Dzięki spadkowi notowań ropy na światowych rynkach, polscy kierowcy za 1 litr benzyny bezołowiowej (95 oktanów) obecnie płacą 4,39 zł (dane serwisu e-petrol.pl z 18 maja 2016 r.). Analogiczna cena oleju napędowego to 4,06 zł. Warto zdawać sobie sprawę, że większość tych cen stanowią podatki oraz opłaty. Gdyby sprzedaż paliw nie była opodatkowana, to za 1 litr benzyny Pb 95 płacilibyśmy około 1,80 zł - 2,00 zł.
Wszystkie podatki oraz opłaty stanowią około 55 – 60 proc. ostatecznej ceny paliwa. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak duży jest udział wszystkich dodatkowych obciążeń w detalicznej cenie 1 litra paliwa. Dla budżetu państwa, sprzedaż paliw płynnych stanowi wyjątkowo dobre źródło dochodów fiskalnych. Można oszacować, że wszystkie podatki i opłaty stanowią około 55 – 60 proc. ostatecznej ceny paliwa na stacji benzynowej.
Według danych firmy BM REFLEX, struktura cenowa dla 1 litra benzyny Eurosuper 95 przedstawia się następująco:
- 36 proc. - udział akcyzy,
- 3 proc. - udział opłaty paliwowej,
- 19 proc.- udział podatku VAT,
- 42 proc. - koszt zakupu paliwa w rafinerii,
- 0,33 proc. - marża detaliczna sprzedawcy.
W przypadku oleju napędowego, akcyza stanowi 30 proc. ceny detalicznej. Pozostałe składniki ceny są następujące:
- 7 proc. - udział opłaty paliwowej,
- 19 proc. - udział podatku VAT,
- 44 proc.- koszt zakupu paliwa w rafinerii,
- 0,34 proc. - marża detaliczna sprzedawcy.
Warto mieć świadomość tego, że poprzez wysoki poziom opodatkowania paliw płynnych, państwo wpływa na ceny wielu innych dóbr i usług. Przykładem może być chociażby koszt podstawowych artykułów żywnościowych (np. chleba) i biletów w komunikacji autobusowej.
Radykalna obniżka akcyzy na paliwo wydaje się mało prawdopodobna, gdyż wpływy z tego podatku są znaczące dla budżetu i wynoszą ok. 25 mld zł rocznie. Można oszacować, że wszystkie wpływy z tytułu sprzedaży paliwa (VAT + akcyza) stanowią około 15 proc. dochodów budżetu centralnego. Dodatkowo Polska musi utrzymywać stawki podatku akcyzowego na minimalnym poziomie ustalonym przez Unię Europejską. Stawki akcyzy stosowane w naszym kraju, są bliskie minimalnym wartościom, które wyznacza UE.
Przeczytaj też: Nowe przepisy dziesiątkują kierowców