Nowe przepisy to pierwszy etap wdrożenia w Polsce Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. - Zaproponowane przepisy mają na celu zwiększenie uprawnień abonentów firm telekomunikacyjnych. To oni są zazwyczaj słabszą stroną umowy zawieranej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Nowe regulacje pozwolą szybciej wdrożyć nowe i lepsze standardy obsługi konsumenckiej - przekonują w Ministerstwie Cyfryzacji.
Prokonsumencką zmianą jest możliwość rozwiązania zdalnie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Do tej pory ta kwestia nie była uregulowana w przepisach. W praktyce abonent mógł rozwiązać umowę zwykle wyłącznie w formie papierowej. Przyjęcie rozwiązania proponowanego w projekcie umożliwi rozwiązanie umowy z operatorem zdalnie (np. mailem) bez konieczności wypełniania papierowych dokumentów i ich nadawania listem poleconym czy też złożenia ich w punkcie sprzedaży operatora. A to duża wygoda i oszczędność czasu!
Dzięki temu, że mailowo rozwiążemy umowę z dotychczasowym operatorem, będziemy mogli skorzystać z bardziej atrakcyjnej oferty innej firmy. - Obecnie w związku ze stanem epidemii i powszechną pracą zdalną oraz zdalnym nauczaniem pojawiło się wiele interesujących ofert z atrakcyjnymi pakietami usług - dopowiadają w Ministerstwie Cyfryzacji.
Sejm uchwalił nową tarczę: przymusowy urlop, niższa pensja, ...
Zmiany w prawie telekomunikacyjnym 2020. Sami już nam nie przedłużą umowy
Operatorzy będą mieli nowe obowiązki wobec abonentów. Będą musieli poinformować o automatycznym przedłużaniu umowy nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta. Dodatkowo przed automatycznym przedłużeniem umowy operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
W ten sposób abonent będzie mógł w pełni świadomie podjąć decyzję, czy nadal chce być klientem danego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego - Dzięki tym zmianom wyeliminujemy sytuacje, w których - bez świadomości klientów - ich zawarta pierwotnie na czas określony umowa staje się umową na czas nieokreślony i dodatkowo z długim okresem wypowiedzenia, np. pół roku - przekonują w Ministerstwie Cyfryzacji.
Operatorzy będą też musieli przekazywać co najmniej raz w roku informacje o najkorzystniejszych oferowanych pakietach taryfowych.I jeszcze jedna zmiana ważna dla klientów. Będą mogli monitorować wykorzystanie usług. Tym samym zyskają kontrolę nad aktualnym i faktycznym zużyciem usług, w szczególności pakietu danych w usłudze dostępu do internetu. Chodzi o to, aby wiedzieli jak wysokiego rachunku się spodziewać.
Zobacz również: Bezrobocie w górę. "To stosunkowo duży wzrost, niespotykany w poprzednich latach"
Po wejściu w życie nowych przepisów – w przypadku zmiany dostawcy internetu – abonent zyska uprawnienie do zachowania ciągłości usługi. Wyjątkiem będą sytuacje, w których jest to technicznie niemożliwe.
