Skierowane są one do różnych grup użytkowników.
Wybór jest duży - od portali głównie ukierunkowanych na profesjonalne przedstawienie swojego profilu zawodowego, swojego doświadczenia, wykształcenia, przebytych kursów, zdobytych uprawnień, znajomości języków obcych, osiągnięć zawodowych - przez te dodatkowo oferujące możliwość dzielenia się z innymi swoimi doświadczeniami (np. udostępnianie galerii zdjęć) czy poglądami (np. członkostwo w grupach dyskusyjnych). Niektóre z popularnych obecnie portali służą celom zawodowym.
Do najbardziej znanych, zajmujących się rozwojem ścieżek zawodowych należą choćby: LinkedIn, GoldenLine czy Profeo. Służą one zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Z jednej strony internauta otrzymuje możliwość zaprezentowania siebie jako potencjalnego pracownika, aktywnego uczestnika rynku pracy, zainteresowanego problemami, z jakimi aktualnie borykają się jego uczestnicy czy aktualnymi ofertami pracy. Z drugiej zaś pracodawcy otrzymują kolejny sposób dotarcia do potencjalnych pracowników i zainteresowania swoją ofertą zatrudnienia.
Informacje najczęściej zawierane w profilach użytkowników są niejednokrotnie kopią CV wysyłanego w odpowiedzi na oferty pracy.
Dowolność w doborze informacji prezentowanych przez użytkowników, najczęściej są one próbą prezentacji swojej osoby w kontekście dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej, oczekiwań, co do przyszłej pracy czy przekazaniem informacji o poszukiwaniu nowego miejsca pracy. Konsultanci firm rekrutacyjnych często korzystają w swojej pracy z portali społecznościowych w poszukiwaniu osób zainteresowanych daną ofertą pracy.
Warto więc zwrócić uwagę na informacje umieszczane w swoim profilu i upewnić się, czy zawiera on wszystkie te dane, które łatwo mogą nas wyróżnić na tle innych. Jeśli zgłosi się do nas konsultant ze wstępną propozycją pracy (otrzymamy wiadomość z zapytaniem, czy chcielibyśmy poznać bliższe szczegóły dotyczące stanowiska pracy), warto wyrazić zainteresowanie uzyskaniem bliższych informacji.
