Skąd tak drastyczne cięcia puli na remonty toruńskich ulic? Miasto szuka oszczędności. Oprócz tego urzędnicy tłumaczą, że wiele dróg udało się odnowić w ubiegłych latach i obecne potrzeby są mniejsze.
Przeczytaj także:Na "Rapaka" w Toruniu będzie tunel. Półtora roku bez mostu
- W budżecie na 2012 r. wydatki na inwestycje wzrosną, natomiast mniej pieniędzy wydamy na remonty kapitalne dróg oraz obiektów oświatowych - tłumaczy Aleksandra Iżycka, rzeczniczka prezydenta Torunia.
Przyszłoroczna pula na odnowę ulic wyniesie 15 mln zł. Dla porównania: według ostatnich danych zawartych w projekcie budżetu miasta drogowcy w tym roku na remonty wydali już ok. 28 mln zł.
Ponad 30 zadań
Lista zadań zaplanowanych na 2012 r. liczy ponad 30 pozycji. Część remontów obejmie kolejne odcinki ulic, gdzie prace zostały rozpoczęte w ubiegłych latach. Chodzi o ul. Polną (północna jezdnia między ul. Chrobrego a torami kolejowymi), a także Dziewulskiego (od Przybyłów do Łyskowskiego). Drogowców spotkamy również na Szosie Lubickiej między wjazdem do Toruń Pacific na nową trasą mostową, a także Jeśmianowicza i Moczyńskiego.
Kolejne roboty będą także prowadzone na Starówce: na Dominikańskiej, Kopernika (między Pod Krzywa Wieżą a al. Jana Pawła II), Szpitalną i Przedzamczu.
Gruntownej odnowy doczekają się ulice w lewobrzeżnym Toruniu: Hallera (od Kniaziewicza do Łódzkiej), Włocławska (w okolicach Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego), Biała i Złota (od Hallera do Białej), Kręta (od Poznańskiej do Pogodnej). W planach jest też zabezpieczenie jezdni w tunelu pod torami kolejowymi na ul. Wiślanej, a także odnowa pętli przy ul. Podgórskiej i chodników na Hallera (od Idzikowskiego do Białej), Kniaziewicza (od Łącznej do Okólnej) i Paderewskiego (od ul. Parkowej do Inowrocławskiej).
W przyszłym roku wydamy tyle co w 2006 r.
Niewiele mniej będzie się działo w prawobrzeżnej części miasta, m.in. na Bydgoskim, gdzie drogowcy wyremontują: Kraszewskiego (od Moniuszki w kierunku centrum), Szymanowskiego, Żeromskiego i Derdowskiego (od Krasińskiego do Bydgoskiej). W wykazie ulic znalazły się również: Gołębia (od Konopackich do Pająkow-skiego), Rolnicza (od torów kolejowych do Traktorowej), św. Klemensa (od ul. św. Józefa do Źródlanej), Raszei (od Bolta do Wyszyńskiego) i Prądzyńskiego (od Sobieskiego do Targowej).
Ponadto MZD rozpocznie prace nad projektami kolejnych remontów. Ich przygotowanie ma pochłonąć 400 tys. zł. Chodzi o odnowę mostków na ul. Chrobrego w pobliżu ul. Fabrycznej i na Batorego (na Strudze Toruńskiej), a także remont ul. Piastowskiej z pl. 18 Stycznia.
Przyszłoroczna pula spadnie do poziomu wydatków sprzed pięciu lat. Dla porównania: w 2006 r. drogowcy przeznaczyli na remonty ok. 13,6 mln zł, a rok później - 20,1 mln zł. W 2008 r. budżet na odnowę dróg wyniósł zaś 31,9 mln zł, w 2009 - 30,1 mln zł, a rok temu - 27,9 mln zł.
Remonty w rezerwie
Jeśli drogowcy znajdą oszczędności, wyremontują również: ul. Poniatowskiego (od Piastowskiej do Warszawskiej), Konopnickiej (od Bydgoskiej do Słowackiego), Sczanieckiego, Studzienną, Kociewską (od Polnej do torów kolejowych), Pałucką, drogę łączącą Konstytucji 3 Maja z Ligi Polskiej, Wojska Polskiego (od Bażynskich do Chrobrego), Polną od Szosy Chełmińskiej do Okrężnej), a także Poznańską (od Gniewkowskiej do trasy poligonowej). Te roboty wyceniono na 9,5 mln zł.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje