn Krajeński, Lipniki, Ciele i Zielonka
- z Gdańska do Warszawy – dojazd do powyższych miejscowości.
– Zamknięcie zjazdów jest na razie wstrzymane. To są zjazdy tymczasowe i one zostaną zamknięte, ale najszybciej za około 4 lata, po oddaniu drogi S10 Bydgoszcz-Toruń – przekazał „Expressowi Bydgoskiemu” Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Jak poinformowali drogowcy po spotkaniu w Białych Błotach, uwzględniono głos strony społecznej, samorządowców i potrzeby lokalnych przedsiębiorców. Przy podjęciu decyzji wzięto również pod uwagę układ drogowy węzła Bydgoszcz Błonie, a także sąsiedniego Bydgoszcz Południe w Stryszku, który będzie przebudowany podczas realizacji dalszego ciągu S10 w kierunku Torunia.
To jeszcze nie koniec
Zamknięcie zjazdów mogłoby utrudnić mieszkańcom gminy powrót do domu, a kierowcom pojazdów ciężarowych wydłużyć drogą do lokalnych firm. Dodatkowo z pewnością wpłynęłoby na zwiększenie natężenia ruchu na okolicznych drogach. Plan budowy S10 zakłada powstanie dwóch nowych węzłów – Zielona i Brzoza na DK25, co ma poprawić płynność ruchu tranzytowego i lokalnego w gminach Białe Błota i Nowa Wieś Wielka.
– GDDKiA zadeklarowała, że z decyzjami o ewentualnej zmianie organizacji ruchu zaczeka do chwili zakończenia prac nad opracowaniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, którego celem jest wyprowadzenie tranzytu z odcinka drogi wojewódzkiej nr 223, biegnącej przez miejscowość Białe Błota (według ostatnich pomiarów w ciągu doby przejeżdża tędy ok. 26 tys. pojazdów) – przekazał Urząd Gminy Białe Błota.
Przedstawiciele GDDKiA ponadto zostali zaproszenie do zespołu roboczego, który zajmuje się opracowaniem studium. Obecnie tworzą go Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski, Miasto Bydgoszcz, Zarząd Dróg Wojewódzkich i Gmina Białe Błota.
Węzeł Bydgoszcz Błonie został oddany do użytku w 2010 roku. GDDKiA przed spotkaniem zaznaczało, że zjazdy były rozwiązaniem tymczasowym. Gdy powstały, przebiegała tędy droga S10 w kierunku Torunia. Obecnie węzeł połączony jest z trzech stron z drogami ekspresowymi – dodatkowo w kierunku Gdańska (S5/S10) i Poznania (S5) oraz drogą wojewódzką 223 w stronę Bydgoszczy. Zamknięcie miałoby wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na trasie.