Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany dla kierowców zawodowych. Możliwe zakazy wjazdu w niektórych powiatach

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Tiry będą mogły wjeżdżać prawie wszędzie, choć kierowcom odradza się korzystania z dróg gruntowych, ale ustawodawca ma dać wolną rękę w ewentualnym ustawianiu znaków zakazu wjazdu zarządcom dróg samorządowych, a więc wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Tiry będą mogły wjeżdżać prawie wszędzie, choć kierowcom odradza się korzystania z dróg gruntowych, ale ustawodawca ma dać wolną rękę w ewentualnym ustawianiu znaków zakazu wjazdu zarządcom dróg samorządowych, a więc wojewódzkich, powiatowych i gminnych. pixabay.com
Nad stosownymi przepisami (m.in. zmianą ustawy Prawo o ruchu drogowym i o drogach publicznych) pracuje już Ministerstwo Infrastruktury i możliwe, że wejdą w życie jeszcze w tym roku

Tiry będą mogły wjeżdżać prawie wszędzie, choć kierowcom odradza się korzystania z dróg gruntowych, ale ustawodawca ma dać wolną rękę w ewentualnym ustawianiu znaków zakazu wjazdu zarządcom dróg samorządowych, a więc wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, obecnie samochody o nacisku 11,5 ton na oś mogą korzystać z zaledwie 54 proc. dróg krajowych, co stanowi 5 proc. sieci dróg w kraju. Po nowelizacji przepisów ciężarówki będą mogły korzystać z ok. 70 proc. dróg publicznych w kraju.

Czytaj więcej w serwisie motofakty.pl

Jak wyjaśnia nam Mirosław Graczyk, samorządy mogą wprowadzić ograniczenia wjazdu ciężkich pojazdów przede wszystkim po spełnieniu - i to łącznie - dwóch warunków: gdy stan techniczny drogi uniemożliwia poruszanie się pojazdów ciężkich (o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t) oraz gdy droga przebiega przez lub w pobliżu obiektu, na które ruch ciężarówek może wywierać szczególnie negatywny wpływ, np. na rezerwaty lub inne formy ochrony przyrody.

Ile zarabiają kierowcy ciężarówek? Niektórzy nawet ponad 7 tysięcy złotych na rękę. Wiele dowiadujemy się dzięki raportowi TransJobs.eu. Przejdź do następnych zdjęć, aby zobaczyć zarobki kierowców >>>

Tyle zarabiają kierowcy ciężarówek w Polsce. Kwoty mogą was ...

Plan projektu, przewiduje się, iż dróg publicznych w Polsce, po których dopuszczony będzie ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t będzie 299 tys. 644 km co stanowi ok. 70 proc. wszystkich dróg publicznych w Polsce.

W tych wyliczeniach od 422 tys. 302 km wszystkich dróg publicznych należy odjąć 122 tys. 658 km gruntowych. Te nie spełniają wymogów nośności i kierowcy nie powinni z nich korzystać ze względów bezpieczeństwa. Jednak formalnego zakazu nie zamierza się wprowadzić.

Czytaj więcej o projekcie w materiale: Duże zmiany dla kierowców zawodowych. Tiry mogą opanować wszystkie drogi!

- Wszystko pięknie, niby nowe przepisy mają nam ułatwić pracę, zgodnie z wyrokiem Trybunału i standardami europejskimi, ale jednocześnie wprowadzi się wolną rękę dla zarządów dróg. Te będą mogły zakazać wjazdu na różne drogi - komentuje Adam Jędrych, prezes Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego z siedzibą w Lipnikach. - Proszą sobie wyobrazić, że tir przejeżdża swobodnie przez jeden powiat, ale na tej samej drodze w innym już powiecie trafia na znak zakazu wjazdu. I co wtedy ma zrobić kierowca? Spraw nie wygląda tak różowo jak by się na pozór wydawało.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska