600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [19.08.2019 roku]

jsZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – takie rozwiązanie zaproponował główny ekonomista banku Pekao SA. Jego zdaniem 500 plus rozdawane wszystkim po równo, i tym pracującym, i tym niepracującym, osłabia motywację do znalezienia zatrudnienia. Wielu rodziców zrezygnowało z pracy zarobkowej całkowicie po otrzymaniu wsparcia finansowego od państwa. Czy pomysł Marcina Mrowca się przyjmie?

600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – ta zmiana może pomóc pracodawcom

Marcin Mrowiec, główny ekonomista banku Pekao SA uważa, że wsparcie od państwa w postaci 500 plus doprowadza do unikania pracy:

Marcin Mrowiec dla Businessinsider: Można by zmodyfikować program 500 plus w kierunku promowania beneficjentów programu, którzy pracują. Np. 600 plus dla pracujących, 400 plus dla niepracujących. Może z wyjątkiem matek, które mają troje i więcej małych dzieci.

Zdaniem ekonomisty, aktualne rozwiązania prawne nie sprzyjają poszukiwaniom pracy. Oprócz rodziców, osobami, które nagminnie rezygnują z jakiegokolwiek zatrudnienia, są osoby niepełnosprawne.

Marcin Mrowiec: Teraz system podatkowo-składkowy wspierający te osoby wytwarza bodźce utrzymujące je poza rynkiem pracy. Te osoby nie zawsze mają wysokie kwalifikacje, a gdyby zaczęły pracować, uzyskując niewysokie zarobki, równocześnie tracą prawa do dodatków socjalnych. Często nie opłaca im się więc podejmować pracy.

TOP 25 najlepszych miejsc pracy w Europie. Chcesz tutaj prac...

500 plus do podziału? „Trzeba zachęcać do aktywności zawodowej”

Zdaniem ekonomisty pat, w którym znajduje się sporo osób bezrobotnych w Polsce, wynika z przepisów, które nie przystają do rzeczywistości.

  1. Na polskim rynku pracy obciążenia związane z zatrudnieniem są wysokie dla wszystkich – osoby, które mogą liczyć na najniższe wynagrodzenie, często z niego rezygnują, ponieważ nie jest to dla nich opłacalne.
  2. Osoby pobierające różnorakie świadczenia obawiają się ich utraty w przypadku rozpoczęcia pracy zarobkowej.
  3. Wysokość świadczeń i wysokość najniższego wynagrodzenia często są zbliżone do siebie.

Marcin Mrowiec podkreśla, że Słowacy kilka lat temu zaczęli stosować ujemny podatek dochodowy (dopłacanie do bardzo niskich dochodów). Dzięki temu sporo bezrobotnych chciało znaleźć pracę.

Według ekonomisty, budowany przez 3 dekady system, na którym opiera się polski rynek pracy, powinien być dokładnie zbadany:

Brakuje nam rąk do pracy i musimy się upewnić, czy nasz system skłania ludzi do pracowania, a nie wzmacnia w nich tendencje, aby nie pracować, albo żeby pracować w szarej strefie.

Trwa głosowanie...

Popierasz obecne zmiany w programie 500 Plus?

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1,648

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Co co rezygnują z pracy bo jest 500 to idioci emerytury z tego nie będzie A na starość KIT z okna.

G
Ggggg

Przeczytam wszystkie komentarze. Pan co pisze że pracuje z żoną i mają nianie gratuluję. Mam 36 lat dwoje dzieci z czego jedno jest niepełnosprawne ma padaczkę i naukę pobiera w domu indywidualnie. Zrezygnowałam z pracy mój dochód miesięczny to 3500 . Mąż umarł pracował państwo odmówiło renty bo zabrakło 2 miesięcy pracy. Renta w szegolnym wyjątku nie przysługuje . Rachunki 1000 zł mieszkanie prąd 170 leki rehabilitacja 300 inne zobowiązania 500 zł. Zostaje mi 1500 zł na trzy osoby . Co Pan powie gdy nie mam na chleb dla dzieci .

G
Gość 1

Ja obecnie jestem na urlopie wychowawczym ale po jego skończeniu będę musiała zrezygnować z obecnej pracy. Nie mam z kim zostawić dzieci z przedszkola czy szkoła są dostępne przez dzień. Moja praca jest na trzy zmiany w tym w każdy weekend, bo pracodawca nie przyjmuje że się nie przyjdzie, grożąc zwolnieniem dyscyplinarnym. A opiekunki nie pracują w nocy. Za to mój mąż pracuje na 2,5 etata. Więc to chyba coś znaczy bo nie siedzi i nie czeka na mannę z nieba. Dzieci widzą ojca raz w tygodniu. System pracy ma na zmiany po 12 godzin. Więc jak czytam że osoby niepracujące to nieroby to robi mi się przykro. Ja nie mam dziadków do opieki a w domu jest sporo roboty przy dwójce dzieci. Nieraz mam dość ale nie na tym polega rodzina. Myślę że niektórzy powinni zastanowić się nad tym co wypisują. A za 500 się nie utrzyma. To dla mnie tylko dodatek. Ostatnio zapłaciłam dziecku za lek 700 zł bo obecnie nie jest refundowany a kosztował 3,25zł. Uważam że świadczenie powinny dostawać rodziny, w których jeden z rodziców pracuje. Sytuacje są różne a ja mam staż pracy 19 lat.

G
Gość

Szukam pracy w urzędzie pracy w Gdańsku od roku panie lśniące twierdzą że szkoleń nie ma a praca tylko dla sprzątaczki

G
Gość

Dajcie spokój o co nie którym chodzi o wywoływanie zamętu wstyd dla Polaków

G
Gość
2019-08-18T09:27:02 02:00, Gość:

Proponuję 1000 dla pracujących a tym leniom smierdzacym 000

2019-08-18T11:24:12 02:00, Bella:

Gdyby nieroby nie dostały zaraz by się za robotę wzięły

2019-08-18T13:45:59 02:00, Gość:

Prosze nie wrzucac wszystkich do jednego wora nie kazdy moze podjac prace nawet jesli tego chce.

2019-08-18T13:58:17 02:00, Gość:

A czy napisałem o wszystkich. Leniom smierdzacym bym nie dał. Nie pisałem o ludziach nie zdolnych do pracy. A tak naprawdę to żona i ja pracujemy zostawiamy syna u niani bo nasze godziny pracy nie pozwoliły nam oddać młodego do żłobka czy przedszkola dzieci nie przeszkadzają w rozwijaniu kariery zawodowej. A teraz to 500 plus to taki dodatek który będzie leżał na koncie bo dobrze sobie radzimy i bez niego. Może do niektórzy wkoncu zrozumieją że bez stażu pracy to i erutury też nima i znowu pełna garścia od państwa

2019-08-18T14:14:49 02:00, Gość:

Nie do konca pan zrozumial mozna pracowac jak sie ma dobrze platna prace pod nosem gozej jest na wsi gdzie pracy nie znajdzie sie tak ot .Niech pan ekonomista przeliczy np Kowalskigo ktory do pracy dojezdza 40 km na 1 zmiane 4 dzieci w wieku od 4 do10 lat ktore trzeba zaprowadzic do szkoly przedszkola dzialaja od 8 do 13 .Na bilet wydaje okolo300 zl wyjejdza o 6 rano wraca o18 nianie najmuje rano do zaprowadzenia do szkoly i po szkole dla czworki dzieci no niech sam sobie przeliczy ile zarobi ten czlowiek jezeli otrzymuje najnizsza krajowa.Dodam ze autobusy nie dojezfzaja jak 20 lat temu a prawo jazdy nie kazdy posiada.Mysle ze o emeryturze moze pomarzyc bo nie dozyje.

2019-08-18T14:39:34 02:00, ale głupie baby:

to jak się nie ma pieniędzy to się nie robi dzieci. Napieprzyć 4 dzieci dla plusów to trzeba być idiotą.

2019-08-18T17:11:49 02:00, Gość:

Jak sie jest samolubem to sie pisze ze dzieci sie robi tylko Bog jest dawca zycia radze mu dziekowac za to jedno ktore pan ma pozdrawiam i zycze jak najwiecej sukcesow bo z miloscia to u pana skromnie

2019-08-18T17:18:57 02:00, Gość:

A to mamy być miłościwi dla tych którym się pracować niechce i mamy ich utrzymywać z naszych podatków to nasze podatki nakrecaja budżet państwa państwo wam daje jeszcze raz napiszę z naszych podatków

2019-08-18T18:13:29 02:00, Gość:

Tylko ze najbardziej narzekają ci co są przy kasie znam kilka takich osób i ciągle im mało prędzej pomoże ten biedniejszy niż ten bogatszy

2019-08-18T19:05:58 02:00, Gość:

Jak sami pisaliście że to kasa dla dzieci to dlaczego dzieci ludzi bogatych nie mają dostać są gorsze czy to że rodzice są aktywni zawodowo? Najwięcej marudza ludzie którzy zwolnili się z roboty i teraz jest to im wytykane

2019-08-18T20:00:52 02:00, Gość:

Zycze dobrej emerytury jak tylko pan jej doczeka bo zyje dzis jutro nie ma gwarancji .Szkoda mi pana bardzo.

2019-08-18T20:32:40 02:00, Emme:

Większy jest zysk ekonomiczny dla społeczeństwa z 4 dzieci, konsumentów i potencjalnych podatników, że o etatach dla nauczycieli, lekarzy, farmaceutów nie wspomnę; niż z jednego dziecka. Nawet jeżeli przy tej czwórce jeden z rodziców będzie mniej aktywny zawodowo.

Tylko jedno jest smutne że te dzieci mają kiepski przykład od rodziców że jak nie będą pracować to państwo da pieniądze i tak kolejne pokolenia i ludzi pracujących będzie coraz mniej i wkoncu gospodarka padnie.

E
Emme

Cóż, tylko w Polsce można "zachęcić" do niewolniczej pracy poprzez zabranie zasiłku na dziecko. Ja proponuję podnieść płacę minimalna o 200 Euro (jak w Czechach) i wydłużyć czas pracy na kartę nauczyciela w szkołach przedszkolach i świetlicach i się panisko ekonom zdziwi jak wzrośnie aktywność zawodowa w rodzinach wielodzietnych..

G
Gość
2019-08-18T19:26:07 02:00, Mama:

Popieram też jestem matką wychowujące 2 dzieci i żeby muc iść do pracy wynajełam Panią którą odprowadza mi dzieci do przeczkola i przyprowadzała do domu podczas gdy ja pracowałam prawie 60 km od domu i na myśl by mi nie przyszło żeby się zwolnić i siedzieć w domu i utrzymywać się z dzieci pieniędzy

2019-08-18T19:43:52 02:00, Gość:

Brawo Ty

2019-08-18T20:07:54 02:00, Gość:

Brawo... Jak się chce to można

Czasami to mozna wiele wiecej a nie tylko krytykowac innych o ktorych zyciu nic nie wiemy tylko osadzamy.

E
Emme
2019-08-18T09:27:02 02:00, Gość:

Proponuję 1000 dla pracujących a tym leniom smierdzacym 000

2019-08-18T11:24:12 02:00, Bella:

Gdyby nieroby nie dostały zaraz by się za robotę wzięły

2019-08-18T13:45:59 02:00, Gość:

Prosze nie wrzucac wszystkich do jednego wora nie kazdy moze podjac prace nawet jesli tego chce.

2019-08-18T13:58:17 02:00, Gość:

A czy napisałem o wszystkich. Leniom smierdzacym bym nie dał. Nie pisałem o ludziach nie zdolnych do pracy. A tak naprawdę to żona i ja pracujemy zostawiamy syna u niani bo nasze godziny pracy nie pozwoliły nam oddać młodego do żłobka czy przedszkola dzieci nie przeszkadzają w rozwijaniu kariery zawodowej. A teraz to 500 plus to taki dodatek który będzie leżał na koncie bo dobrze sobie radzimy i bez niego. Może do niektórzy wkoncu zrozumieją że bez stażu pracy to i erutury też nima i znowu pełna garścia od państwa

2019-08-18T14:14:49 02:00, Gość:

Nie do konca pan zrozumial mozna pracowac jak sie ma dobrze platna prace pod nosem gozej jest na wsi gdzie pracy nie znajdzie sie tak ot .Niech pan ekonomista przeliczy np Kowalskigo ktory do pracy dojezdza 40 km na 1 zmiane 4 dzieci w wieku od 4 do10 lat ktore trzeba zaprowadzic do szkoly przedszkola dzialaja od 8 do 13 .Na bilet wydaje okolo300 zl wyjejdza o 6 rano wraca o18 nianie najmuje rano do zaprowadzenia do szkoly i po szkole dla czworki dzieci no niech sam sobie przeliczy ile zarobi ten czlowiek jezeli otrzymuje najnizsza krajowa.Dodam ze autobusy nie dojezfzaja jak 20 lat temu a prawo jazdy nie kazdy posiada.Mysle ze o emeryturze moze pomarzyc bo nie dozyje.

2019-08-18T14:39:34 02:00, ale głupie baby:

to jak się nie ma pieniędzy to się nie robi dzieci. Napieprzyć 4 dzieci dla plusów to trzeba być idiotą.

2019-08-18T17:11:49 02:00, Gość:

Jak sie jest samolubem to sie pisze ze dzieci sie robi tylko Bog jest dawca zycia radze mu dziekowac za to jedno ktore pan ma pozdrawiam i zycze jak najwiecej sukcesow bo z miloscia to u pana skromnie

2019-08-18T17:18:57 02:00, Gość:

A to mamy być miłościwi dla tych którym się pracować niechce i mamy ich utrzymywać z naszych podatków to nasze podatki nakrecaja budżet państwa państwo wam daje jeszcze raz napiszę z naszych podatków

2019-08-18T18:13:29 02:00, Gość:

Tylko ze najbardziej narzekają ci co są przy kasie znam kilka takich osób i ciągle im mało prędzej pomoże ten biedniejszy niż ten bogatszy

2019-08-18T19:05:58 02:00, Gość:

Jak sami pisaliście że to kasa dla dzieci to dlaczego dzieci ludzi bogatych nie mają dostać są gorsze czy to że rodzice są aktywni zawodowo? Najwięcej marudza ludzie którzy zwolnili się z roboty i teraz jest to im wytykane

2019-08-18T20:00:52 02:00, Gość:

Zycze dobrej emerytury jak tylko pan jej doczeka bo zyje dzis jutro nie ma gwarancji .Szkoda mi pana bardzo.

Większy jest zysk ekonomiczny dla społeczeństwa z 4 dzieci, konsumentów i potencjalnych podatników, że o etatach dla nauczycieli, lekarzy, farmaceutów nie wspomnę; niż z jednego dziecka. Nawet jeżeli przy tej czwórce jeden z rodziców będzie mniej aktywny zawodowo.

G
Gość
2019-08-18T19:59:54 02:00, Aga:

Popieram a nawet uważa, że powinno być wyłącznie 500 dla pracujących!

2019-08-18T20:10:45 02:00, Gość:

To jest dla dzieci a nie dla pracujacych.!!

2019-08-18T20:22:32 02:00, Gość:

Tak dla dzieci rodziców aktywnych zawodowo.

Moze pani dostac i1000 nie zazdroszcze pani.

G
Gość
2019-08-18T19:59:54 02:00, Aga:

Popieram a nawet uważa, że powinno być wyłącznie 500 dla pracujących!

2019-08-18T20:10:45 02:00, Gość:

To jest dla dzieci a nie dla pracujacych.!!

Tak dla dzieci rodziców aktywnych zawodowo.

G
Gość
2019-08-18T19:59:54 02:00, Aga:

Popieram a nawet uważa, że powinno być wyłącznie 500 dla pracujących!

To jest dla dzieci a nie dla pracujacych.!!

G
Gość
2019-08-18T19:26:07 02:00, Mama:

Popieram też jestem matką wychowujące 2 dzieci i żeby muc iść do pracy wynajełam Panią którą odprowadza mi dzieci do przeczkola i przyprowadzała do domu podczas gdy ja pracowałam prawie 60 km od domu i na myśl by mi nie przyszło żeby się zwolnić i siedzieć w domu i utrzymywać się z dzieci pieniędzy

2019-08-18T19:43:52 02:00, Gość:

Brawo Ty

Brawo... Jak się chce to można

A
Aga

Kto z tych nierobów będzie pracować na moją emeryturę. Mnie stać na jedno dziecko i w niego inwestuję a te dziecioroby to tylko narobią a państwo czyli my podatnicy wychowuje i utrzymuje!

G
Gość
2019-08-18T19:59:54 02:00, Aga:

Popieram a nawet uważa, że powinno być wyłącznie 500 dla pracujących!

Dokładnie tak... Nie pracujesz nie dostajesz 500

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3