Spis treści
Elektryczne autobusy we Włocławku
We Włocławku jest już kilkanaście elektryków marki Solaris i MAN. Kolejne elektryczne Solarisy – dotrą do miasta w 2025 roku. Ich łączny koszt, to blisko 20 milionów złotych (dokładnie: 19 917 144,00 zł brutto), ale miasto miało dostać około 85 procentowe dofinansowanie na ich zakup.
To jednak nie koniec inwestycji w elektryczne autobusy. Przypomnijmy, że w grudniu 2024 prezydent Krzysztof Kukucki poinformował o pozyskaniu ponad 44 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - w ramach Krajowego Planu Odbudowy – m. in. na zakup 16 autobusów elektrycznych, w tym dwóch autobusów przegubowych.
Będzie 16 nowych elektryków, w tym dwa przegubowe
W marcu 2025 roku włocławski ratusz ogłosił przetarg na dostawę 16 autobusów elektrycznych i 16 ładowarek w ramach zadania „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego we Włocławku poprzez zakup zeroemisyjnego transportu wraz z niezbędną infrastrukturą - etap II”. Przetarg podzielony został na trzy zadania:
Zadanie nr 1 - „Dostawa 14 sztuk autobusów elektrycznych” – klasy MAXI.,
Zadanie nr 2 - „Dostawa 2 sztuk autobusów elektrycznych” – klasy MEGA (autobusy przegubowe),
Zadanie nr 3 - „Dostawa 16 sztuk ładowarek zajezdniowych”.
Autobusy mają być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed datą przekazania ich zamawiającemu. Elektryczne pojazdy mają być zeroemisyjne, niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.
Ta firma chce dostarczyć elektryki do Włocławka
Oferty, które wpłynęły, zostały otwarte 14 maja 2025 roku. Realizacją wielomilionowego zadania polegającego na dostarczeniu pojazdów zainteresowana jest jedna firma - Solaris. Autobusy klasy MAXI wyceniła na ponad 3,5 mln zł za sztukę, natomiast autobusy przegubowe na ponad 4,4 mln zł za jeden pojazd.
Dostawę 14 sztuk autobusów elektrycznych klasy MAXI (zadanie 1) firma Solaris wyceniła na 49 938 000,00 złotych brutto. Natomiast zadanie nr 2 - dostawę dwóch autobusów elektrycznych klasy MEGA (autobusy przegubowe), na 8 855 950,80 złotych brutto.

Motoryzacja
Żadna z tych ofert nie mieści się w budżecie zaplanowanym na realizację zadanie, bowiem na zadanie nr 1 miasto zaplanowało 41 328 000,00 zł; a na zadanie nr 2 8 364 000,00 zł.
Kto dostarczy ładowarki zajezdniowe?
Zadaniem nr 3 - „Dostawą 16 sztuk ładowarek zajezdniowych” zainteresowanych jest sześć firm:
Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX z Gdyni - 2 386 200,00 złotych;
Spółka ENIKA z Łodzi - 2 681 104,80 złotych;
Ekoenergetyka - Polska S.A. z Zielonej Góry - 2 799 229,08 złotych;
ZPUE Spółka Akcyjna z Włoszczowej - 2 458 027,08 złotych;
Spółka Arinea z Borek - 2 117 567,61 złotych.
Na ostatnią część zadania w budżecie zaplanowano 2 952 000,00 zł, więc wszystkie ze złożonych ofert mieszczą się w tej cenie. Na razie przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty.
Autobusy przegubowe kursowały we Włocławku ponad 20 lat temu!
Przypomnijmy, że przegubowe autobusy kursowały po ulicach Włocławka ponad 20 lat temu. W 2026 roku mają powrócić na ulice miasta.
Po ulicach Włocławka będzie jeździć więcej elektryków. Chce ...
„Na ulice Włocławka nowe autobusy trafią do połowy 2026 roku. Wyposażone będą m. in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz w ładowarki USB. Dzięki podpisaniu przeze mnie umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska I Gospodarki Wodnej w 2026 roku Mieszkańców Włocławka obsługiwać będzie łącznie aż 38 autobusów elektrycznych czyli ponad połowa floty jaką dysponuje MPK Włocławek. Warto wspomnieć, że aż 70% energii elektrycznej, którą kupuje Miasto Włocławek pochodzi z Odnawialnych Źródeł Energii tj. energia słoneczna, wiatrowa, wodna” – przekazał Krzysztof Kukucki w grudniu 2024 roku, gdy informował o otrzymanym przez miasto dofinansowaniu.