reklama

Autostrady i ekspresówki bardziej niebezpieczne niż drogi publiczne!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Wczoraj na autostradzie pod Grudziądzem auto uderzyło w barierę energochłonną. Trzy osoby zostały ranne.
Wczoraj na autostradzie pod Grudziądzem auto uderzyło w barierę energochłonną. Trzy osoby zostały ranne. PSP Grudziądz
Autostrady i drogi ekspresowe postrzegane są jako bezpieczne. NIK uważa jednak, że zbyt często dochodzi na nich do groźnych wypadków.

Ostatnie takie zdarzenie w naszym regionie miało miejsce wczoraj przed południem na A-1 pod Grudziądzem. Samochód osobowy lexus uderzył w barierę energochłonną i trzy jadące nim osoby zostały ranne. 22 sierpnia na A-1 na wysokości Wieńca w powiecie włocławskim dachowało bmw. 36-letni kierowca i 21-letnia pasażerka zostali ranni. Ustalono, że przyczyną wypadku była nadmierna prędkość.

Autostrady i drogi ekspresowe nie są takie bezpieczne, jak się powszechnie uważa - stwierdza w swym ostatnim raporcie Najwyższa Izba Kontroli i wylicza, że liczba wypadków i ich ofiar na tych drogach jest w przeliczeniu na 1000 km długości pięciokrotnie większa niż ogólnie na drogach publicznych. Tak duża różnica jest zaskakująca, nawet przy uwzględnieniu dysproporcji w długości zwykłych dróg i autostrad. NIK posłużyła się danymi policji za 2016 rok.

W tym roku (policja ma na razie dane do końca lipca) na drogach województwa kujawsko-pomorskiego doszło do 507 wypadków (561 w tym samym czasie 2016 r.), w których zginęły 74 osoby (90 w ubr.), a 587 odniosło rany (640). Zgłoszono 14804 kolizje drogowe (14031).

Wskaźnik zabitych na 100 wypadków wynosi u nas 14,6. Najwięcej wypadków wydarzyło się latem, najmniej zimą.

Alarmujący raport NIK dotyczy ośmiu województw. Gdyby skontrolowano także Kujawsko-Pomorskie, okazałoby się, że nie jest tak źle, choć gorzej niż w roku ubiegłym. Na naszym odcinku autostrady A-1 doszło w tym roku (do końca lipca) do 11 wypadków, w których 2 osoby zginęły, a rany odniosło 11. Było też 425 kolizji. W tym samym okresie roku ubiegłego było 8 wypadków, 1 osoba zabita i 9 rannych oraz 384 kolizje. Na drogach ekspresowych regionu (właściwie do krótkich odcinków tej kategorii dróg, bo nie mamy jeszcze całych) wydarzyło się tylko 27 kolizji.

Kontrolerzy NIK-u nie mają zastrzeżeń do rozwiązań prawnych i organizacyjnych umożliwiających sprawne prowadzenie działań ratowniczych na autostradach i drogach ekspresowych. Konieczne jest jednak ich doskonalenie, ponieważ wypadki na autostradach i drogach ekspresowych mają często charakter katastrof w ruchu lądowym, w których uczestniczy wiele osób i pojazdów i które wymagają szybkiego użycia znacznych sił i środków. Tymczasem NIK wskazuje, że wciąż brakuje jednego, centralnego organu koordynującego działania jednostek Państwowego Ratownictwa Medycznego. Niepokoi także niski stan wyszkolenia policjantów „drogówki” w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, a także zdarzające się przekroczenia ustawowego czasu dojazdu karetek do miejsca zdarzenia.

- W naszym regionie mamy przeszkolonych z udzielania pierwszej kwalifikowanej pomocy przedlekarskiej 350 funkcjonariuszy i to nie tylko z wydziałów ruchu drogowego - wylicza podkom. Przemysław Słomski z zespołu prasowego komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy. - W tym roku chcemy przeszkolić kolejnych 60 policjantów. Warto dodać, że każda osoba wstępująca w szeregi policji musi przejść podstawowy kurs pierwszej pomocy.

Info z Polski - 31 sierpnia.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
TJ

Pierwsze zagrożenie to umysłowo ograniczeni, którzy nie potrafią korzystać z mózgu i z lusterek - jadąc prawym pasem 100km/h zjeżdżają nagle na lewy i wyprzedzają ciężarówkę jadącą 90km/h. A że ktoś akurat jedzie lewym pasem 160km/ - tego umysł kierowcy toyoty już nie ogarnia...
Drugie to rozmaici debile w skodach i bmw, którzy uważają że lewy pas jest tylko ich i dojeżdżając np. do kolumny aut na lewym pasie już kilometr wcześniej mrugają długimi żeby wszyscy natychmiast zrobili im miejsce.

M
Mariusz

Bo wasze stare graty nie nadają się do tak szybkiej jazdy. jezdzicie po 150km/h na kwadratowych kołach i kierownicą trzepie tak, że trudno ją utrzymać. Druga sprawa to wsiowa mentalność, trzecia to bramki wpoprzek autostrady, które generują korki i kolizje.

M
Misiek

Polska dzicz za kierownicą samochodu dla których autostrada znaczy tor wyścigowy prędzej czy później ktoś taki ma szansę wylądować na cmentarzu niestety.

G
Gość

Autostrady są dla mądrych, a nie dla głupków, którzy jadą ile fabryka dała i wszyscy mają się im usuwać z drogi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3